حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب که در محل نمایشگاه مطبوعات برگزار شد اظهارداشت: دولت تدبیر و امید و شخص دکتر روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی سال 92 در بخش های مختلف صحبت هایی داشتند و قول هایی دادند که در طول بیش از سه سالی که از تشکیل این دولت می گذرد به تدریج در حال انجام و اجرا است.

 

وی با بیان اینکه برخی از صحبت ها و وعده های رئیس جمهور در ایام انتخابات با لحاظ اسناد بالادستی قانون اساسی و هم چنین منویات رهبری تبدیل به طرح و لایحه شد افزود: به دنبال این اقدامات تیم رئیس جمهور در حال اجرا و انجام وعده هایی هستند که درایم انتخابات مطرح کرده بودند

 

امیری تصریح کرد: آن چه امروز مورد بحث ماست بخش فرهنگ و رسانه است یکی از مطالبی که رئیس جمهور در اظهاراتش مطرح کرد و آن را اولویت بخشید موضوع حقوق شهروندی است حقوق شهروندی دارای دامنه وسیعی است و مطالب وسیعی را شامل می شود یک بخشی از آن حق دانستن، آگاهی ،آزادی بیان و آزادی اندیشه و... است.

 

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه توجه به رسانه ها، ارتقای سطح اطلاعات عمومی مردم و نظارت مردم بر رسانه ها در آموزه های دینی مورد تاکید قرار گرفته است یادآور شد: یکی از مطالبی که در آموزه های عمومی و اسلامی است که ورژن جدید امر به معروف و نهی از منکر از طریق نظارت مردمی است که از طریق احزاب و گروه های سیاسی و مردمی انجام می شود.

 

وی تاکید کرد: دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به رسانه ها داشته و همواره در راستای صدور مجوز و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت آنها اقدامات فراوانی انجام داده چرا که معتقد است دانستن حق مردم بوده که این مسئله از طریق رسانه ها انجام می گیرد.

 

امیری با اشاره به نمایشگاه مطبوعات امسال گفت: یکی از ویژگی های نمایشگاه مطبوعات امسال این است که از تمامی طیف ها و جناح ها در این نمایشگاه حضور داشته و ما تمامی آنها را یک فرصت می دانیم دولت معتقد است که رسانه ها با هر نوع ذائقه فرزندان انقلاب هستند که خوشبختانه در این نمایشگاه رسانه ها با هر گرایش فکری و سیاسی حضور دارند.

 

معاون پارلمانی رئیس جمهور با تاکید براینکه ما به عنوان عضوی از دولت تدبیر و امید که نقش بالایی در آگاهی بخشی دارد از فعالان رسانه ای سپاسگزار هستیم بیان داشت: جنتی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز همواره طی سه سال گذشته در جهت تحقق برنامه های رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و ارشاد اقدامات زیادی کرده اند و زحمات زیادی را متقبل شده است از سوی دیگر دکتر صالحی امیری همواره در حوزه فرهنگ و رسانه کارهای آکادمیک کردند که بخشی از این اقدامات به فعالیت های وی در مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام برمی گردد.

 

وی با اشاره به تغییرات در کابینه دولت اظهار داشت: کسانی که مشروح مذاکرات مجلس را در روز رای اعتماد شنیدند می دانند ترمیم کابینه به منظور تقویت کابینه است و باتغییر وزرا جهت گیری دولت تدبیر و امید تغییری پیدا نکرده است.

 

امیری با تاکید براینکه روحانی همواره به عهدی که با مردم بسته پای بند بوده و به وعده هایش عمل خواهد کرد پیرامون لایحه های نظام جامع رسانه ای که سوال یکی از خبرنگاران در این نشست بود تصریح کرد: حوزه معاونت امور پارلمانی رئیس جمهور مسئولیت پیگیری طرح ها و لوایح در مجلس را برعهده دارد از این رو ما در حال پیگیری این لایحه هستیم تا ببینیم چه زمانی به نتیجه خواهیم رسید.

 

معاون پارلمانی رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دیدار رئیس جمهور با فراکسیون امید مجلس افزود: معتقدم ملاقات نمایندگان با رئیس جمهور براساس سیاست های کلی دولت تعامل حداکثری با مجلس است صورت گرفته است دولت می خواهد که با تمامی نمایندگان در فراکسیون های مختلف مجلس دهم دیدار کند.  

 

وی دولت تدبیر و امید را یک دولت فراجناحی دانست و یاداور شد: در ترکیب هیئت دولت نیز افرادی از جناح های مختلف اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدالگرا حضور دارند حتی در استانداری ها و فرمانداری ها نیز ترکیبی از این سه طیف وجود دارد برهمین اساس رئیس جمهور همواره در بیاناتش اعلام کرده استفاده از تمام ظرفیت های نظام فارغ از گروه های سیاسی خواهد بود و کسانی که به نظام اسلامی معتقد هستند می توانند در جهت حل مشکلات مردم کمک کنند.

 

امیری تصریح کرد: یکی از فراکسیون ها فراکسیون امید است این فراکسیون از قبل تقاضای دیدار با رئیس جمهور را داشت این وقت در هفته قبل تعیین شد آقای عارف و دوستانشان در این جلسه حضور پیدا کردند و هر کدام از اعضای این فراکسیون به بیان دغدغه ها و صحبت هایشان در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و سیاست خارجی پرداختند. بعضی نیز پیشنهاداتی در جهت شتاب بیشتر حرکت دولت داشتند.

 

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به دیدار امروز رئیس جمهور با فراکسیون مستقلین ولایی مجلس یادآور شد: امروز نیز در جهت تعامل میان دولت و مجلس رئیس جمهور با فراکسیون مستقلین ولایی ملاقات داشت این جلسه نیز هم چون جلسه ای که با فراکسیون امید برگزار شد دوستانه بود آقای جلالی و دوستانشان در این جلسه حضور داشتند آنها نیز مطالبی را در سطح ملی و هم چنین مطرح کردن دغدغه هایشان بیان کردند

 

به گفته امیری بحث اشتغال، رونق اقتصادی و معیشت مردم محوری ترین مطالب هر دو فراکسیون در جلسه شان با رئیس جمهور بود.

 

معاون پارلمانی رئیس جمهور تصریح کرد: به دنبال آن هستیم با تشکیل کمیته ای با هم فکری هر دو نهاد مجلس و دولت درباره مسائل تبادل نظر کنیم چرا که معتقدیم اوج همکاری دولت و مجلس در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی صورت گرفت.

 

وی با بیان اینکه نمایندگان با رای خود دشمنان نظام اسلامی را ناامید و طمعشان را از بین بردند یادآور شد: این مسئله آنقدر مهم بود که رای اعتماد نمایندگان مورد بحث رسانه های بیگانه قرار گرفت.

 

امیری تصریح کرد: با همکاری مشترک میان دولت و مجلس ثبات در وزارت خانه ها بیشتر خواهد شد این همکاری تا جایی است که دیدارهای دولت از قالب فراکسیون به کمیسیون های تخصصی و مجامع استانی ارتقا یافت البته مدتی است که آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دیدارهایی را با نمایندگان برخی مجامع استان های مجلس با حضور استانداران دارند که در آن جلسات به بیان مشکلات مردمی نیز پرداخته می شود.

 

معاون پارلمانی رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: ارادت بنده به دکتر روحانی به سال 78 باز می گردد رئیس جمهور ویژگی های خوبی از جمله خوب گوش دادن، کارشناسی کردن مسائل کتوم بودن و... است در راستای ترمیم کابینه در رسانه ها اخباری شنیده می شد و یا شخصیت های سیاسی اظهاراتی داشتند گاهی نیز پیش می آمد که حتی مخالفان دولت با انگیزه های سیاسی اظهاراتی درباره تغییر کابینه مطرح می کردند که رئیس جمهور تمامی این اظهارات را شنید و در بررسی هایش به این نتیجه رسید که این سه وزارتخانه نیازمند ترمیم با نگاه تقویت است.

 

وی با اشاره به پیش نویس لایحه جامع انتخاباتی اظهار داشت: به طور کلی نظام انتخاباتی کشور معیوب است و خوشبختانه در انتخابات سال 94 کاستی نظام انتخاباتی بر همگان از جمله کنش گران سیاسی و شورای نگهبان مشخص شد. آن موقع که بنده در وزارت کشور بودم آقای رحمانی به بنده اعلام کرد که از کارشناسان و صاحب نظران بخش های مختلف درباره چاره اندیشی پیرامون نظام انتخاباتی کشور استفاده کنند لذا گروهی از کارشناسان مختلف سیاسی و دانشگاهی برای این مسئله گرد هم آمدند و از آن جایی که سیاست های نظام انتخاباتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح بود قاعدتا باید قانونگذاری براساس آن سیاست ها انجام می شد.

 

امیری تصریح کرد: سلسله مراتب قانونی، سیاست کلی در هر بخشی بین قانون اساسی و قانون عادی قرار می گیرد تدوین لوایح باید با نگاه به سیاست های کلی باشد.

 

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: بنده در کمیسیون های مجمع تشخیص مصلحت نظام و در صحن حضور داشتم لذا در جریان روند سیاست های کلی نظام انتخابات قرار دارم بنابراین می دانم که پیش نویس لایحه جامع انتخابات براساس سیاست های کلی تنظیم شده است.

 

وی یادآور شد: پیش نویس لایحه نظام جامع انتخابات در کمیسیون های دولت در دستور کار قرار گرفت و پس از ابلاغ سیاست های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری مقرر شد تا این پیش نویس در کمیسیون های سیاسی دولت با سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تطبیق داده شود در جلسه روز گذشته در وزارت کشور مقرر شد این لایحه با سیاست های کلی تطبیق داده شود.

 

امیری یادآور شد: هم چنین مقرر شد تا با کمک مجلس در اسرع وقت پیش نویس لایحه به مجلس ارائه شود اما این که پیش نویس به انتخابات پیش رو می رسد یا خیر بستگی به تراکم کار در دولت و مجلس دارد.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: دولت در تلاش است تا بودجه را به موقع به مجلس ارائه دهد اما بنده معتقدم که باید بررسی شود و دید چه تکالیفی در برنامه ششم برای دولت تعیین شده تا برمبنای آن برنامه بودجه تنظیم شود چرا که برنامه و بودجه با یکدیگر مرتبط هستند.