عباس عراقچی دبیر همایش "برجام و اقتصاد مقاومتی؛ فرصت‌ها و ظرفیت‌ها"، با اشاره به بحث ایران هراسی اظهار داشت: با توجه به تاکید رهبری که فرموده اند طرف‌های مقابل ما ایران هراسی را انجام می‌دهند، کسانی که نمی‌خواهند ایران شاهد گشایش‌های ناشی از برجام باشد، با تلاش برای ایجاد ایران هراسی سعی می‌کنند تا بانک‌ها ، شرکت‌ها و موسسات بین المللی از ورود به ایران هراس داشته باشند؛ طبیعتاً در مقابل این سیاست‌ها ما نیز باید با ایجاد سیاست ایران گرایی به معرفی ایران و اعتماد سازی بپردازیم و طبعاً سیاست خارجی و نمایندگی های ما در خارج از کشور می توانند نقش موثری را در این زمینه ایفا کنند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نقش سفارتخانه ها در تحقق اقتصاد مقاومتی افزود: اقتصاد مقاومتی دارای ویژگی های فراوانی است اما دو ویژگی برونگرایی و درونزا بودن آن، ویژگی های مهم تری محسوب می شوند.

عراقچی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی به لحاظ موتور محرکه در داخل کشور درونزاست و از منابع داخلی استفاده می کند اما برای تضمین اهداف اقتصاد مقاومتی دارای نقش برونگراست و ارتباطات مفصلی را برای تبادلات اقتصادی با سایر کشورها بر عهده خواهد داشت.

وی گفت: این ارتباطات برای آن است که مانع هرگونه فشار خارجی شود و همچنین اینکه هیچ کشور دیگری نتواند از هر نوع اهرم تحریم علیه ما استفاده کند.

دبیر همایش برجام و اقتصاد مقاومتی افزود: در بعد برونگرا بودن اقتصاد مقاومتی، ماموریت نمایندگی ها محقق شدن این سیاست است که نمایندگی ها باید در بحث صادرات غیرنفتی، انتقال فناوری، کمک به شرکت های دانش بنیان، جذب سرمایه خارجی ، ایجاد ارتباطات و اتصالات با موسسات بزرگ بین المللی و در راستای ایجاد ارتباطات اقتصادی با کشورهای مختلف گام بردارند.

وی تاکید کرد: آنچه مسیر را برای ما روشن می کند، اقتصاد مقاومتی و اصول و مبناهای مقام معظم رهبری در این راستا است.

عراقچی اظهار داشت: در این خصوص ظرفیت های ایجاد شده توسط برجام برای تحقق اقتصاد مقاومتی مطرح شد و ما در جلسه بعدازظهر و فردا (یکشنبه26 اردیبهشت) در حضور وزرای اقتصادی خواهیم بود تا آنها نیز موارد مورد نظر خود و انتظاراتشان را از سفرا و نمایندگی های خارج از کشور بیان کنند.