پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- شاید حتی خوش‌بین‌ترین هوادار و حتی همکاران رییس‌جمهور در دولت یازدهم، گمان نمی‌کردند که بعد از آن همه وعده‌های رنگارنگی که از بهبود شرایط مردم در دوران پسابرجام توسط  روحانی ترسیم شده بود، اینگونه رنگ ببازد و با گذشت بیش از 8ماه از اجرایی شدن برجام، حتی حداقل آن وعده‌ها هم به سرانجام نرسد.

تا جایی که عملاً، صدای حامیان دولت به علت بدعهدی طرف غربی - آمریکایی و همچنین به ثمر نرسیدن خواسته‌های ایران از برجام، بلند شد.

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز این روزها اذعان می‌دارد که برجام دستاورد خاصی برای ایران نداشته، هر چند مانند همکارش در دولت از عبارت « تقریباً هیچ» استفاده نکرده است.

دراین باره روزنامه گاردین انگلیس نوشته است:  علی اکبر صالحی، معاون رییس‌جمهور ایران گفت: کشورش به تعهدات خود براساس توافق تاریخی سال گذشته به طور کامل عمل کرده ولی غرب با گذشت 8 ماه از لغو رسمی تحریم‌ها، به قول‌هایش عمل نکرده است.

صالحی که گویا حتی پیش‌بینی عدم اجرای کامل برجام را کرده در ادامه تأکید کرده است: اگر این توافق همچنان به قوت خود باقی است، هر دو طرف باید به تعهدات خود عمل کنند.

حالا با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و آمریکا، عضو تیم مذاکره‌کننده ایرانی صراحت بیشتری پیدا کرده و حتی بدون در نظر گرفتن نهیب پیشین رییس‌جمهور درباره صحبت‌هایش می‌گوید: اکنون کاملاً برای افکار عمومی مشخص شده است و این راز نیست که طرف دیگر، واقعاً به قول‌هایش عمل نکرده است. قول داده شده بود تحریم‌ها لغو می‌شود، معاملات بانکی به حالت عادی در می‌آید، تجارت تسریع می‌شود و روابط اقتصادی بهبود می‌یابد. این موارد به میزانی که ما انتظار داشتیم، محقق نشده است.

پیشتر و در 16 اسفندماه 94  روحانی در نشست خبری گفته بود: در زمینه مسائل اتمی  صالحی هرچه بگوید درست است و ایشان وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی نیست، وزیر خارجه هم الان نیست، ایشان مسوول سازمان انرژی اتمی است.

صالحی که صدای لرزش گام‌های برجام را شنیده، معتقد است: این توافق هسته‌ای به نفع ایران و غرب است و حیف است از مسیرش منحرف شود. ما برخی اوقات شاهدیم که درخواست‌هایی از جانب طرف دیگر مطرح می‌شود و این درخواست‌ها تا حدودی فراتر از برجام هستند. همزمان، ما شاهدیم طرف دیگر، به قول‌های خود مانند داد و ستد تجاری گسترده بانکی با ایران به طور کامل عمل نکرده است. اگر درخواست‌هایی مبنی بر تبعیت بیش از اندازه مطرح شود، مسائل پیچیده‌تر خواهد شد.

این جمله صالحی شاید اشاره دارد به در خواست جدید اتحادیه اروپا از ایران . طی چند روز اخیرخبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد به پیش‌نویس یک بیانیه‌ اتحادیه اروپا دست یافته که مطابق آن، این اتحادیه قصد دارد در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درخواست کند ایران بخشی از اطلاعات مربوط به ساخت بعضی تجهیزات هسته‌ای را در اختیار آژانس بگذارد.تجهیزات هسته‌ای که آسوشیتدپرس مدعی شده اتحادیه اروپا خواهان دسترسی به اطلاعات آن‌هاست، لوله‌های روتوری سانتریفوژهاست.

ادعای اخیر اروپایی ها در حالی است که مطابق بند 15 برجام، آژانس به مدت 20 سال بیلوزها و روتورهای سانتریفیوژ در ایران را تحت نظارت و پایش خود قرار خواهد داد.

همچنین در بند 17گزارش اخیر مدیرکل آژانس، گفته شده که ایران تولید و ذخیره بیلوز و لوله های روتور خود را به آژانس اعلام کرده و به آژانس اجازه راستی آزمایی این اقلام را داده است.

حالا به نظر می رسد زیاده خواهی های اروپا که صالحی از آن گله کرده، دامن دولت را هم گرفته و در حالی که صلاحیت اتحادیه اروپا در رسیدگی به موضوع زیر سوال است، آنها خود را یک طرف میدان می دانند.

 اما نه تنها روحانی حتی حامیان اصلاح‌طلب وی هم از اهمیت این موضوع برای دولت به خوبی آگاه هستند و با گذشت نزدیک به یک سال از اجرایی شدن ناقص برجام، عملاً راهبرد دولت و البته حامیانش درباره نمایش و نقش برجام به مردم تغییر کرد.

به گونه‌ای که  عباس عبدی یکی از حامیان اصلاح‌طلب دولت یازدهم در گفت‌وگویی که شرق منتشر کرد، گفت: به نظر من آنچه برای مردم اهمیت دارد این است که برجام کارکردش را که ایجاد روابط پایدار با جهان است و از روابط متشنج با جهان عبور کرده انجام داده و تمام شده و ممکن است از کسی که این کار را کرده است متشکر هم باشند، اما از حالا به‌ بعد دغدغه‌شان به دست‌آوردن نتایجی از آن اتفاق است. فراموش نکنیم برجام شرط کافی برای اصلاح کشور نبود، بلکه شرط لازم بود.

این سخنان عبدی در حالی منتشر می‌شود که هنوز اذهان عمومی فراموش نکرده که قبل از آغاز اجرایی شدن برجام، رییس‌جمهور از رفع صددرصدی تحریم‌های ثانویه و گشایش محسوس اقتصادی در زندگی مردم خبر داده بود.

حال با همه این اوصاف به نظر می‌رسد یک راهبرد جدید میان دولت و حامیانش به منظور تغییر ماهیت موفقیت برجام تشکیل شده است، به گونه‌ای که موفقیت‌های وعده داده شده برجام برای مردم را از حداکثر به حداقل کاهش دهند تا اینگونه از مسوولیت بزرگ وعده‌های گشایش اقتصادی در زندگی مردم فرار کنند و موفقیت برجام را در حد گریز سایه جنگ خیالی از کشور نشان دهند.

به نظر می‌رسد در ماه‌های باقیمانده به انتخابات آمریکا و ایران، دولت نیز به عدم اجرای آثار برجام پی برده و سعی دارد با برخی سخنان و تقلیل برجام به مطالبه‌ای سیاسی تبعات آن را از سر باز کند. شاید یکی از گزینه‌های دولت تهدید به خروج از برجام باشد که به دلیل استفاده تبلیغاتی از آن، حربه فشار به آمریکا را از دست داده و آمریکایی‌ها هم درک کرده‌اند که دولت به برجام نیاز دارد.

حالا و در ماه‌های پایانی دور اول ریاست‌جمهوری روحانی که برجام نقش مهمی برای دولت دارد،  روحانی و حامیانش باید مسوولیت کامل برجام و تبعات آن را بپذیرند و از زیر بار آن شانه خالی نکنند تا اینگونه افکار عمومی نسبت به برجام که بزرگترین مانور دولتی به منظور ارائه عملکرد مناسب به مردم توسط دولت است، بیش از این ناامید نشوند.