پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سخنگوی اسبق وزارت خارجه گفت: با حل و فصل موضوع برجام، امریکا درصدد برآمده است تا با سناریوسازی و جابه‌جا کردن موضوعات، عملا تحریم‌ها را به شیوه دیگری اعمال یا حدالمقدور تحریم‌های جدیدی را وضع کند

حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت خارجه در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: اقدام اخیر امریکا در وضع تحریم ها،‌ سومین عمل ناشایست از سوی این کشور علیه ایران در هفته‌های گذشته بوده است. 

وی افزود: اصولا مشکل امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان نبوده است تا با مدیریت این مساله، امریکا به سیاست‌های خصمانه خود علیه ایران خاتمه دهد. استقلال‌طلبی و مقابله با سیاست‌های زورگویانه امریکا، مهم‌ترین دغدغه دولت این کشور در خصوص رابطه با کشورمان بوده است. 

وی اضافه کرد: از این رو، اقدامات اخیر امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران که کاملا در نقض برجام و دخالت در امور داخلی، امنیتی و خدشه‌دار کردن توان ملی کشورمان است، در همین چارچوب باید تفسیر و تحلیل شود.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه با اشاره به ناکامی سیاست های منطقه ای و بین المللی ایالات متحده گفت: امریکا با شکست در عرصه‌های مختلف بین‌المللی در سوریه، یمن، عراق، افغانستان و بسیاری از نقاط دیگر به تلافی و کینه‌جویی از جمهوری اسلامی ایران برآمده است.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه تفاوت های دموکراتها و جمهوری خواهان را مورد توجه قرار داد و گفت: اگرچه به نظر می‌رسد در رویکرد به ایران، نگرش‌های گوناگونی وجود دارد، اما بلاشک در موضوعات کلان نسبت به کشورمان هیچ تفاوت عمده‌ای میان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نمی‌توان قائل شد. 

آصفی افزود: به نظر می‌رسد با تشدید رقابت‌های انتخاباتی در امریکا، کارشکنی، بهانه‌جویی و اقدامات غیرقانونی علیه ایران و برجام، شدت یابد. 

سخنگوی اسبق وزارت خارجه خاطرنشان ساخت: آمریکا باید از راه شکست خورده گذشته در خصوص فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران درس بگیرد که تحریم‌ها و اعمال فشار علیه برنامه هسته‌ای ایران موجب شد تا علاوه بر آنکه دانش بومی در کشورمان بومی شود، تعداد سانتریفیوژها در ایران پس از تحریم‌ها هم به صد برابر افزایش پیدا کند. 

آصفی افزود: مداخله‌جویی و زیاده‌خواهی در خصوص فعالیت‌های موشکی ایران که کاملا مرتبط به توان دفاعی و امنیت ملی کشورمان است، موضوعی قابل مذاکره نیست.

وی افزود: اقدامات ناصواب امریکا، نه تنها ایران را تسلیم به زورگویی نمی‌کند بلکه اثر معکوس خواهد گذاشت؛ همچنان که امریکا در فعالیت‌های هسته‌ای ایران، آن را به تلخی تجربه کرده است. پس لازم است تا این پیام به روشنی و شفافیت برای دولتمردان امریکایی تبیین شود.