پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سه کشوری که اطلاعات محرمانه هسته ای ایران را لو داده اند مشخص شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، انتشار بخش‌هایى از یک سند هسته‌اى مربوط به توافق هسته‌اى ایران در هفته گذشته توسط خبرگزارى آسوشیتدپرس، بار دیگر موضوع برخى توافقات محرمانه و غیرعلنى در حاشیه توافق برجام را به صدر اخبار کشاند. پس از انتشار این سند، هرچند مذاکره‌کنندگان هسته‌اى دولت یازدهم تلاش بسیارى انجام دادند تا آن سند را مربوط به توافق ایران و 1+5 درباره برنامه بلند‌مدت هسته‌اى ایران در 15 سال آینده معرفى کنند اما بررسى‌ها نشان مى‌دهد آنچه در آسوشیتدپرس منتشر شده، بخشى‌هایى از سند یک توافق محرمانه‌ى دوجانبه و منتشرنشده میان مونیز (وزیر نیروى آمریکا) و صالحى (رئیس سازمان انرژى اتمى ایران) است که حتى اعضاى 1+5 به‌جز آمریکا هم در جریان آن نیستند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز چند روز پیش با بیان اینکه به نظر می رسد درز اطلاعات هسته ای کشورمان از سوی 3 کشور صورت گرفته باشد خاطر نشان کرد : این تذکر و اعتراض نسبت به این کشورها حتما انجام می شود و آقای عراقچی در جریان مذاکراتی که در کمیسیون مشترک با گروه 1+5 دارد این مسئله را مطرح می کند چرا که این اطلاعات اگر به طور خام در اختیار قرار گیرد، می‌تواند مشکل‌ساز شود.

به دنبال این موضوع، خبرنگار پارس، با پیگیری های انجام شده مطلع شد که سه کشور «فرانسه»، «انگلیس» و «آمریکا» منبع انتشار اطلاعات محرمانه هسته ای ایران بوده اند.

همچنین بررسی ها نشان می دهد نسخه های برنامه بلند مدت هسته ای تنها در اختیار مقامات این سه کشور و آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است اما مقامات کشورمان معتقدند که آژانس در این مرحله تحفظ لازم را داشته است.

تمسخر کردن سند محرمانه‌

تیم مذاکره‌کننده، دستگاه دیپلماسى وتعدادى ازموافقان سرسخت توافق هسته‌اى سعى زیادى دارند که مذاکرات وتوافق هسته‌اى ایران وکشورهاى 1+5 را یک دستاورد مهم و بى‌نظیرجلوه دهند. و این درحالى است که نوع موضع‌گیرى‌هاى کشورهاى مقابل جمهورى اسلامى به‌ویژه کشورآمریکابعدازتوافق -روى کاغذ ونه درعمل-بیانگرآنست که آن‌ها براى رسیدن به مقاصدشوم (که همانا براندازى نظام اسلامى است) خود از هیچ حربه‌اى غفلت نخواهندکرد.

سندى که درزمان امضاى برجام ازسوى ایران وکشورهاى 1+5 درخصوص نوع وزمان فعالیت‌هاى هسته‌اى ایران امضا شده بود، ازسوى دستگاه دیپلماسى کشورمان محرمانه وغیرقابل دسترسى تلقى مى‌شد و دسترسى به آن تقریبا غیرممکن تلقى مى‌شد، لکن درز اطلاعات ازسوى رسانه‌هاى غربى وآمریکا، محرمانه بودن وغیرقابل دسترسى بودن آن‌را کاملا زیرسؤال برد.

براى اثبات این ادعا کافى است به سخنان مارک تونر سخنگوى وزارت خارجه آمریکا رجوع کرد که محرمانه بودن محتواى اظهارنامه‌ى پروتکل الحاقى را نه فقط رد که حتى به تمسخر گرفته و اظهار مى‌کند که محتواى این سند قبل از این‌که ایران طبق «برنامه جامع اقدام مشترک»، «برنامه بلندمدت غنى‌سازى و تحقیقات مرتبط با غنى‌سازى ایران» را به آژانس بدهد و هم به محض ارائه به آژانس در اختیار نمایندگان کنگره آمریکا قرار گرفته بود. برنامه بلندمدت غنى‌سازى و تحقیقات مرتبط با غنى‌سازى ایران«به دقت توسط قدرت‌هایى که مذاکره مى‌کردند و خود ایران مورد بازبینى قرار گرفته و محتواى این برنامه در چندین مقطع زمانى هم قبل از اجرایى شدن توافق و هم دوباره به محض آن‌که اوایل سال جارى ایران این برنامه را به آژانس ارائه کرد در اختیار کنگره قرار گرفته است. بر این اساس ادعاى محرمانه بودن سند «برنامه بلند‌مدت غنى‌سازى و تحقیقات مرتبط با غنى‌سازى ایران» یا Iran›s long-term enrichment and enrichment R&D plan که به‌صورت اظهارنامه پروتکل الحاقى به آژانس و کشورهاى 1+5 ارائه شده، کاملاً غیر قابل پذیرش است!؟

لازم به ذکر است در سالهای گذشته که ماجرای شهدای هسته ای شدت گرفته بود محافل اطلاعاتی ایران از درز اطلاعات ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی هشدارهای جدی داده بودند.