به گزارش پارس به نقل از فارس، اندیشکده «تحلیل‌ مطالعات دفاعی» در تحلیلی در زمینه «ماهیت عملیات توفان قاطع عربستان سعودی و تغییر جغرافیای سیاسی منطقه» نوشت: عملیات ائتلاف عربستان سعودی در یمن نه تنها نتوانسته «عبدربه منصور هادی»رییس جمهور متواری این کشور را به قدرت برگرداند بلکه موفق نشده انصارالله (حوثی‌ها) را از پایتخت یمن بیرون کند.

از دیدگاه این اندیشکده راه حل مناقشه یمن از طریق گفتمان و مذاکرات بین طرف‌های ذیربط می‌باشد.در این بین به نظر می‌رسد که عربستان سعودی بیشتر نگران چالش‌های منطقه‌ای و از دست دادن نفوذ خود در خلیج عدن تا ثبات در یمن است.

*تقابل ایران و عربستان سعودی در یمن

این اندیشکده در ادامه نوشت: ایران در این میان به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در حال سود جستن از ناآرامی‌های ایجاد شده در یمن از سوی ائتلاف سعودی و عملیات نظامی آن‌ها است.هم ایران و هم عربستان سعودی هر دو کشور نیروها و دوستان خود را برای حمایت از اقداماتشان در این کشور وارد عرصه کرده‌اند که وضعیت را پیچیده‌تر کرده است.

*عربستان اوضاع منطقه را متشنج کرده است

در ادامه این تحلیل آمده است:عملیات نظامی عربستان سعودی موجب قطب گرایی بیشتر فرقه‌ای و سیاسی عمیق‌تر در منطقه شده است.در این بین کشور عمان با توجه به ماهیت بحرانی ماجرای یمن سیاست بی‌طرفی را اتخاذ کرده و با ابراز همراهی با ایران به نافرمانی مستقیم از عربستان سعودی مبادرت کرد.

*نزاع یمن از طرق گفتمان رفع می‌شود

در ادامه این مطلب با اشاره به نقش کشورهای عمان و پاکستان در این ماجرا آمده است:رقابت ایران و عربستان منجر به ورود دیگر کشورهای منطقه نیز شده اما عمان بر این باور است که نزاع یمن تنها از طریق مذاکره و گفت‌وگو قابل قابل رفع شدن است و مداخله عوامل خارجی کشمکش را رفع نمی‌کند.

*عمان همیشه بی‌طرف در نزاع‌های منطقه

عمان به عنوان کشور همیشه میانجی در  منطقه بوده و هست و در ماجرای هسته‌ای ایران پل ارتباطی بین ایران و آمریکا بوده در نتیجه همراهی این کشور از عربستان در ائتلاف باعث خدشه دار شدن نقش همیشه میانجی این کشور می‌شود.

*پاکستان چشم به پروژه خط لوله گازی صلح  با ایران دارد

و اما پاکستان، متحد عربستان سعودی در این اواخر بنابر دلایلی با ایران نیز تعامل خود را آغاز کرد. پاکستان در این بین خواهان نقش متوازن بین عربستان سعودی و ایران است و البته با دو کشور نیز روابط قابل توجهی داشته است.

 خط لوله مشترک گاز بین ایران و پاکستان (خط لوله صلح) یکی از بزرگترین منافع مشترک بین تهران و اسلام آباد است. ایران و پاکستان همچنین در پی همکاری مشترک راهبردی با هم در امور افغانستان هستند. بنابر این مشارکت این کشور در ائتلاف عربستان به مفهوم مواجهه مستقیم با منافع ایران در خلیج فارس بوده است. از این گذشته با توجه به تنش‌های قومی در خود پاکستان، همراهی با عربستان سعودی پیامی متفاوت نسبت به اهالی این کشور دارد.

*آب سرد پاکستان بر دوش ریاض

اندیشکده فوق در ادامه نوشت: عدم همراهی نظامی پاکستان با ائتلاف عربستان در یمن و تصمیم مجلس پاکستان در ایفای نقش میانجی آن‌چیزی نبود که ریاض انتظار داشت. عدم پذیرفتن پیشنهاد ریاض برای همراهی اسلام آباد در نبرد علیه انصارلله شوکی بزرگ برای عربستان سعودی بود.

اندیشکده یاد شده در بخشی از این تحلیل نیز به تنش بین ایران و عربستان سعودی پرداخته و نوشت:اختلاف‌های بسیاری بین ایران و عربستان وجود دارد. در حالی ‌که عربستان سعودی همچنان از دولت هادی در یمن حمایت می‌کند،ایران از نیروهای انصارالله حمایت می کند و این تنش فرقه‌ای بین تهران و ریاض است که یکی از نیروهای شیعه و دیگری از نیروهای سنی حمایت می‌کند. با وجود ابعاد قومیتی این بحران در یمن که ریشه‌‌ای تاریخی دارند، دخالت نظامی مستقیم عربستان سعودی و واکنش ایران پس از آن به تشدید بیشتر اختلاف کمک می‌کند.

*نتیجه‌گیری

در بخش پایانی این مطلب آمده است:همراهی عمان با ایران،گام ایران در نزدیکی بیشتر با پاکستان، ادامه امتناع عراق از همراهی با عربستان سعودی با وجود فشارهای این کشور، احیای روابط عربستان سعودی و مصر، فشار کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بر آمریکا در زمینه اطمینان دهی آمریکا در باره ترتیبات امنیتی از موارد شکل دهنده آینده سیاسی،جغرافیای منطقه است.