پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی روز گذشته با صدور اطلاعیه‌ای در سایت سازمان انرژی اتمی، رسماً کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم را تکذیب کرد.

در بخشی از اطلاعیه صالحی آمده است: «نخست یادآور می‌شوم که چنانچه این کمترین، چنین سودایی در سر داشتم، زمانی پای در این کارزار می‌نهادم که شرایط و موقعیّت برای حضور در این میدان به مراتب فراهم‌تر بود امّا اینجانب هیچ گاه خود را آراسته به هنرها و کمالات لازم برای احراز این مقام ندانسته‌ام و همچنان بر این عقیده استوارم.

افزون بر این، بنده حضور در میدان رقابت با ریاست محترم جمهوری را خلاف اخلاق و ادب سیاسی تلقی می‌کنم و بر خود فرض می دانم که حد خود بشناسم. هر اقدامی به وارونه آنچه گفته شد، خلاف راه صواب و نقض رأی اولی الالباب است.»

البته او تنها کاندیدای دولتی نیست که خبر حضورش در انتخابات ریاست جمهوری 96 در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده است و البته شاید با خبر حضور نیافتن قطعی احمدی‌نژاد در انتخابات، این اطلاعیه، آخرین اطلاعیه کناره‌گیری نباشد و در آینده با توجه به شرایط انتخاباتی این اتفاق صورت بگیرد اما از طرفی دیگر به نظر می‌رسد که قطعاً روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بدون رقیب خودی نظیر اصلاح‌طلبان یا اعضاء هیات دولت که رأی‌آوری وی را تهدید کنند، نخواهد بود.

رقبایی نظیر محمدرضا عارف، اسحاق جهانگیری، محمد جواد ظریف و حتی عبدالرضا رحمانی فضلی را می‌توان از جمله رقبای نزدیک به روحانی در انتخابات نام برد.

محمدرضا عارف از همان ابتدا و قبل از فتح پاستور توسط روحانی رقیب جدی وی تلقی می‌شد و بعد از کناره‌گیری اجباری‌اش به نفع روحانی و عدم قرار گرفتنش در کابینه روحانی باز هم بحث کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری مطرح است.

از طرفی دیگر با قدرت گرفتن حزب کارگزاران با روی کار آمدن دولت روحانی شاید این حزب نیز در انتخابات سال آینده نامزد خود را راهی میدان کند. همچنانکه خبرهایی در مورد کاندیداتوری آقای اسحاق جهانگیری به گوش می‌رسد.

محمد جواد ظریف هم که همواره از سوی اصلاح‌طلبان و حتی نزدیکان روحانی بحث حضورش مطرح است و یکی از امیدها و گزینه‌های اصلاح به عنوان آلترناتیو روحانی است. حتی پیش از این حجت‌الاسلام محسن غرویان از رایزنی جمعی از علما و روحانیون قم با آقای محمدجواد ظریف برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری، در صورت «افزایش فشارها بر روحانی» خبر داده بود.

اما این همه رقبای روحانی تلقی نمی‌شوند چرا که در کنار این افراد و در گوشه و کنار فضای مجازی و برخی از رسانه‌ها بحث حضور حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق نوری و همچنین عبدالرضا رحمانی فضلی آن هم به دلیل افزایش سفرهای استانی‌اش به گوش می‌رسد.

با همه این اوصاف به نظر می‌رسد، گذر زمان بازهم از گزینه‌های جدید و رقیب روحانی رونمایی کند؛ چراکه با گره خوردن دور نخست ریاست جمهوری‌اش با برجام که مردم دستاورد کمی از آن دیدند، به نظر می‌رسد روحانی راه سختی را در عرصه انتخابات ریاست جمهوری در پیش دارد.