به گزارش پارس به نقل از تسنیم، رسانه‎های عربی امروز تمرکز زیادی روی مسئله آزمایش موشکی ایران  داشته اند. روزنامه لبنانی النهار در گزارشی در این باره نوشت: ایران اخیرا یک موشک بالستیک (قاره پیما) را آزمایش کرده که به گفته یک مقام آمریکایی نقض قطعنامه‎های سازمان ملل بوده است. این روزنامه لبنانی به برگزاری این آزمایش موشکی در اواخر ماه نوامبر در چابهار یکی از شهرهای جنوبی ایران اشاره کرده است.

شبکه العربیه نیز با انتشار تصویری از آزمایشات موشکی ایران در گذشته این خبر را بازتاب داده است. نکته مهم  اینکه این شبکه سعودی در بازتاب این خبر تیتر "نقض قطعنامه‎های شورای امنیت توسط ایران" را انتخاب کرده است. این در حالی است که بر اساس شفاف سازی صورت گرفته توسط تیم مذاکره کننده هسته‎ای جمهوری اسلامی ایران ، قطعنامه‎ جدید شورای امنیت که پس از توافق برجام صادر شد هیچ اشاره‎ای به منع آزمایشات موشکی نشده و تنها از منع آزمایشات موشک‌هایی که قابلیت حمل کلاهک اتمی را دارند، صحبت شده است.

در موج خبرسازی ضدایرانی که در کشاکش بحث و جدل‎ها در زمینه PMD  مطرح شده است رسانه‎های سعودی اصلی ‎ترین نقش را ایفا کرده اند و العربیه، روزنامه الریاض، الحدث و سایت ایلاف تمرکز ویژه‌ای روی آن داشته‌اند.

البته بخش عربی خبرگزاری رویترز در بازتاب این خبر به موضع جمهوری اسلامی ایران نیز اشاره کرده و آورده است: "مقامات ایرانی بر این مسئله تاکید ویژه دارند که موشکهای بالستیک آنها قابلیت دفاعی دارد و برای حمل کلاهک اتمی ساخته نشده و بر این اساس قطعنامه مورد اشاره سازمان ملل شامل آن نمی شود."

دیگر خبرهای مرتبط با ایران

با فاصله گرفتن از موضوع خبرسازی رسانه‏‎های ضد ایرانی، روزنامه العربی الجدید در گزارشی به نشست اختتامیه کنفرانس گفتگوی خلیج فارس در دوحه اشاره کرده است.
بنابراین گزارش، در این نشست "غسان العزی" تحلیلگر لبنانی خواستار برقراری روابط استراتژیک میان شورای همکاری خلیج فارس با ایران در راستای افزایش امنیت منطقه شده است.

دیگر خبر مهم مورد اشاره در رسانه‎های عربی به ابراز امیدواری نماینده روسیه در آژانس درباره رفع تحریم‌های ایران در ماه ژانویه اشاره دارد. این خبر به طور گسترده در رسانه‎های عربی بازتاب داشته و می‎توان آن را پربازدیدترین خبر درباره ایران در رسانه‏‌های عربی طی 24 ساعت اخیر دانست.

الجزیره، العربیه ،البیان، الدستور ، روسیا الیوم، الوطن العربی، روزنامه الوسط ، البوابه نیوز، روزنامه الشعب، روزنامه الحیات و ارم نیوز از جمله رسانه‏‎هایی بوده اند که این خبر را  به طور گسترده پوشش داده اند.

به هر حال در شرایط کنونی رسانه‎های عربی حساسیت زیادی روی اخبار مربوط به نهایی شدن توافق هسته‎ای دارند و هر گونه خبری در این زمینه را بازتاب می‎دهند.