پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- پس از انتصاب جمشید انصاری استاندار پیشین زنجان به‌عنوان "معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور" گمانه‌زنی‌ها برای استاندار جدید آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، استانداری زنجان کرسی اختصاصی اصلاحات در میان استانداران دولت یازدهم است، به همین خاطر میان طیف های مختلف جریان اصلاحات و حامیان دولت درگیری جدی برای کسب این مقام وجود دارد. سه طیف قدرت لابی‌گری سیاسی خود را برای احراز این پست از سوی نیروهای سیاسی خود به جریان انداخته‌اند. 

طیف اول: جریان تندروی اصلاحات خواهان استمرار استیلای این جریان بر استانداری زنجان است؛ گزینه آنان احمد حکیمی پور نماینده اسبق مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی بوده و فعلا رییس فراکسیون اصلاحات شورای شهر تهران است. او به مانند جمشید انصاری از فعالان سیاسی حامی نامزدهای شکست خورده انتخابات 88 است و قابلیت «جنجال آفرین» بالای دارد و به نحوی امکان همگامی با خباز، استاندار سمنان، برای بیان مطالبات اصلاح طلبانه را داراست. احمد حکیمی پور در انتخابات مجلس شورای اسلامی دهم از حوزه انتخابیه زنجان و طارم ثبت نام کرد ولی از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد؛ او چندی پیش، طرحی با عنوان سلب اختیارات تفویض شده شورا به شهرداری تهران برای فشار به محمدباقر قالیباف را مطرح کرد که با شکست همراه شد. برخی از عوامل میدانی همسو با وی در روزهای گذشته با تجمع در میدان انقلاب شهر زنجان از او برای استانداری زنجان حمایت کردند.

طیف دوم نزدیکان وزیر کشور هستند؛ آنان در وزارت کشور به حلقه «شمال خراسان» معروف هستند که بیشتر آنان در انتخابات 1392 به تیم محمدباقر قالیباف نزدیک بودند؛ عبدالرضا رحمانی فضلی پیش از این دو نفر از نزدیکان خود یعنی سید سلمان سامانی و خلیل راحتی (هر دو اهل شهرستان قوچان) در پست‌های حساس وزارت کشور قرار داده است و از سوی دیگر دو نفر همکاران صمیمی وی یعنی سید علی‌اکبر پرویزی(اهل اسفراین) استاندار کنونی خراسان جنوبی و وجه الله خدمتگزار(همکلاسی و دوست دوران انقلاب رحمانی فضلی) استاندار سابق خراسان جنوبی در دوران وزارت وی به جایگاه مناسبی رسیده اند. این طیف درصدد است که محمدرضا حسن‌پور، فرماندار اسبق زنجان، سرپرست اسبق استانداری سمنان، که در انتخابات مجلس شورای اسلامی دهم از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده  را به استانداری زنجان منصوب کنند.

البته طیف همراه رحمانی فضلی همواره دارای رزومه ای پرو پیمان بوده اند که وی مدعی است بر اساس شایسته سالاری آنها را منصوب کرده است.

حامیان دولت ضلع سوم رقابت برای کرسی استانداری زنجان را تشکیل می دهند؛ آنان معتقدند که حضور گزینه های جنجالی باعث سرخوردگی مردم از دولت می شود و همچنین درصورتی که جریان اصلاحات از حسن روحانی عبور کند، حضور استاندار ناهمسو با دولت سبب کاهش رای آنان در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم می شود. حامیان دولت به دنبال دو گزینه حزبی هستند؛ گزینه اول آنان سیدافضل موسوی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و کاندیدای لیست امید زنجان که در دور اول بیشترین رای کسب کرد اما در دور دوم از ورود به مجلس بازماند، می باشد و گزینه دوم علیرضا منادی، از افراد نزدیک به حزب اعتدال و توسعه که در مجلس نهم نماینده مردم تبریز و پیش از این رئیس سابق دانشگاه آزاد زنجان بوده است.