رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز دوشنبه در آستانه فرا رسیدن ایام حج، پیام مهمی را خطاب به مسلمانان جهان صادر کردند؛ پیامی که در صورت توجه ویژه و درخور به آن می‌تواند سرآغاز تحویلی نوین در کشورهای جهان اسلام باشد. در پیام ایشان که در حقیقت شدیداللحن‌ترین پیام در تاریخ دو کشور محسوب می شود، به محورهای مهمی در خصوص اقدامات بی‌ثبات کننده عربستان سعودی در منطقه و همچنین بی‌کفایتی مقامات ریاض در اداره مناسک حج اشاره شده است. در این گزارش ۶ محور اصلی پیام رهبر معظم انقلابی اسلامی که متضمن انتقادات شدید اللحن از حکام سعودی است، تبیین خواهد شد؛

*سیاسی کردن حج؛ کینه ورزی نسبت به جمهوری اسلامی و سرسپردگی به استکبار جهانی

مسأله «سیاسی کردن» حج از جمله محورهای پیام مقام معظم رهبری در آستانه فرا رسیدن این فریضه دینی بود. آنچه که به خوبی از این فراز مهم از پیام رهبر معظم انقلاب استنباط می شود این است که دو عامل اصلی در اقدام تماما سیاسی رژیم سعودی در ممانعت از مشارکت ایرانیان در موسم حج، نقش اساسی داشته اند؛

اولین عامل به کینه دیرینه رژیم سعودی از جمهوری اسلامی ایران باز می‌گردد که بذر آن از همان مراحل اولیه به ثمر نشستن میوه انقلاب اسلامی، در قلوب حکام رژیم سعودی کاشته شد. علت ادامه این کینه‌توزی‌ها نیز کاملا روشن و واضح به نظر می رسد؛ سیاست های جمهوری اسلامی ایران از ۳۷ سال گذشته تاکنون بر مبنای حمایت از مستضعفان عالَم و پشتیبانی از گروه‌های مقاومت از یک سو و ایستادن در برابر استکبار جهانی و در رأس آن ایالات متحده آمریکا از سوی دیگر، پایه‌ریزی شده است. این در حالی است که عربستان سعودی پس از رژیم اسرائیل، همواره متحد شماره ۲ واشنگتن بوده است.

تضاد کامل سیاست های عربستان سعودی و ایران به ویژه در منطقه طی تقریبا ۴ دهه اخیر، تا به امروز حکام سعودی را تا حدود زیادی از رسیدن به اهداف توسعه طلبانه خود در منطقه محروم ساخته است؛ اهدافی که از جمله مهمترین آنها می توان به نابودی حزب الله لبنان، تجزیه عراق و تبدیل آن بخش کوچک و به زیر کشیدن دولت قانونی سوریه اشاره کرد. بر همین اساس، کاملا واضح است که سعودیها کینه دیرینه خود از جمهوری اسلامی ایران را که غالبا ناشی از شکست های پی در پی آن از محور مقاومت به رهبری ایران بوده است، به میدان مقدس حج کشاندند تا به نوعی از تهران گروکشی کنند که البته در این عرصه هم به هدف شوم خود دست نیافتند.

دومین عامل همانگونه که حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) در همین فراز از پیام خود به آن اشاره کردند، حمایت سعودیها از کشورهای استکبار جهانی و هم‌پیمانی با صهیونیسم و آمریکاست به گونه ای که ریاض بقای خود را در حمایت از این کشورها می بیند. طبق آنچه که در پیام معظم له آمده است می توان یکی از اهداف اصلی رژیم سعودی در  جلوگیری از مشارکت ایرانیان در موسم حج امسال را خوش‌رقصی و خوش‌خدمتی حکام این رژیم برای سردمداران استکبار جهانی یعنی آمریکا و صهیونیسم تلقی کرد.

عربستان سعودی تاکنون از هیچ کوششی برای خوش خدمتی به ایالات متحده آمریکا و صهیونیسم در منطقه دریغ نکرده است؛ از نسل‌کشی مردم یمن گرفته و کشتار بی‌رحمانه سوری‌ها و عراقی‌ها و سرکوب گسترده شیعیان ساکن شهر القطیف و شیعیان بحرین تا ممانعت از مشارکت سوری ها و سپس ایرانی ها در موسم حج و همچنین حمایتهای مالی ـ تسلیحاتی گسترده از گروه های تروریستی ـ تکفیری در کشورهای مختلف منطقه و جهان. بر همین اساس، به هیچ وجه گره زدن دو مسأله «حج» و «سیاست» با یکدیگر توسط سعودیها تعجب برانگیز تلقی نمی شود، چراکه آنها از دیرباز ثابت کرده‌اند که سرسپرده سیاست‌های استکبار جهانی بوده و در این مسیر مسلمان و غیر مسلمان نمی‌شناسند.

این بخش از پیام رهبر معظم انقلاب علاوه بر اینکه اشاره‌ای به سیاست های جنگ طلبانه رژیم سعودی در منطقه دارد، بدون شک ناظر بر تلاش اخیر این رژیم برای عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی و علنی کردن این روابط نیز است. سفر چندی پیش «أنور عشقی» ژنرال بازنشسته سعودی و یکی از مقامات عالیرتبه کنونی این رژیم به سرزمین‌های اشغالی و دیدار علنی وی با مسئولان رژیم صهیونیستی این نگرانی را در جهان اسلام به وجود آورد که ریاض قصد دارد با این اقدام بدعتی را با هدف علنی شدن روابط پشت پرده شیخ‌نشینان عرب با رژیم اسرائیل پایه ریزی کند؛ بدعتی رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را به شدت محکوم کردند.

*فاجعه منا؛ حجاجی که با لب تشنه مظلومانه جان باختند

یکی از فرازهای پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه ایام حج نیز به فجایعی اختصاص یافت که حدود یک سال گذشته به دنبال بی‌کفایتی محض خاندان سعودی در صحرای منا و همچنین در مسجدالحرام به وقوع پیوست و هزاران حجاج را در کمال مظلومیت به کام مرگ کشاند.

در جریان فاجعه خون‌بار مِنا حدود ۵۰۰ نفر از حاجیان ایرانی نیز که برای زیارت خانه خدا عازم مکه مکرمه شده بودند، مظلومانه جان باختند. در میان جان‌باختگان این فاجعه نام «غضنفر رکن آبادی» سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لبنان نیز به چشم می خورد؛ کسی که سعودیها از بیخ و بُن منکر حتی حضور وی در مکه مکرمه شده بودند. در هر صورت فاجعه مِنا به لکه ننگ بزرگی بر پیشانی خاندانی تبدیل شد که خود را «پرده دار» و «کلید دار» کعبه می دانند و از خود به عنوان «خُدّام الحرمین» نام می‌برند.

بر اساس اعلام سایت رسمی وزارت بهداشت عربستان سعودی در این فاجعه ۴۱۷۰ نفر جان باخته و حدود ۲ هزار نفر نیز به شدت زخمی شدند. هرچند که سایت وابسته به وزارت بهداشت عربستان سعودی ساعتی پس از انتشار شمار دقیق قربانیان فاجعه مِنا، به حذف سریع آن مبادرت نمود. اندکی پیش از این فاجعه غمناک منا نیز شاهد سقوط جرثقیل بر سَر زائران خانه خدا در مسجدالحرام بودیم؛ حادثه ای که در نهایت به جان باختن بیش از ۱۰۰ زائر و زخمی شدن بیش از ۲۰۰ تَن دیگر منجر شد.

همانگونه که در پیام حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) آمده است فرضیه تعمّدی بودن فاجعه منا و همچنین حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام همچنان به قوت خود باقی است.  «ازدحام جمعیت»؛ مسأله ای است که سعودیها آن را عامل فاجعه سال گذشته عنوان کرده اند. اما این سؤال وجود دارد که آیا سعودیها از تبعات ازدحام جمعیت در صحرای عرفات و مِنا و یا دیگر مکان‌های مکّه بی خبر بودند؟ اگر پاسخ مثبت است، پس چگونه می توانند مدعی شایستگی و کفایت خود برای اداره امور حجاج و تأمین سلامت و امنیت آنها باشند. و اگر پاسخ منفی است، پس چرا هیچ تدبیر و راهکاری برای جلوگیری از به وجود آمدن «ازدحام جمعیت» نه در سال گذشته و نه امسال، اتخاذ نکردند؟

مقامات رژیم سعودی تاکنون به این سؤال مشخص که چرا «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع این رژیم، صحرای منا را با میدان جنگ اشتباه گرفته بود، پاسخ نداده‌اند. آنها همچنان از پاسخ به سؤالی درباره علت اصلی ورود ناگهانی محمد بن سلمان به همراه یک کاروان چندصد نفره به صحرای منا و حرکت آنها بر خلاف جهت حرکت میلیونها حجاج، طفره می روند. علاوه بر این، حتی یکی از دوربین‌های مداربسته موجود در صحرای منا برای پی بردن به علت اصلی وقوع این فاجعه در دست نیست و شائبه امحای آنها توسط سعودیها به شدت مطرح است.

بر همین اساس، فرضیه تعمّدی بودن فاجعه منا و همچنین حادثه غمناک پیش از آن در مسجدالحرام همچنان به قوت خود باقی است و تا روشن شدن حقیقت نیز به قوت خود باقی خواهد ماند.

*وقتی متهم در نقش مدعی ظاهر می شود؛ سعودیها در اوج وقاحت

فراز دیگر پیام مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به مسلمانان جهان در استان ایام حج به وقاحت رژیم سعودی پس از وقوع فاجعه دردناک و غمناک منا اختصاص یافت. مقام معظم رهبری در این بخش از پیام خود ضمن انتقاد شدید از اقدامات سعودیها پس از وقوع فاجعه منا تصریح کردند که آنها به جای ایستادن در جایگاه متهم، در جایگاه مدعی ایستادند.

واقعیت این است که عربستان سعودی پس از وقوع فاجعه ای در آن سطح، نه تنها به بی‌کفایتی و بی‎‌لیاقتی خود در پرده داری کعبه اذعان نکردند، بلکه با اظهارنظرهای تعجب‌برانگیز و مغرورانه ضمن تعریف و تمجید از مسئولان برگزاری حج، این فاجعه را طبیعی قلمداد کردند. آنها در برهه ای از زمان حجاج آفریقایی را عامل وقوع این حادثه معرفی و از آنها طلبکار شدند و در برهه ای دیگر، حجاج ایرانی را مقصر جلوه داده و در جایگاه مدعی ایستادند.

شکی نیست که وقاحت سعودیها موجب شدد تا آنها اینگونه در قبال خون‌هایی که مظلومانه و به ناحق ریخته شده است، خود را از جایگاه متهم به جایگاه مدعی منتقل کنند. اما واقعیتی تلخ نیز در این میان وجود دارد و آن سکوت کشورهای جهان اسلام از یک سو و مجامع بین المللی از سوی دیگر در قبال فاجعه رخ داده، است. طبیعی است وقتی قاطبه کشورهای جهان اسلام از هراس سعودیها در برابر خون ریخته شده حجاج مظلوم خود سکوت می کنند، حکام ریاض به خود این اجازه را می دهند که در جایگاه مدعی بایستد.

از سوی دیگر، جامعه جهانی و کشورهای غربی که خود را در خط مقدم پایبندی به دموکراسی تلقی می کنند، هیچ موضعی در قبال فاجعه منا اتخاذ نکردند. این انفعال قرین شده با حمایت از حکام سعودی، خود چراغ سبزی برای سعودیها در جهت ایستادن آنها در جایگاه مدعی بود و هست.

*بوق‌های تبلیغاتی؛ ابزار سعودی برای وارونه جلوه دادن واقعیت

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام مهم خود خطاب به مسلمانان جهان همچنین از بوق‌های تبلیغاتی سعودیها سخن به میان آوردند. واقعیت این است که سعودیها برای منحرف ساختن افکار عمومی منطقه و جهان از ابزار تبلیغاتی در دسترس خود به صورت کامل بهره برداری می کنند. عربستان سعودی طی ماه های اخیر با استفاه از این ابزار بارها تلاش کرد تا جمهوری اسلامی ایران را در محروم سازی حجاج از حج امسال، متهم جلوه دهد.

این ابزارهای تبلیغاتی رژیم سعودی در حالی علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کنند، که مقامات این رژیم به منظور مشارکت دادن ایرانی ها در موسم حج امسال، شروط ذلیلانه و خفت باری را در مقابل مقامات جمهوری اسلامی قرار دادند؛ شروطی که پذیرش آنها در وهله اول به مثابه کوتاه آمدن از ارزشهای انسانی بود. سعودیها هیچگاه به ماهیت شروط خود برای ایران اشاره نمی کنند، اما مخالفت جمهوری اسلامی ایران با این شروط را در بوق و کَرنا کردند.

سعودیها با قرار دادن شروط ذلیلانه در برابر سازمان حج و زیارت برای صدور روادید به منظور اعزام ایرانیان به حج، تلاش کردند تا لکه ننگ امضای یک توافق ذلت‌بار را بر پیشانی جمهوری اسلامی ایران بچسبانند و با آن در منطقه قدرت نمایی و بدان افتخار کنند. که البته این آرزویی است که آن را با همفکران و همتایان و متحدانِ صهیونیستِ کودک کُشِ خود به گور خواهند برد.

«سعید اوحدی» رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان در خصوص شروط تعجب برانگیز سعودیها برای صدور روادید زائران ایرانی بیت الله الحرام چنین می گوید: «دولت عربستان ۱۱ بند منفی را به تفاهم‌نامه حج ایران و این کشور اضافه کرده بود که سال‌های گذشته خبری از آنها نبود». وی در همین زمینه می افزاید: «ممنوعیت نصب پرچم جمهوری اسلامی ایران در ساختمان‌های محل اسکان زائران ایرانی و همچنین در مسیر حرکت زائران، یکی از بندهای منفی این تفاهم‌نامه بود».

رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان در ادامه اظهارات خود در خصوص شروط سعودیها ادامه می دهد: «محدودیت در استفاده‌ زائران ایرانی از هواپیمای شرکت‌های داخلی و موضوع صدور ویزا از جمله‌ این بندهای منفی تفاهم‌نامه حج بود». وی افزود: «اعمال محدودیت در تعداد درمانگاه‌های ایران در عربستان هنگام موسم حج، اعمال محدودیت در انتقال دارو برای استفاده‌ زائران ایرانی در عربستان، اعلام جزئیات اطلاعات پزشکان ایرانی اعزامی به حج و همچنین تعیین ظرفیت برای پزشکان، بند منفی دیگر این تفاهم‌نامه بود که واکنش صریح ما را در پی داشت».

*حکام سعودی؛ سردمداران «جنگ‌افروزی» و «فتنه‌انگیزی» در منطقه

حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) در بخش دیگری از پیام مهم خود به جنایت های رژیم سعودی در منطقه اشاره کردند. بی تردید جنایت های زنجیره وار رژیم سعودی علیه مردم بی دفاع در کشورهای مختلف منطقه، خود گواه بر بی‌پایه و اساس بودن ادعاهای این رژیم مبنی بر «سیاسی نشدن حج» است. حکام کودک‌کُشی که هیچ ابایی از دراز کردن دست دوستی به سمت رژیم صهیونیستی آن هم به صورت کاملا علنی نداشته و چشم خود را به روی کشتار روزمره شهروندان مظلوم فلسطین می بندند، بدون شک از سیاسی کردن مسأله حج نیز هیچ ابایی نخواهند داشت.

کسانی که از حدود ۱۸ ماه گذشته تاکنون مردم بی دفاع یمن را از زن و مرد گرفته تا پیر و جوان به خاک و خون کشیده و می کشند، آنانی که ظلم و ستمشان دامن شیعیان مظلوم بحرین را نیز گرفته و شیعیان بی دفاع ساکن شهر القطیف نیز از اقدامات سرکوبگرانه و جنایتکارانه آنها در امان نیستند، بدون شک نمی توانند اینگونه القاء کنند که مخالفت‌هایشان با مشارکت ایرانی ها در مراسم حج امسال، جدای از مسائل سیاسی بوده است.

حکام سعودی تاکنون ثابت کرده اند که مقدسات برای آنها از کمترین ارزشی برخوردار نیست. هدف قرار دادن ده ها مسجد در نقاط مختلف یمن از یک سو و هتک حرمت مقدسات شیعیان در شهر القطیف از سوی دیگر، تنها نمونه کوچکی از اهانت های خاندان سعودی به مقدسات است. بر همین اساس، مسأله حج نیز در چهارچوب مقدساتی است که سعودیها هیچ ابایی از هتک حرمت به آن نداشته و ندارند و به همین دلیل به ضرس قاطع می توان گفت که تمامی مانع تراشی های آنها برای ممانعت از حضور ایرانی ها در مراسم حج امسال، کاملا سیاسی بوده است.

*هشدار درباره تداوم اداره مناسک حج توسط حکام سعودی

هشدار درباره تداوم اداره مناسک حج توسط حکام سعودی یکی دیگر از فرازهای پیام مقام معظم رهبری در آستانه موسم حج را به خود اختصاص داد. ایشان صراحتا اعلام کردند که در صورتی که کشورهای جهان اسلام فکری برای مدیریت حرمین شریفین نکنند، امت اسلامی در آینده با مشکلاتی به مراتب بزرگتر مواجه خواهد شد.

وقوع حوادث پیاپی برای حجاج طی حدود یک سال گذشته این واقعیت را به اثبات رسانده است که حکام سعودی شایستگی اداره مناسک حج را ندارند.

آنچه که مسلم است، این است که ساز و کار اداره مناسک حج از سوی سعودیها باید هرچه سریعتر تغییر کند و برای تحقق این مهم، کشورهای اسلامی ایفاگر نقش اصلی و اساسی هستند. فشار دولت های اسلامی به عربستان سعودی و به موازات آن فشار ملت های مسلمان به این رژیم می تواند مسئولان ریاض را متقاعد کند که رژیم سعودی در کشتار مردم بی گناه یمن و سرکوب مردم مظلوم بحرین باکفایت‌تر است تا اداره مناسک حج.

در صورتی که کشورهای جهان اسلام همچنان به رویه کنونی خود یعنی سکوت در برابر سعودیها ادامه دهند، بدون شک وضعیت امت اسلامی بیش از پیش با سختی مواجه خواهد شد. کشورهای اسلامی باید بدانند که ایستادن در برابر عربستان و خارج کردن مسئولیت سنگین مدیریت حرمین شریفین از دست آن و یا حداقل «مشارکتی کردن» این مدیریت، مستلزم تحقق دو شرط است؛۱ـ برخورداری از وحدت کلمه. ۲ـ عدم وابستگی به دلارهای نفتی عربستان سعودی. تا زمانی که کشورهای جهان اسلام فاقد این دو شرط اصلی باشند، نمی توان انتظار تحقق هیچ کار بزرگی از سوی آنها در مقابل سعودیها را داشت.

در هر صورت، پیام مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه موسم حج امسال در صورتی که نصب العین کشورهای جهان اسلام قرار گرفته و سردمداران این کشورها عزم خود را برای جامه عمل پوشاندن به محتوای این پیام جزم کنند، می توان این انتظار را داشت که خسارت های ناشی از جنایت های سعودی در منطقه از یک سو و بی کفایتی آنها در اداره مناسک حج از سوی دیگر، جبران شود.