به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاین، تا انتخابات مجلس دهم چندان زمانی باقی نمانده است، اما از ماهها قبل از اعلام تایید صلاحیت کاندیداها خیلی از کاندیداها  فعالیت های تبلیغاتیشان رااز حضور در مجامع و مجالس گرفته تا مهمانی های به ظاهر حزبی یا دوستانه و حتی شرکت در برنامه های تلویزیونی به بهانه های مختلف شروع کرده بودند . اخباری که از گوشه و کنار به گوش می‌رسد گواه آن است که حرکاتی که رنگ و بو و نشان از فعالیت تبلیغاتی کاندیداهای احتمالی مجلس با هزینه‌های سرسام‌آور دارد خیلی وقت است که شروع شده ؛  بررسی خرج هایی که نمایندگان دوره های قبل برای ورود به مجلس داشته اند نشان از هزینه های چند ده میلیونی تا میلیاردی دارد ، اما اینکه چرا کاندیدا‌ها حاضرند این مبالغ کلان را برای ورود به مجلس هزینه کنند یک مساله و این که منبع تامین هزینه های کلان کجا یا چه کسانی است مباحثی است که امروز ذهن جامعه را درگیر کرده واز مسائل تامل برانگیز است .

ازهزینه های 100و 500میلیون تومانی تا میلیاردی

بحث هزینه های انتخاباتی بحث داغ این روزهاست و مصاحبه با نمایندگان یکی از مسیرهای دسترسی ، هرچند هیچ یک از نمایندگان رقم واقعی را نمی گویند یا از پاسخ دادن امتناع می کنند یا در یک جمله کوتاه ابراز می کنند که " برای من هزینه ای نداشته ! " ، اما برخی از‌ نمایندگان دوره های قبل که اکنون در مجلس نیستند ، هم‌اکنون کمترین هزینه برای ورود به انتخابات را حدود 100 میلیون و عده ای تا دو ، سه میلیارد تومان هم عنوان می کنند ؛  فعالان ستاد‌های انتخاباتی نظر دیگری دارند آنها در شرایط حاضر هزینه های انتخاباتی را زیر یک میلیارد کمتر نمی بیننند به خصوص در شهرهایی که ریزش زیاد بوده و تعداد محدودی تایید صلاحیت گرفته و رقابت تنگ تر است . به عقیده آنها خرج کردن و بریز و بپاش در این شهرها حرف اول را می زند .

هزینه میلیاردی در انتخابات 

یکی از اعضای  سابق ستاد انتخاباتی  ،میزان هزینه تبلیغات انتخاباتی یک نماینده مجلس را در آن زمان حدود یک میلیارد تومان عنوان می کند و می گوید : حدود 200-300 میلیون تومان هزینه چاپ تراکت و پوستر و تقویم های جیبی و و رومیزی با کیفیت و حضور در روستاها می شو د، اجاره چند ساختمان هم بیش از400 میلیون تومان هزینه دارد ، این به جز غذای اعضای ستاد ومخارج روزانه  است. او می گوید : فعالیت انتخاباتی مربوط به همان فرصت قانونی که نیست ، کسی که فکر نماینده شدن در سر دارد و لابی های مطمئن از یکی دو سال قبل دانه پاشی را شروع کرده تا به موقع اش محصول را درو کند . این فعال سیاسی هزینه حمل و نقل، تهیه غذا، خرید هدیه، ایاب و ذهاب، اجاره سالن برای سخنرانی و سایر هزینه‌های جاری را بیش از یک میلیارد تومان در آن دوره عنوان می کند  . 

هزینه پوستر و بنر وتقویم :

فعالیت‌های اصلی مربوط به انتخابات آغاز شده و تنها نصب پوستر و پخش تراکت و... برای زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی مانده است. ویژه نامه‌ها، مجلات و سی‌دی‌های گزارش کارکرد کار الان آماده است کاندیداها لحظه ای پس از اعلام زمان قانونی تبلیغات همه سطح شهرها و روستاها را پر می کنند . این موضوعی است که  مسئول یکی از دفاتر تبلیغاتی می گوید . او که پوسترهای تبلیغاتی چند کاندیدا را از چندماه قبل آماده کرده اضافه می کند : پوستر قطع34در24 تمام رنگی در تعداد 10هزارتا یک میلیون تومان و 34 در 49همین جنس در همین تعداد نزدیک دو میلیون تومان شده او نرخ تراکت در قطع 17 در 24 سانت تمام رنگی از جنس گلاسه تحریر 80گرمی رادر تیراژ 20هزارتا حدود 850هزار تومان و تقویم کارتی در قطع 12 در 8/5 سانت تمام رنگی با مقوای گلاسه 250گرم و دو رو چاپ را در تیراژ 80هزار تا دو میلیون تومان ذکر می کند. او بنرهای تبلیغاتی را نشان داده و نرخ چاپ بنر تمام رنگی را هرمترمربع بین 5تا 8هزار تومان و استند پایه فلزی در سایز 90 در 200سانت را با هزینه طراحی و چاپ بنر حدود 25 الی 50هزار تومان ذکر می کند . او قیمت هایش را زیر نرخ بازار و برای جلب بیشتر مشتری می داند و متذکر می شود : بعضی از همکاران که از آب گل آلود ماهی می گیرند واز تازه واردهای انتخاباتی سفارش گرفته اند گاه تا بیش ازدو برابرهم با ستادها حساب می کنند .

هزینه اجاره دفاتر ستادها ، همایش و سخنرانی :

در اختیار داشتن مکانی برای ستاد یکی از حداقل های الزامی کاندیداهاست . برای محاسبه سرانگشتی مخارج اجاره این مکان ها به سراغ مشاورین املاک می رویم اطلاعات چندانی نمی دهند . غالبا این نرخ را توافقی دانسته و می گویند : چون اجاره مدت دار وکوتاه است تابع قانون مالک و مستاجر نمی تواند باشد و براساس توافق دو طرف بدون مراجعه به مشاوران املاک از طریق آشنایان و مسئولان هرستاد انجام می شود . یکی از کارکنان مشاور املاک می گوید : بسته به موقعیت مکانی قیمت ها فرق می کند . مثلا قیمت ملک و عباس آباد و امام راسته بازار با راهزان و ادبجو و شهرک ها تومانی چند میلیون تفاوت دارد .به گفته او اگر صاحب ملک از اسپانسرهای فرد مزبور نبوده و مالک بی طرف باشد اگر نرخ ملک تجاریش ماهانه 5میلیون تومان باشد و پول جلو را حساب نکند برای هر روز نرخ یک ماه یا اگر باانصاف باشد نصف یک ماه را حساب می کند که رقم بسیار بالایی است . او مکان ستادهایی که مالک از هواداران و نزدیکان کاندیدا باشد را یک نوع معامله پایاپای دانسته و با کنایه می گوید : هیچ گربه ای برای ثواب موش نمی گیرد! او هزینه های اجاره مکان برای همایش و سخنرانی را سرسام آور می داند.

برای پی بردن بیشتر این اظهارات به چند سالن پذیرایی هم زنگ می زنیم نرخ کرایه سالن بر حسب منطقه شهر و درجه بندی در اراک بدون پذیرایی 2تا 6میلیون تومان است .

هزینه غذای گرم :

ستادهای انتخاباتی پایگاهی برای تجمع اسپانسرها و طرف داران کاندیداها است که در هر ستاد حداقل 10تا 50نفر رفت و آمد دارند این به جز میزهای آماده برای پذیرایی افراد و شخصیت های عادی و ویژه است . اگر فرض را بر این بگذاریم که اعضای ستاد صبحانه را در منزل میل کنند ، اما حداقل یک وعده غذای گرم را باید در ستاد باشند . از چند غذاپزی فعال در سطح شهر اراک برای حداقل چهار نوع غذا قیمت می گیریم . نرخ ها تقریبا نزدیک هم است با تفاوت یک تا دوهزار تومان . سفارش پلو و خورشت قیمه و قرمه از 10تا 50نفر هر پرس 6 تا 7هزار تومان و بیشتر از این تعداد 5تا 6هزار تومان . چلو کباب کوبیده و جوجه برای 10تا 50نفر هر پرس 10تا 12 هزار و از این تعداد بیشتر 9500تا 11هزارتومان . البته بدون نوشابه و سالاد یا ماست . نرخ های سفارش غذا از رستوران ها سربه فلک می زند .

کاروان های اعزامی به روستاها :

سر زدن به روستاها و محبت به مردم وهمچنین وعده‌های آنچنانی تاثیر زیادی بر مردم دارد این یکی از شیوه های تاثیرگذار و رای آور برای کاندیداها است به خصوص در روستاهایی که از محرومیت های خاص مثل آب ، راه و بهداشت رنج می برند. خرید و نصب منبع آب ، ریختن قیر در جاده یا حال و احوال با بیماران و خرید برخی اقلام مورد نیازکه گاهی با همراهی یا حمایت مسوولان دستگاه‌ها و گاه از بودجه دستگاه‌ به نفع کاندیدایی خاص استفاده می شود از جمله این رای خریدن هاست . به غیر از این اقدامات کاروان تبلیغاتی با حضور کاندید و اعضای ستادش در روستاها هزینه هایی چندصدمیلیونی دارد شام و نهار از ماه ها قبل در روستاها به بهانه کمک در مخارج عروسی یا عزا با حضور کاندیداها  و اعضای ستادشان به صورت غیرمستقیم در جریان است . خرید پوشاک و اقلام زندگی روزمره برای اهالی کم بضاعت ، کمک در پرداخت اقساط بانکی بادیرکرد یا میانجیگری با بانک ها و دستگاه های دولتی از جمله هزینه کردهای مادی و نفوذی است . هزینه حمل و نقل اعضای ستاد و خوراک آنها با این فرض که غذای گرم نباشد و ساندویچی پذیرایی شوند در هر سفر روستایی نیم روزحداقل اگر 50نفر همراه باشد از یک میلیون تومان فراتر می رود . 

 

هزینه ویژه نامه و مجله ،سی دی و فیلم های تبلیغاتی :

نشریات استانی و دفاتر تبلیغاتی بزرگترین امتیاز برای کاندیداها هستند . مدیراجرایی یکی از نشریات استانی که در یک دفتر تبلیغاتی هم کار می کند می گوید : برحسب تیراژ قیمت ها تفاوت دارد همچنین نوع کاغذ و چاپ . ویژه تمام رنگی با تیراژ هزارتا در چهارصفحه با کاغذ معمولی 5میلیون تومان و گلاسه 10تا15 میلیون . او قیمت نهایی مجله ای که در 40صفحه چاپ شده را هر جلد4هزارتومان ذکر و اضافه می کند : ما در تهیه سی دی و فیلم هم کارمی کنیم حدود 3هزار سی دی 6میلیون و فیلم کوتاه بین 15تا 30دقیقه 10تا 80میلیون تومان .

********

میزان هزینه های تبلیغاتی کاندیداها برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی رقم های متفاوت دارد و به عوامل متعددی بستگی دارد و البته منابع متفاوتی نیز برای تامین این هزینه ها وجود دارد اما هنر وکلای ملت کاهش این هزینه ها و تامین آن از منابع پاک است و البته اهرم های نظارتی که مراقب باشند .