به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری دانشجو، کارشناسان سفر سرزده عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی به عمان که روز پنج شنبه انجام شد را مهم دانستند و آن را تلاشی از سوی ریاض برای ملزم کردن مسقط به حفظ مصالح کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تفسیر کردند. آنها همچنین هدف دیگر این سفر را میانجی قرار دادن عمان میان عربستان و ایران برای این که تهران به نگرانی های کشورهای حاشیه خلیج فارس پایان دهد و نقش عربستان را بپذیرد، دانستند.

 

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، این سفر 10 روز بعد از سفر یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان به دمشق و دیدارش با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه انجام شد. در آن سفر وزیر امور خارجه عمان یادآور شد که ریاض کناره گیری بشار اسد از قدرت را تنها راه حل برای پایان دادن به بحران سوریه می داند.  

 

در سفر عادل الجبیر به مسقط پرونده های سوریه و یمن و روابط دو جانبه محور گفت وگوهای او با همتای عمانی اش و دیگر مقامات عمانی بود.

 

این در حالی است که سلطان قابوس بن سعید، پادشاه عمان به دلیل بیماری همچنان در خارج از کشور به سر می برد و تنها در حالت های مهم و اضطراری مقامات عمانی امور را با او هماهنگ می کنند. همچنین بیشتر مسائل بین المللی و منطقه ای توسط یوسف بن علوی، وزیر امور خارجهعمان  دنبال می شود. عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از این نگرانند که دور بودن پادشاه عمان از کشور در مواضع معتدل عمان در پرونده های منطقه ای و همچنین نقش میانجی آن در حل بسیاری از بحران های منطقه تاثیر بگذارد.

 

ناظران مسائل عربستان می گویند که الجبیر در دیدار خود از مسقط بحران جاری در یمن را در میان گذاشت و ادعا کرد اگر بحران یمن از طریق کشورهای عربی حوزه خلیج فارس حل نشود و نفوذ ایران از آن دور نشود، آن چه وی تهدید نفوذ ایران دانست، می تواند تا کشورهای همسایه از جمله عمان نیز گسترش یابد. او همچنین ادعا کرد این تاثیرات نه تنها می تواند شامل ناآرامی های امنیتی باشد بلکه می تواند شامل اوضاع وخیم اقتصادی که عمان از آن رنج می برد نیز شود. وی هشدار داد که کاهش قیمت نفت که بر وضعیت اقتصادی عمان تاثیر سوء گذاشته می تواند با افزایش نفوذ ایران در منطقه بیش از پیش بر اوضاع اقتصادی عمان تاثیر بگذارد.

 

همچنین منابع نزدیک به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ادعا کردند که الجبیر به اطلاع مقامات عمانرسانده که عربستان اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می دهد که ایران در مناطق غربی این کشور و در مرز یمن و عمان فعال شده و به اسم نزدیکی میان مذاهب تحرکات دینی ای را به سود خود آغاز کرده است.

 

گفته می شود یوسف بن علوی در پاسخ به این اظهارات گفته است که باید از اختلافات عبور کنیم و آن را چیزی از گذشته بدانیم اما روشن نکرد منظور از اختلافات چیست، آیا منظور اختلاف بر سر پرونده های یمن و سوریه است یا منظور دیگری دارد؟

 

در حالی که روشن است سفر جبیر به عمان بر سر اختلافات عربستان با ایران در پرونده های مختلف منطقه ای از جمله سوریه و یمن بوده است اما کارشناسان بعید می دانند که او موفق شده باشد نظر عمان را در وارد شدن به جبهه خود علیه ایران جلب کند. به ویژه که عمان تنها کشوری است که حاضر به ورود در پیمان نظامی عربستان علیه حوثی ها در یمن نشده و این مساله باعث ناراحتی ریاض شده است.

 

از سوی دیگر امارات متحده عربی، دیگر کشور درگیر در بحران یمن صبح شنبه نخستین گردان نظامی خود را از یمن به کشور بازگرداند تا به این ترتیب روند بیرون راندن نیروهای خود از یمن را آغاز کرده باشد.  

 

در عین حال ناظران بعید می دانند که سفر جبیر به مسقط بتواند تغییری در مواضع عمان در قبال سوریه بدهد.

 

بر خلاف فشارهای عربستان و متحدان عربش در شورای همکاری خلیج فارس روابط مسقط با تهران به هیچ وجه تغییر نکرده است و همچنان در بهترین سطح روابط به سر می برد.