به گزارش پارس به نقل از ایسنا، اندیشکده آمریکایی خاورمیانه در گزارشی به قلم جیمز براندون جنتری آورد: رابطه میان چین و ایران از سال ۱۹۷۹ میلادی، به ویژه از اواخر دهه هشتاد میلادی که تهران با افزایش تحریم ها از طرف آمریکا و تحریم تسلیحاتی روبه رو شده بود، برای گسترش قابلیت های نظامی در طول جنگ ایران-عراق به کمک گرفتن از پکن متوسل شد، مستحکم تر شده است. هم چنین نیاز چین به انرژی این دو کشور را به هم نزدیک تر کرده است. از آن جایی که تحریم ها کاملا ایران را از بازار جهانی انرژی جدا کرده، چین به بازاری مهم برای صادرات نفت ایران تبدیل شده است. در عوض، ایران کالاهای مصرفی ارزان و ارز قوی در کنار کمک هایی در زمینه گسترش اقتصادی و حمایت شورای امنیت سازمان ملل از چین دریافت کرده است. به علاوه، چین و ایران هردو در انزجار از آمریکا مشترک هستند و روابط فرهنگی میان این دو کشور از طریق جاده ابریشم قدمت صدها ساله دارد.

این اندیشکده در ادامه نوشت: این جنبه نظامی روابط چین و ایران است که در دیدگاه بسیاری از ناظران غربی مشکل ساز محسوب می شود. با فراهم آوردن انواع سامانه های تسلیحاتی برای جمهوری اسلامی که از نظر پدافندی مفید هستند، چین در گسترش قابلیت های پدافندی ایران نقشی کلیدی را ایفا کرده اند. تمرکز ایران بر منابع پدافندی حاکی از آن است که ایران برای مقابله با جنگ نامتقارن علیه دشمنی به مراتب قوی تر مانند آمریکا که دارای چابکی، سرعت و تاکتیک های فرماندهی و کنترل غیرمتمرکز در کنار جنگ افزارهای پیشرفته ضد کشتی و ضد هواپیمایی است، برای دفاع از منافع خود در خشکی بسیار آماده است. حمایت همیشگی چین از برنامه نظامی پدافندی ایران بدین معناست که برای پکن، ایران قدرت نظامی نیابتی در خاورمیانه محسوب می شود و امیدوار است از ایران برای اعمال فشار بر نیروهای آمریکایی و محدود کردن منابع نفتی غرب در پی مناقشه چین و آمریکا در اقیانوس آرام سود جوید.

به نوشته این گزارش، در حالی که ایران توانایی جنگ با آمریکا را از طریق دخالت نظامی متعارف ندارد، بعید نیست که ایران با قابلیت های نظامی نامتقارن خود مشکلات جدی را برای نیروهای آمریکا در خاورمیانه ایجاد کند. قابلیت های نامتعارف پدافند هوایی و دریایی ایران از عملیات آمریکا در خلیج فارس می تواند جلوگیری کند چرا که تنگه هرمز برای آمریکا یا نیروهای ائتلافی مشکل ساز خواهد شد.

این اندیشکده در بخش دیگری از گزارشش آورد: مشخص است که چین نقش مهمی را در توسعه قابلیت های نظامی ایران ایفا می کند. انتقال تسلیحات از طرف چین و ابتکارات مبتنی بر فن آوری هردو کشور حضور جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک قدرت نظامی در خاورمیانه، به ویژه در عرصه پدافندی تسهیل کرده است. پیشرفت های اخیر ایران در زمینه توانایی های ضد کشتی، ضد هواپیمایی و پدافندی، واشنگتن را بر آن داشته تا در رویکرد خود در قبال تهران، به ویژه در زمینه تلاش روبه افزایش تهران برای گسترش تسلیحات هسته یی تجدیدنظر کند و ایران را به عنوان یکی از ابعاد احتمالی تبلور قدرت چین در خلیج فارس در نظر بگیرد.