سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان با حضور در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 30 خرداد) بهارستان با اشاره به وضعیت درمان و بهداشت در کشور گفت: در کشور ما مشکلات فراوانی در این حوزه پیش روی دولت‌ها بوده است و این در حالیست که وزرای گذشته در مقاطع زمانی خاص هر کدام زحمات زیادی کشیده‌اند اما در حال حاضر نیز مشکلاتی پیش روی ما است.

قاضی زاده هاشمی افزود: در دولت یازدهم طرح تحول سلامت یکی از برنامه‌هایی بود که در حوزه سلامت آغاز شد و در حال حاضر 111 هفته از آغاز این طرح می‌گذرد البته اقدامات متعدد دیگری انجام شده است که برای ارائه گزارش آن فرصت دیگری لازم است.

وی درخصوص جزئیات اجرای طرح تحول سلامت اظهار داشت: این طرح از مهرماه طراحی شد و در اردیبهشت ماه به تصویب رسید. در طول مدت طراحی مشکلی که ما با آن مواجه بودیم مسئله تهیه دارو بود زیرا در آن زمان دارو به علت افزایش نرخ ارز به یک بحران ملی تبدیل شده بود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ما به مجلس وعده داده بودیم که بحران دارو را رفع کنیم که ستاد تدابیر ویژه برای حل این موضوع به ما کمک کرد و ترخیص‌ها انجام شد و در نهایت داروها در اختیار مردم قرار گرفت و از 300 قلم دارویی که کمبود داشتیم به عدد 30 رسیدیم که نشانه موفقیت وزارت بهداشت در این حوزه است.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به کمک‌های مالی توسط دولت و بیمه‌ها برای رفع بحران دارو گفت: ما در مقطعی کار خود را شروع کردیم که وزارت بهداشت بیشترین آسیب را در بین دیگر وزارت‌خانه‌ها دیده بود بطوری که دو سال تقریبا وزیری نداشت و 8 هزار میلیارد بدهی نیز به بار آورده بود. دولت در این راستا قبول مسئولیت کرد و 1800هزار میلیارد از این عدد را پرداخت کرد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: موضوع اقتصاد مقاومتی را در وزارت‌خانه سرلوحه کار خود قرار دادیم بطوری که تولید داخلی از 58 درصد امروز به 67 درصد رسیده است و این به معنی تولید 67 درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل است.

وزیر بهداشت ادامه داد: سالهای بین 89 تا 92 بیشترین میزان واردات را تجربه کردیم اما از سال 93 به بعد واردات کاهش پیدا کرد که البته در حال حاضر ما از شرایط موجود راضی نیستیم و معتقدیم وضعیت باید باز هم بهبود یابد.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به مسئله کاهش پرداخت‌های بیماران گفت: این رقم به 12 درصد کاهش پیدا کرده است و دلیل آن رقم 2000 میلیارد تومانی بود که مجلس آن را تصویب کرده و در اختیار دولت قرار داد تا دولت بتواند رقم بیشتری از هزینه‌های دارویی را برعهده بگیرد.

وی افزود: همه نمایندگان مجلس باید بدانند که رئیس جمهور موافق پرداخت یارانه‌ها به شکل فعلی نیست و تصور ایشان بر این بود که یارانه‌ها باید به صورت درستی هدفمند شود که یکی از مسائل مورد توجه در این حوزه بهبود وضعیت بهداشت و درمان است.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: مشکل نبود نقدینگی در خزانه در سال دوم باعث شد برای اجرای طرح به مشکل بربخوریم و در نتیجه باید بگویم مشکلات فعلی ناشی از نبود پول برای اجرای طرح است و خود طرح مشکلات چندانی ندارد.

وی درخصوص جزئیات بیمه مردم ایران در طرح تحول سلامت گفت: در این طرح قرار بود 4 تا 5 میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار بگیرند اما با کمک‌های ویژه‌ای که صورت گرفت در حال حاضر حدود 90 درصد مردم ایران بیمه هستند.