به گزارش پارس به نقل از فارس، با رصد کانال‌های تلگرامی که این روزها بازارشان داغ شده، می‌توان بسیاری از اخبار را سریعتر و بدون پرده از رسانه‌های رسمی کشور دریافت کرد.

جذابیت اخبار تلگرامی موجب شد تا گزارشی روزانه از اخبار رسمی و غیررسمی منتشر شده در این گروه ها تهیه و به بررسی اخبار انتخاباتی کانال ها و گروه ها بپردازد.

*همسویی کانال های تلگرامی با بی بی سی فارسی

بعد از آنکه بی بی سی فارسی در مطلبی از لیست «خبرگان ملت» حمایت کرد و رپرتاژ انتخاباتی این لیست را بر عهده گرفت، اصلاح طلبان و کانال های مربوط به این طیف،این لیست خبر بی بی سی را با کمی تغییرات بازنشر دادند تا بدین صورت راهبرد حذف «تبلغیات برای حذف آیت الله یزدی، مصباح و جنتی» باز تولید شود.

همسویی در چند روز اخیر و تخریب وجهه شورای نگهبان و شخص آیت الله جنتی افزایش قابل توجهی داشته است. البته رئیس قوه قضاییه در واکنش به این نوع تبلیغات گفت: «می‌گویند کمپین راه بینداریم تا فلان شخص طرفدار ولایت رای نیاورد؛ خیال می‌کنند مردم ما به این حرف‌ها توجه می‌کنند.»

*امضای سند همکاری با دولت توسط اصلاح طلبان

بسیاری از اصلاح طلبان تا چند روز قبل سخن از عدم اجازه ورود اصولگرایان یا غیر اصلاح طلبان را به لیست ائتلاف به شدت تکذیب می کردند، اما ناگهان انتشار لیست ائتلاف بازخوردهای مختلفی را به همراه داشت.

از یک سو اخبار منتشر شده و قرار گرفتن اسامی اعتدالیون در لیست نشان از اتحاد به ظاهر دوباره دولت و اصلاح طلبان است و از سوی دیگر قرار نگرفتن اصلاح طلبانی که می توانستند در این لیست قرار بگیرند اما جایشان را به یک غیر اصلاح طلب داده اند.

عارف رئیس شورای ائتلاف اصلاح طلبان در این زمینه گفت: «ائتلافی بین جبهه اصلاحات و حامیان دولت اتفاق افتاد و این اولین نشست بعد از امضای سند همکاری بین این دو  است. کارگروهی ایجاد شد که اختیار تام پیدا کرد با حامیان دولت مذاکره کند.»

* اصولگرایان انصراف دسته جمعی می دهند

انتشار لیست ائتلاف اصولگرایان واکنش گروه های مختلف اصولگرایی را به همراه داشت و اشخاص خارج لیست در کمیپپن «من انصراف می دهم و به لیست واحد رای می دهم»، پیوستند.

در این راستا افرادی همچون  سیدعلی ریاض، حجت الاسلام مرتضی چیت سازیان، محمد ودود حیدری، محمد هادی اردبیلی، ساسان والی‌زاده، جواد شخص توکلیان، علی یوسف‌پور، منیره نوبخت، صالح اسکندری، زهرا شکرآمیز، محمدرضاشکوهی ، مهدی الماسی مقدم، وجیهه الهام‌نژاد، محمدرضا وفایی و اسماعیل ثمنی تا به حال انضراف دادند که این موج بیش از گذشته ادامه خواهد داشت.

در کنار این موضوع حمید ترقی از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نسبت به عدم بعضی از افراد واکنش نشان داد و گفت: «اعتراض به نحوه گردآوری این لیست قابل قبول نیست. همه کسانی که وارد ائتلاف شدند شاخص ها را قبول داشتند، و حالا باید به این پیمان وفادار باشند.»

اخبار منتشر شده دیگر در کانال تلگرامی اصولگرایان مدعی انصراف 17 نفر  جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی به‌نفع «لیست واحد اصولگرایان» است.

*عارف بخاطر لاریجانی کنار می رود

حجت الاسلام یونسی، وزیر اسبق اطلاعات در واکنش به مطرح شدن شایعه ریاست آتی مجلس با عارف گفت : «عارف از ریاست مجلس به نفع لاریجانی کنار خواهد کشید، به نظر من به همان دلیل که مصلحت بود آقای عارف به سود آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری کناره‌گیری کند در مجلس دهم نیز مصالح اصلاح‌طلبی و مجلس را در ارتباط با مدیریت آن در اولویت قرار خواهند داد.»

نکته حائز اهمیت در سخنان یونسی نه کنارگیری عارف بلکه خواست مجلسی از سوی دولت مردان برای هماهنگی کامل با دولت است؛ در واقع دولتی ها یک مجلس دولتی می خواهند و اصلاح طلبان این را خوب دریافت کرده اند. 

*اصلاح طلبان بر سر حرف 30 درصدی خود نماندند

رسانه های اصلاح طلب تا همین چند روز پیش بر سر حضور سی درصدی زنان در لیست ائتلاف سخنان مختلفی منتشر می کردند، اما انتشار لیست ائتلاف اصلاح طلبان این سهمیه یندی را زیر سوال برد و قرار گرفتن 8 زن در لیست سهمیه 30 درصدی را زیر سوال برد.

باید منتظر بود تا اصلاح طلبان پاسخگوی فضاسازی اخیرشان در مورد سهمه سی درصدی باشند.