به گزارش پارس ابراهیم نکو در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، در مورد آرایش سیاسی اصولگرایان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اظهار کرد: اصولگرایان مدتی است که فعالیت خود را آغاز کرده اند اما هنوز به قطعیت اجماع روی یک فرد حاصل نشده است.

وی با بیان این که « در صورت عدم اجماع اصولگرایان احتمال موفقیت آن ها در انتخابات ریاست جمهوری به حداقل می رسد» گفت: اگر جناح های دیگر با افراد صاحب رای وارد انتخابات شوند عدم اجماع در جناح اصولگرا منجر به افزایش احتمال شکست این جریان خواهد شد.

وی ادامه داد: تلاش هایی برای دستیابی به اجماع بر روی یک گزینه خاص وجود دارد، اما در صورتی که اجماع صورت گیرد معادلات می تواند به نفع اصولگرایان تغییر کند و این گروه سیاسی را به یکی از ستون های انتخابات آینده تبدیل کند.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس در مورد گزینه احتمالی اصولگرایان اظهار کرد: باید اصولگرایان را به عنوان یک طیف در نظر بگیریم و همچنین باید در نظر داشته باشیم که رهروان به عنوان یکی از تشکل های مطرح در جریان اصولگرایی هنوز اعلام موضع نکرده است.

وی در پاسخ به این سوال که گزینه مطرح اصولگرایان چه کسانی خواهند بود؟ گفت: در حال حاضر افراد شاخص آقایان ولایتی، حداد عادل و قالیباف هستند اما احتمال اضافه شدن افراد دیگری از جمله آقای شریعتمداری که در روزنامه کیهان فعالیت می کند وجود دارد؛ چراکه او هم برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که کدام یک از اسامی مطرح شده در جریان اصولگرایی شانس بیشتری برای انتخاب شدن به عنوان گزینه نهایی اصولگرایان را دارند؟ گفت: باید افراد را با توجه به مقبولیت آن ها درجه بندی کنیم. به نظر می رسد آقای قالیباف با توجه به فعالیت های اخیرش از مقبولیت بالایی برخوردار است؛ چراکه تهران اصولا پایگاه و منبعی است که می تواند در شهرستان های دیگر هم نفوذ داشته باشد؛ بنابراین آقای قالیباف با عملکردی که در شهرداری تهران داشته در حال حاضر در رتبه اول ائتلاف است.

نکو ادامه داد: آقای ولایتی پایه دیگر ائتلاف ۱+۲ هم با توجه به فعالیت های گذشته اش و حضوری که در صحنه های مختلف داشته رتبه دوم محبوبیت در ائتلاف را در اختیار دارد؛ ضمن این که وجه کاریزماتیک ولایتی هم می تواند به او کمک کند. در جایگاه سوم هم آقای حداد وجود دارد. اما اگر این ترکیب به هم بخورد باز در مورد گزینه نهایی جای بحث وجود دارد.

وی اظهار کرد: با شرایط فعلی احتمال این که آقای قالیباف بتواند در صورت حضور در رقابتها به موفقیت دست پیدا کند بالاست. اما اگر گزینه ائتلاف آقای حداد باشد بسته به این که گروه های دیگر چه گزینه ای را مطرح کنند احتمال موفقیت پایین خواهد آمد.

وی با تاکید بر این که « اصولگرایان باید منتظر باشند تا ببیند گزینه گروه های دیگر از جمله جناح اصلاح طلب چه خواهد بود» گفت: ماندن آقای قالیباف می تواند ضریب موفقیت را بالا ببرد اما در هر صورت باید منتظر بمانیم و ببینیم که از اصلاح طلبان چه کسی به عنوان گزینه مطرح خواهد شد؛ اگر اصلاح طلبان یک گزینه صاحب نفوذ و صاحب رای را مطرح کنند می توانند تمام موازنه ها را بهم بریزند.

این نماینده اصولگرای مجلس نهم اظهار کرد: در هر صورت اصولگرایان تشکل های منسجم تری هستند و شانس حضور در انتخابات آینده را هم دارند اما در مورد رهروان هنوز باید منتظر باشیم تا ببینیم چه کسی را به عنوان کاندیدای خودشان می پذیرند؛ چراکه ضریب قریب به اتفاق نمایندگان مجلس در این فراکسیون حضور دارند؛ اما به هر حال فردی که این تشکل به عنوان کاندیدای خودش معرفی می کند هم مهم است؛ چراکه فرد باید در میان مردم جایگاه داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که گزینه احتمالی رهروان برای حضور در اجماع اصولگرایان چه کسی خواهد بود؟ گفت: احتمال این که رهر وان روی گزینه های موجود به اتفاق نظر برسند کم است؛ چراکه این تشکل به دنبال آن است که کاندیدای مستقل داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که نظر رهروان با چه شخصی نزدیک تر خواهد بود؟ گفت: رهروان به طور مشخص به دنبال کاندیداکردن آقای لاریجانی هستند منتها خود آقای لاریجانی هنوز در این مورد اعلام موضع نکرده ضمن این که ایراد هایی هم به فعالیت های او وارد است.

این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: اگر بخواهیم جایگاه افراد در جامعه را بسنجیم در گذشته هم ثابت شده است که صرفا حمایت گروه ها از یک شخص نمی تواند منجر به کسب رای توسط آن شخص شود بلکه افرادی که مطرح می شوند باید پایگاه اجتماعی داشته باشند و متاسفانه ایراد آقای لاریجانی این است که روابط عمومی خوبی برای حضور در قلب های مردم ندارد.

وی اظهار کرد: آقای لاریجانی از روشنفکران کشور است که می تواند استعداد اداره کشور را هم داشته باشد و در مدیریت امور مثبت عمل کند اما این که آیا او می تواند در قلب های مردم وارد شود یا خیر، جای سوال است.

وی در مورد محسن رضایی که به عنوان گزینه دیگر اصولگرایان مطرح است، گفت: آقای رضایی دارای یک سری ویژگی های منحصر به فرد و استعدادهای خاص است اما ایشان طی دوره های گذشته به عنوان یک مهره ی رای نیاور معروف شده است و فکر نمی کنم در این انتخابات هم بتواند موفقیتی کسب کند و رای بیاورد.

وی در پاسخ به این سوال که نقش رضایی در انتخابات آینده چه خواهد بود؟ گفت: منطقی ترین راه برای آقای رضایی این است که در قالب حمایت از یکی از کاندیداهای مطرح جناح اصولگرا وارد شود اما مسلما هنوز نمی تواند گفت که آقای رضایی از چه کسی حمایت خواهد کرد؛ چراکه ایشان هنوز مواضع شان را به صورت آشکار نشان نداده اند که بدانیم دقیقا به کجا وابسته هستند و طیف فکری شان به کدام طرف تمایل دارد.

نکو در مورد سعید جلیلی به عنوان یکی دیگر از گزینه های مطرح برای حضور در انتخابات آینده گفت: بعید می دانم در شرایط فعلی آقای جلیلی بتواند خودش را به درستی به جامعه معرفی کند و منطقی ترین راه برای او هم این خواهد بود که از گزینه های مطرح تر در جریان اصولگرایان حمایت کند و احتمال این که جلیلی هم از اجماع اصولگرایان حمایت کند بسیار زیاد است.

وی در مورد احتمال مطرح شدن نیکزاد به عنوان کاندیدای دولت در انتخابات ریاست جمهوری آینده نیز ابراز عقیده کرد: دولت تلاش می کند از استراتژی های مختلف برای موفقیت در انتخابات آینده و محبوب کردن کاندیدای خودش استفاده کند اما اولین تلاش دولت این خواهد بود که از افراد نزدیک تر به خودش حمایت کند و از جمله این افراد آقای مشایی است. تلاش می کنند تا موانع را از سر راه آقای مشایی بردارند. یکی از مهمترین موانع مساله تایید صلاحیت است و در درجه دوم روی اشخاصی مانند الهام یا نیکزاد سرمایه گذاری می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که احتمال اجماع کدام یک از گزینه های مطرح برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری بیشتر است؟ گفت: هنوز کارهای لازم برای رسیدن به اجماع در جناح اصولگرا انجام نشده است، مدعی ها هنوز به طور روشن مشخص نشدند و همین مساله باعث می شود که نتوان در مورد اجماع حرف روشنی زد.

این نماینده اصولگرای مجلس در پاسخ به این سوال که چه زمانی اصولگرایان روی یک گزینه خاص به اجماع خواهند رسید؟ گفت: به نظر می رسد فروردین ما یا اوایل اردیبهشت زمانی باشد که گزینه نهایی اصولگرایان به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اعلام خواهد شد.

وی همچنین در مورد تیم ریاست جمهوری یازدهم گفت: اصولگرایان باید قبل از توافق نهایی بر سر فرد به عنوان گزینه مطرح سهم خودشان در دولت بعدی را مشخص کنند؛ با این وجود هنوز برای اظهار نظر در این مورد زود است باید منتظر باشیم تا ببینیم مدعیان نهایی انتخابات ریاست جمهوری در جریان اصولگرا و اصلاح طلب چه کسانی خواهد بود.