به گزارش پارس به نقل از تسنیم، سهراب صلاحی شامگاه یکشنبه در همایش استکبارستیزی اظهار داشت: پرونده ایران و آمریکا قطورترین پرونده سیاسی بعد از جنگ سرد در جهان است و امروز این پرونده در منطقه حساسیت بیشتری پیدا کرده است و به ویژه درمنطقه غرب آسیا موردی را پیدا نمی‌کنیم که یکی از طرفین آن، آمریکا یا جمهوری اسلامی ایران نباشد.

 

وی محورهای بحث خود را در سه حوزه یادآوری پیشنیه تاریخی روابط ایران و آمریکا، اهداف ایران و آمریکا در سیاست خارجی و بررسی میزان آمادگی آمریکا برای صلح با فرض فراموش کردن جنایات آنها در کشورهای مختلف به ویژه ایران عنوان کرد.

 

رئیس سازمان بسیج اساتید، کودتای 28 مرداد و ملی شدن صنعت نفت را از نقاط عطف روابط ایران و آمریکا برشمرد و گفت: تا پیش از جنبش نفت انگلیسی‌ها حرف نخست را در ایران می‌زدند و بسیاری از مورخان اذعان دارند که از سال 1332 تا 1357 آمریکایی‌ها مقدرات کشور ایران را رقم می‌زدند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها برای جلوگیری از نفوذ کمونیسم به دنبال از بین بردن فقر در کشورهایی مانند ایران بودند که بر این اساس نسخه اصلاحات ارضی را پیچیدند و در هنگام مواجهه با مخالفت شاه، عزل وی و مواردی مانند روی کار آمدن ولیعهد و تبدیل کشور به ریاست جمهوری دست‌نشانده‌های خود را مطرح کردند.

صلاحی بیان کرد: آمریکایی‌ها پس از شکست در جنگ نرم به این نتیجه رسیدند که از سربازان منطقه خاورمیانه، ایران به عنوان بار نظامی و عربستان به عنوان بار مالی استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه غربی‌ها انقلاب ایران را عنوان مردمی‌ترین انقلاب در جهان مطرح کردند، ابراز کرد: حق تعیین سرنوشت بعد از تعیین حق حیات دومین حق طبیعی بشر است.

رئیس سازمان بسیج اساتید با اشاره به توطئه‌های آمریکا در ایران از تلاش برای تجزیه کشور تا جنگ تحمیلی، تأمین سلاح‌های شیمیایی برای دشمنان، ساقط کردن هواپیماهای مسافربری و تحریم ایران و مهار دوگانه گفت: تاریخ ایران و آمریکا مملو از توطئه آمریکایی است.

وی بیان کرد: آنچه که برای آمریکا و انگلیس مشکل‌ساز شده است رفتار اصولی ایران است که عمق نفوذ ایران را به دریای مدیترانه و نزدیکی اروپا برده است و پرونده  ما مخاصمه چین و روسیه با آمریکا را نیز به نحو دیگری رقم زده است.

آمریکا به دنبال تبدیل شدن به ابرقدرت هژمونی

صلاحی در مورد اهداف آمریکا در سیاست خارجی تصریح کرد: آمریکا پس از فروپاشی شوروی به دنبال دستیابی به رهبری جهان در قالب تبدیل آمریکا به تک ابرقدرت هژمون دنیا و پس از آن تبدیل رژیم صهیونیستی به قدرت منطقه در امتداد قدرت آمریکا است.

وی با اشاره به حذف عراق از لیست طرفداران تروریست در حمله عراق به ایران توسط آمریکا ابراز کرد: آمریکایی‌ها قصد داشتند عراق به پادگان عملیاتی و مرکز عملیات آنها در خاورمیانه بزرگ که انگلیسی‌ها طراحی کرده بودند، تبدیل شود.

تسلط بر منابع انرژی دنیا

رئیس سازمان بسیج اساتید تسلط بر دو منبع انرژی جهان را از اهداف کلان آمریکا عنوان کرد و افزود: آمریکا برای اینکه کشورهای رقیب را کنترل و بر منابع انرژی جهان مسلط شود، باید بزرگترین قدرت منطقه یعنی ایران را مهار کند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا در حمله به عراق با 300 هزار نیرو، 20 هزار نیروی انگلیسی و 140 هزار نیروی امنیتی برای اشغال عراق موضوع دموکراسی و حقوق بشر را مطرح کردند درحالی که به دلیل استفاده از سلاح‌ها شیمیایی و فسفر سفید 500 هزار نوزاد ناقص‌الخلقه و 800 هزار زن بیوه و سوء استفاده جنسی از زنان و کودکان را در کارنامه خود ثبت کردند اما پس از مدتی به شکست خود در عراق اعتراف کردند.

صلاحی بیان کرد: اسناد آمریکایی حاکی از آن است که آنها قصد تجزیه کشورهای اسلامی و نفوذ به ایران از طریق لبنان و سوریه را داشتند و نیز می‌خواستند روسیه را نیز به هفت کشور تجزیه کنند.

جنگ‌های نیابتی هدف آمریکا برای نفوذ به ایران

رئیس سازمان بسیج اساتید با اشاره به پیشرفت‌های علمی ایران و اینکه هیچ انقلابی مانند انقلاب اسلامی بیش از 30 سال در جهان بر شعارهای خود پایدار نمانده است، گفت: آمریکا نه دیروز، نه امروز و نه فردا هیچ هدفی جز از میان برداشتن جمهوری اسلامی ندارد.

وی با اشاره به اینکه آمریکا نسل شرورترین انسان‌های اروپایی است، ابراز کرد: آمریکا بارها ایران را به حمله نظامی تهدید کرده و در مقابل تلطیف دولت، گروه‌هایی مانند داعش را به وجود آورده است و عربستانی‌ها با سوء رفتارهای خود حجاج ایرانی را در منا قتل عام کردند.

نیمی از کارگاه‌های تولیدی در کشور غیرفعال است

وی بیان کرد: در حال حاضر نیمی از کارگاه‌های تولیدی در کشور غیرفعال بوده و نیم دیگر با کمتر از ظرفیت فعالیت می‌کنند که با راه‌اندازی آنها جایگاه اقتصادی کشور ارتقا می‌یابد و پایه اقتصاد مقاومتی مردمی بودن آن است.

صلاحی با اشاره به اینکه برخی از اقتصاددانان کشور بر این باورند که تا سال 97 تحول اقتصادی در کشور اتفاق نمی‌افتد، گفت: برخی از وزرا نیز اذعان کردند که از رکود به بحران می‌رویم که نباید این شکست را عنوان کنند.

وی با اشاره به نقش رهبر معظم انقلاب اسلامی در تمدن‌سازی و تأکید بر اعتماد به نخبگان کشور بیان کرد: با برطرف کردن مشکلات اقتصادی ایران می‌تواند به قدرت بین‌المللی تبدیل شود و آسیا سه قدرت شامل ایران، روسیه و چین دارد و ما در منطقه‌ای قرار گرفتیم که تمام قدرت‌های دنیا به این منطقه نیاز دارند.

رئیس سازمان بسیج اساتید ابراز کرد: در 15 سال گذشته کلکسیون شکست‌های مداوم آمریکا در مقابل ایران رقم خورده و فرزندان ایران، رهبری هوشمند و نخبگان جامعه اجازه نمی‌دهند آنها با عنوان مذاکره وارد ایران شوند.

وی ابراز کرد: تولید علم و تربیت نیروهای استراتژیک از وظایف اساتید است که به فضل الهی به آن دست می‌یابیم.