پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سیداصغر قریشی، سفیر اسبق ایران در یمن پیرامون بحران و تحولات اخیر در این کشور برای پارس نوشت: 

1- عربستان هم‌اینک در یمن در مخصمه گیر افتاده و جز پذیرش آتش‌بس چاره‌ دیگری ندارد. در واقع، پذیرش آتش‌بس راه نجات سعودی از بحران یمن است. این نه تنها به نفع عربستان بلکه به نفع منطقه هم است.

2- برخی از تحلیلگران نیز می‌گویند این موشک‌زنی‌ها به ناوهای امریکایی کار عربستان و ارتش وابسته به منصور هادی است تا این کار موجب شود تا امریکایی‌ها در این جنگ حضور مستقیم پیدا کنند. بخشی از تلاش‌های امریکا برای برقراری آتش‌بس جلوگیری از بحرانی‌تر شدن وضعیت کنونی و همچنین جلوگیری از توطئه‌های احتمالی است. افزایش این بحران می‌تواند به باب‌المندب و دریای سرخ کشیده شود و امریکا این را نمی‌خواهد.

3- ادامه وضعیت نابه‌سامان یمن مانند کشتارها، گرسنگی، قحطی و آوارگی موجب بحرانی‌تر شدن وضعیت کنونی خواهد شد. یمن از ابتدا کشوری بود که زیرساخت چندانی نداشت ولی همان مقدار زیرساخت نیز توسط جنگنده‌های ائتلاف سعودی از بین رفته است. اینها مسائلی نیستند که از چشم افکارعمومی پنهان بماند و تاثیر خود را خواهد داشت. به‌طور مثال، فشارهای حقوق بشری موجب شده تا گروهی از نمایندگان مجلس انگلیس خواستار ممنوعیت فروش سلاح به یمن شوند.

4- مهم‌ترین دلیل شکست مذاکرات کویت به خاطر اختلافی بود که میان انصارالله و دولت منصور هادی وجود داشت. نظر انصارالله مبتنی بر آن بود که ابتدا باید دولت وحدت توافقی تشکیل شود و آنگاه او سلاح‌های خود را به آن دولت تحویل دهد در حالی که دولت هادی معتقد بود که انصارالله ابتدا باید سلاح خود را بدهد، از صنعا خارج شود، ادارات دولتی را به دولت هادی تحویل دهد. آنها می‌گویند وقتی انصارالله این کار را کرد بعد بیاییم مذاکرات سیاسی را برای تشکیل دولت وحدت ملی انجام دهیم. منصور هادی مستقل از ریاض نیست و هرچه ریاض بخواهد او اجرا می‌کند. با این وجود، بحران یمن آنقدر وضعیت را برای عربستان بغرنج کرده است که ریاض در محافل خصوصی اعلام کرده، حاضر است حتی منصور هادی را کنار بگذارد. با این حال، سعودی خواستار آن است که وضعیت یمن به دوران قبل از بهار عربی بازگردد. نگرانی اصلی آنها نیز ایران است و می‌خواهند انصارالله از ایران فاصله بگیرد. 

5- حوثی‌ها شیعه زیدی هستند و ایران نیز شیعه است. این مساله موجب ارتباط عاطفی میان طرفین می‌شود. حمایت‌های ایران نیز معنوی است ولی فراتر از این نیست. من کمک نظامی را قبول ندارم و بیشتر اتهامی است که سعودی مطرح می‌کنند تا بهانه حضور در یمن را داشته باشند. برای حل بحران یمن، اگر بخواهند مانند بحران سوریه، اجلاسی را برگزار کنند و ایران را دعوت کنند، آنگاه تهران می‌تواند نقش‌آفرینی کند. طرف‌های غربی ایران را به عنوان یک عنصر تاثیرگذار در منطقه قبول دارند ولی عربستان حضور ایران را نمی‌پذیرد. اگر کنفرانس و تحرک بین‌المللی برگزار شود آنگاه ایران می‌تواند کاری بکند.