پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- یک: بعد از شکست فضای دو قطبی با نیامدن احمدی نژاد ، اتاق فکر جریان تدبیر و امید تصمیم گرفته تا با استفاده از فضای رسانه ای موضوع دو قطبی را در بستری دیگر زنده کند و از این آب گل آلود برای داغ شدن تنور انتخاباتی و رای آوری مجدد روحانی استفاده کند. چهار موضوع «کنسرت ها، برجام، آزادی های اجتماعی و فضای تقابلی با ارکان نظام» دستور کار قرار گرفتند و شاهد هستیم در این چند روزه این مسائل به موافقان و مخالفان تبدیل شده است. استراتژی شکاف اجتماعی که دستور کار رسانه های معارض در فتنه 88 بود تا مردم را در برابر نظام قرار بگیرند حالا با عنواینی جدید باز طراحی شده است.

از همان ابتدای مسئله برجام رهبری معظم انقلاب سعی می نمود تا به بدنه نخبگانی نیروهای انقلابی بفهماند جریان انقلابی بایستی با دقت بدعهدی آمریکایی هارا رصد و افشا کند. متاسفانه این خط به سطح درگیری درون نظام تقلیل یافت. بارها نیز رهبری اعلام نمود نبایستی آمریکا فراموش شود و تمام خواسته ایشان سیبل شدن دشمنان به جای عناصر داخلی بود. در مقابل نیز جریان معارض سعی می نمود با القای شکاف اجتماعی، جامعه را به موافق و مخالف برجام دسته بندی کرده و نهایت امر بهره برداری کند. 

روزهای آینده نیز با موج افزایشی موضوعات تقابلی میان موافقین برجام – مخالفین برجام، مخالفین آزادی – موافقین آزادی، موافقین کنسرت – مخالفین کنسرت  و موافقین آزاد اندیشی – مخالفین آزاد اندیشی باشیم. برجسته سازی واژه هایی همانند «افراط گرایی»، «تندروی»، «دلواپسان»، «نیروهای خودسر» و یا مفهوم سازی از کلماتی همانند رفتار فراقانونی، مطالعات گروه حداقلی و اقلیت و غیره نشان از یک واقعیت دارد که اتاق فکر جریان تدبیر و امید می خواهد از مسیر دو قطبی فرهنگی – سیاسی بهره برداری نموده و هر طوری شده مانع از مطالبات اقتصادی شود. هر چقدر به خلف وعده های آمریکایی ها در برجام نزدیک شویم و اوضاع چرخ اقتصادی کشور بدون چرخیدن سانتی فیوژها بدتر شود این دو قطبی تشدید می یابد.

دو: همه میدانند دولت یازدهم در حوزه اقتصاد با آنکه برجام را اجرا کرد اما با بدعهدی هایی مواجه است که نمی تواند به وسیله آن موانع اقتصادی را رفع کرد. آمریکایی ها گره گشای اقتصاد نبودند ولیکن گره زدن تمام مشکلات کشور و انداختن تمام تخم مرغ ها در سبد برجام موجب نابودی اقتصاد ایران وافزایش رکود و بیکاری شد. دولت نمی خواهد مطالبه اقتصادی فضای حاکم بر وضعیت تبلیغات انتخاباتی شود و اگر این به عنوان مهم ترین اولویت اجتماعی قرار گیرد « دولت مردان یازدهم با مشکلات عدیده ای همراه هستند». فضای اقتصادی صرفا حوزه رکود و بی کاری نیست و برخورد با نجومی بگیران یکی از موارد مورد سوال از اقای روحانی در سال 96 خواهد بود که وی احتمالا با کارنامه ای که از خود باقی گذاشته است پاسخی ندارد. در طرف دیگر شنیده ها حکایت از همراهی بعضی هنرمندان با دولت برای فرصت خواهی از مردم هست. چند روزی است رسانه های اصلاح طلب با برجسته سازی تیتر های مختلف به دنبال القای خط « تثبیت» هستند. خطی که می خواهد قبل از دولت یازدهم را فاجعه بشری معرفی کرده و دستاورد دولت را تثبیت این فضا معرفی نموده و از مردم خواسته تا یک دوره به او فرصت دهد. 

سه: نتایج نشان می دهد دولت با سبد رای مشکل دارد و اگر نتواند فضا را دو قطبی کند امکان ریزش آرای متزلزل آقای روحانی وجود دارد و یا وی نتواند همانند رای گذشته بر کرسی ریاست جمهور حضور پیدا کند. منع احمدی نژاد به دولت این فرصت را داده تا با طرح موضوعات دیگر به فضای دو قطبی فرهنگی وارد شود و ازن فضا برای دست یابی به آرای خاکستری استفاده کند.