پارس به نقل از فارس: انتشار کتاب محمد (ص) برپایه کهن ترین منابع به قلم مارتین لینگز که توسط انتشارات حکمت و با ترجمه خوب سعید تهرانی نسب منتشر شد، علاوه بر اینکه تحولی در سیره نگاری اهل سنت از پیامبر اکرم (ص) به حساب می آید، پرداخت بسیار عالی به زندگی آن حضرت برحسب توالی اتفاقات آن را تبدیل به داستان گونه ای کاملا مستند از زندگی ایشان کرده است که در کمتر کتابی بتوان سراغ این متن روان و کاملا مستند را آن هم از زبان یک اسلام شناس اروپایی گرفت که خودش به اسلام گرویده و کتاب های قابل توجهی از خود به جا گذاشته است. سعید تهرانی نسب که دکترای رشته فیزیک دارد و هم اکنون استاد دانشگاه ملی استرالیا است.

از تهرانی نسب تا کنون کتاب های شش عدد، به قلم فیزیکدان مشهور، مارتین ریز، (چندین سال پس از دیدار مختصر وی با اندکی توضیحات و تعلیقات) ؛ مقاله ای در ارزیابی، نقد و پاسخ به کتاب طرح عظیم استفن هُکینگ (در ماهنامه علوم و فنون) به چاپ رسیده است. اما آنچه که او در کتاب محمد (ص) انجام داده، متنی فوق العاده است.

آنچه در ادامه می آید بخشی از گفت وگوی خواندنی فارس با مترجم کتاب محمد (ص) بر پایه کهن ترین منابع است:

حدود دوازده سال قبل از ملاقات با نویسنده کتاب، سخنرانیش با عنوان « پیامبر رحمت» را (روی نوار کاست) شنیده بودم و بعدها کتاب « تصوف چیست؟ » را خریدم و از آن بهره بردم. طی دوره طولانی تحصیلاتم در لندن به ذهنم خطور نکرد که به دیدارش بروم (اگرچه با دوستش، آقای حسن (گای) ایتن، ملاقات و تماس داشتم) اما سال ها بعد وقتی که به ایران برگشته بودم و یک بار برای مساعدت و همراهی یکی از دوستانم، برای حدود سه هفته، به لندن رفتیم یکی از دوستان دوران دانشجویی ام که اکنون متخصص چشم پزشک شده بود برایم از مکالمات اخیرش با آقای لینگز گفت و من هم که مشغول ترجمه کتاب آقای لینگز بودم درصدد برآمدم او را ببینم.

*لینگز مومن به معنی دار بودن حوادث غیر منتظره بود

به او زنگ زدم و خودم را معرفی کردم و قصدم را گفتم. آقای لینگز ابتدا گفت که این دیدار (در تاریخی که من می خواستم) برایش میسر نیست اما اندکی بعد (شاید چون فهمید که از راه دور آمده ام و مدت زیادی تا تاریخ بلیت برگشتم نمانده) قبول کرد که صبح دوشنبه هفته بعدش ما را ببیند. از قضا، چون دوست چشم پزشکم بسیار مشغول بود و نتوانست همراه من بیاید، از یکی از آشنایان قدیمی ام که یک پیرمرد انگلیسی مسیحی معتقد و بسیار نرم خو بود پرسیدم که آیا می تواند مرا به آنجا ببرد و او با خوش رویی پاسخ مثبت داد. ما در لندن بودیم و خانه آقای لینگز در وسترهام کِنت بود. چون می دانستم آقای لینگز چقدر وقت شناس و منظّم است صبح نسبتاً زود به راه افتادیم. اما دوست مسن و بسیار خونسرد مسیحی من مدتی قبل خودروی جدید بزرگش را به داماد و دخترش داده بود و ما سوار بر یک خودروی قدیمی کوچک به راه افتادیم که در همان اوایل راه « جوش آورد» و من با اکراه و شرمندگی مجبور شدم دوباره با تلفن، مزاحم آقای لینگز شوم و به او بگویم که نمی توانم در ساعت مقرر به ملاقاتش بروم؛ اما او همانقدر که منظم و جدی بود، فهیم و رحیم بود و نیز مؤمن به معنی دار بودن حوادث غیرمنتظره؛ و نه تنها از مزاحمت ها شکوه نکرد بلکه با آرامش و مهربانی گفت که هر چقدر هم تأخیر کنم ایرادی ندارد.

*زاویه نویسنده کتاب محمد (ص) با نام مقدس الله و سجاده

وقتی هنوز ما از خودروی دوستمان پیاده نشده بودیم، آقای لینگز در خانه اش را باز کرده و با لباسی سنتی، شبیه قبا، برای استقبال از ما، آنجا ایستاده بود. پس از سلام و معارفه ما را به « زاویه» اش (اتاق شخصی خود) برد که اتاقی بزرگ و بسیار تمیز و مرتب بود و منظره ای بسیار زیبا و بسیار سبز، مملو از آرامش، از پشت پنجره هایش نمایان بود. در آن « زاویه» هیچ صندلی یا وسیله دیگری نبود؛ تنها نام مقدس الله، روی دیوار، و سجّاده و پوست گوسفند (به جای صندلی) روی زمین. آنچه مخصوصاً توجه مرا جلب کرد کتابی بزرگ، روی فرش کوچکی روی زمین، با جلد پوستین یا چرمی بسیار زیبا بود که شبیه آن را فقط در تصاویر دیده بودم. وقار و بزرگواری و جدیّت در فضای « زاویه» محسوس بود که ظاهراً گیرایی آن برای دوست مسیحی ام حتی بیشتر (از من) بود. گویی آن اتاق، مسجدِ خانه اش بود که در آن روزی پنج نوبت نماز، و سه نوبت ذکرها و اورادش را می خواند و شاید کتاب هایش را هم آنجا می نوشت؛ در هر حال معلوم بود که زندگی اش مانند یک دستگاه ساعت بر اساس یک برنامه کاملاً معنی دار و دقیق و حساب شده در جریان است. فی الجمله رفتارش با ما کریمانه، محترمانه، و بسیار جدی و باوقار بود.

**تمجید اهل فن از این کتاب

در پشت کتاب (نسخه زبان اصلی) نقل قول هایی از تحسین ها و تمجیدهای اهل فن و دانشگاهیان برجسته، نظیر پروفسور حامد الگار، درج شده است. چند سال پیش هوستن اسمیت، فیلسوف مشهور آمریکایی، نیز آن را تکریم کرد. تحسین و تمجیدهای پرنس چارلز از آقای لینگز و همه آثارش امر پوشیده ای نیست. تونی بلر هم اذعان کرده بود که این کتاب به گونه ای استثنایی برایش جذاب است.

یک بار، نزدیک پانزده سال پیش، استاد راهنمایم که یک فیزیکدان یهودی انگلیسی (و بسیار مشکل پسند) بود این کتاب را در دست من دید و مؤدبانه اجازه خواست تا آن را ببیند، مقداری از صفحه اول آن را خواند، و با لحنی بسیار مؤکّد آمیخته با تعجب گفت: « این زیباست! » و از من خواست که یک جلد آن را برایش بخرم.

*وقتی تونی بلر هم داستان زندگی پیامبر (ص) را داستانی الهی می خواند

همان کسانی که اسلام هراسی را ترویج می کنند از این کتاب و از این که مردم آن را بشناسند و آن را بخوانند نیز به شدت در هراسند (به دلایل کاملاً روشن) . اما از آنجا که هیچکس هنگام تولد کافر یا منافق نیست و مشیت الهی بر آن نبوده که بد مطلق در جهان وجود داشته باشد، حتی کسانی مثل تونی بلر که شاید اقتضای کار و حرفه شان تضعیف اسلام و مسلمانان بوده یا هست، هنگامی که در خلوت، در فضایی متفاوت از جنجال های دنیوی، به زبانی فاخر و متین، آن داستان الهی را می خوانند، نمی توانند تحت تأثیر قرار نگیرند و من شک ندارم که این از بزرگترین کراماتی است که خدا به پیامبر اکرم عطا کرده است. نور آن چراغی که خداوند برافروخت مشمول زمان نیست، دائم است و نشانه های این واقعیت مثل روز روشن است. کافی است به زندگی چند نفر از آنها نگاه کنیم، افرادی کاملاً متفاوت؛ اگر کسی به دنبال نشانه و بیّنه یا حتی معجزه است، لازم نیست راه دور برود، فقط (برای مثال) زندگی مَلکُلم اِیکس، یا یوسف اسلام، یا حمزه یوسف، یا نوح کِلِر (که مشت نمونه خروار است) را در کتاب ها یا منابع بی شمار اینترنت، یا حتی بعضاً در فیلم هایی که درباره شان ساخته شده، جست وجو کند تا ببیند آن آتش و آن نور چه می کند و تؤتی اُکلها کلّ حینٍ باذن ربّها چه تعبیراتی دارد.