به گزارش پارس به نقل از ایسنا ، حسین العزی، رئیس اداره سیاسی و روابط خارجه جنبش انصارالله یمن در مصاحبه با روزنامه الاخبار لبنان در خصوص مشارکت این جنبش در مذاکرات ژنو و شروط آن گفت: مذاکرات برای انصارالله ارزش انسانی خاص خود را دارد برای همین ما همواره خواهان برگزاری مذاکرات هستیم و در شرایط مختلف حتی در شرایط جنگ نیز آماده‌ایم مذاکره کنیم.

وی افزود: دشمنان ما از طریق ترور رهبرانمان و برافروختن آتش جنگ در مناطق "کتاف"، "دماج"، "عمران"، "الجوف"، "حجة" و مناطق دیگر برای به شکست کشاندن کنفرانس مذاکرات ملی تلاش کردند. با این حال ما همچنان به مذاکرات پایبندیم و بیش از پیش بر وارد شدن به مذاکرات پافشاری می‌کنیم. دشمنان ما نمایندگان انصارالله در مذاکرات را ترور کردند به این دلیل که ما دشمنان سیاسی داریم که به مذاکرات ایمان ندارند. شاید به این دلیل که با مذاکرات منافع غیرقانونی‌شان محقق نمی‌شود. اما انصارالله از مذاکراتی که با توجه به نتایج "مذاکرات ملی" و توافقنامه "صلح و مشارکت ملی" برگزار شود استقبال می‌کند و هیچ گونه تردیدی از سوی انصارالله برای مشارکت در کنفرانس آتی ژنو وجود ندارد.

حسین العزی در خصوص موضع انصارالله نسبت به نتایج کنفرانس ریاض گفت: کنفرانس ریاض رخدادی است که ما به آن توجه نمی‌کنیم چرا که برگزاری این کنفرانس اقدام پستی است که شایسته یمنی‌ها نیست و آن‌ها ملزم به آن نیستند. تنها یک حقیقت وجود دارد و آن‌ این است که یمنی‌ها خود آینده، چگونگی تشکیل دولت و ارتش را مشخص می‌کنند و به قوانینی که از سوی دیگران صادر شود بهایی نمی‌دهند.

وی در خصوص درخواست‌ها برای بازگشت انصارالله به صعده و خروج آن از صنعاء و عدن گفت: این مساله‌ای است که حقیقت ندارد و هدف از آن سطحی نگه داشتن افکار مردم درباره انصارالله و حقیقت حضور آن ها بر روی خاک یمن است. امروزه برای همگان آشکار شده که انصارالله یک جنبش مردمی و ملی است که از تایید گسترده مردم برخوردار است و از یک گروه یا طائفه خاصی تشکیل نشده‌ است. در نتیجه چنین درخواست‌هایی برای یمنی‌ها خنده‌دار و مسخره است.

العزی درباره میانجی‌گری عمان برای حل سیاسی بحران یمن گفت: عمان کشور دوستی است که از احترام ما و مردم یمن برخوردار است. نقش عمان در این راستا نقش مهم است و هیاتی از انصارالله در حال حاضر در عمان به سر می‌برد.

وی در خصوص دیدار انصارالله با اسماعیل ولد الشیخ، فرستاده سازمان ملل به یمن در سفر اخیرش به صنعاء گفت: ما با اسماعیل ولد الشیخ دیدار و در خصوص آخرین تحولات بحث و گفت‌وگو کردیم. این دیدار مثبت و سازنده بود و انصارالله با تلاش‌های صادقانه‌ای که به نفع وطن باشد برخوردی مثبت دارد.

العزی درباره ارتباط انصارالله با ایران که یکی از بهانه‌های عربستان برای تجاوز به یمن بوده گفت: توجیه تجاوز به یمن با ارتباط ما با طرف‌های دیگر توجیهی احمقانه است چرا که هیچ عاقلی در جهان باور نمی‌کند که دلیل تجاوز به یمن چنین مساله‌ای باشد. چرا که عربستان تنها گروه خاصی را هدف قرار نداده بلکه تمامی خاک و مردم من و آثار تاریخی و اماکن نظامی یمن را هدف قرار داده است ما نمی‌دانیم آیا قلعه تاریخی القاهره در استان تعز که به دوره ماقبل قرن هشتم هجری باز می‌گردد چه ارتباطی با ایران دارد؟ دشمن برای توجیه تجاوز خود ارتباط ما با ایران یا روسیه را بهانه می‌کند و این واقعا احمقانه است.

وی افزود: یمنی‌ها آزاد هستند و می‌توانند در خصوص آینده خود تصمیم بگیرند آن‌ها حق دارند با هرگونه قیومیت یا مداخله در امور داخلی مخالفت کنند یا با کشورهای جهان از جمله روسیه و همچنین ایران که مواضع تاریخی را در قبال مسائل جهان عرب به ویژه مساله فلسطین اتخاذ کرده‌اند ارتباط برقرار کنند. ما به عنوان یمن حق داریم به تجاوز عربستان اعتراض کنیم.

العزی خاطرنشان کرد: تجاوز عربستان تنها علیه انصارالله نیست بلکه علیه تمامی مردم یمن است. برای همین مقابله با دشمن و تجاوز مساله‌ای ملی است. همگان در این میدان جنگ به نقش خود در این زمینه عمل می‌کنند و یمنی‌ها در تاریخ مبارزان سختی بوده‌اند و می‌دانند کجا و چگونه ضربه بزنند.

محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله نیز گفت: ما هرگز به عربستان اجازه نمی‌دهیم که اهداف سیاسی خود را در داخل یمن محقق کند و با پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی موضع ریاض پیچیده‌تر خواهد شد. همچنین احتمالا میانجی‌گری‌های محرمانه برای توقف حملات عربستان مثل سال 2009 تکرار شود.

وی افزود: عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن برای اداره مرحله آتی و درگیری‌ها شایسته نیست و مثل قبل شکست خواهد خورد. او طرف مذاکرات نیست و بازگشتش به مذاکرات در حال حاضر تقریبا غیرممکن است.