پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- چندی است که اصلاح‌طلبان شورای‌ عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان را با هدف مدیریت و نظارت واحد بر برنامه‌های انتخابات 94 تشکیل داده‌اند و قرار است این شورا با حضور 21 نفر از دبیران شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، 11 نفر از کمیته راهبری شورای مشورتی و برخی احزاب و تشکل‌های اعتدال‌گرا و اصلاح طلب خارج از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تشکیل شود.

خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، در گفتگو با یک فرد نزدیک به رییس دولت اصلاحات به جزییاتی از این شورا دست یافته که بخش هایی از آن در ذیل می آید:

* محمد موسوی خوئینی ها و عبدالله نوری نیز شورای عالی سیاستگزاری اصلاح طلبان را تایید کرده اند. موسوی خوئینی ها معتقد است با تشکیل این شورا باید نقش محوری هاشمی رفسنجانی را از دخالت در امور اصلاح طلبان کاهش داد. 

* عارف ستادهایش را تشکیل داده و برای اینکه کاری مجزا از مثلث هاشمی روحانی و رییس دولت اصلاحات انجام ندهد او را به این شورا دعوت کرده اند. قرار است وی به عنوان رییس این شورا انتخاب شود.

* قرار است موسوی تبریزی به عنوان رییس شورای هماهنگی اصلاح طلبان، موسوی لاری به عنوان رییس شورای مشورتی رییس دولت اصلاحات، عارف را کنترل نمایند. این دو نفر همزمان عضو شورای عالی سیاستگزاری اصلاح طلبان نیز هستند. چون عارف می خواهد به صورت فراگیر در انتخابات و ژست رییس مجلس در رقابتهای انتخاباتی حضور پیدا کند لذا احتمالا در جلسات شورا، وقت نخواهد گذاشت و دو نفر دیگر به صورت نیابتی شورا را بر عهده خواهند گرفت.

* آیین نامه شورا به نحوه اداره و سیاستگذاری اشاره دارد که می خواهند عارف را محدود نمایند. پیش نویس آیین نامه در کمیته مشورتی رییس دولت اصلاحات آماده شده است.

* اعضای این شورا مرکب از 21 نفر از گروههای اصلاح طلب شورای هماهنگی(احزاب اصلاح طلب)، 11 نفر از شورای راهبردی(شورای مشورتی شخصی رییس دولت اصلاحات) و 2 یا سه نفر از دبیران کل احزاب جدید که صرفا سه حزب ندای ایرانیان، اتحاد و مجمع ایثارگران پذیرفته شده اند و از پذیرش سایر احزاب اصلاح طلب خودداری شده است. البته مجمع ایثارگران نیز هنوز موفق به دریافت مجوز نشده است.

* احتمالا تعداد اعضای این شورا از 32 نفر فعلی به 35 نفر افزایش پیدا می کند.

* در میان احزاب جدید اعضای حزب اتحاد و مجمع ایثارگران نیز با ورود حزب ندای ایرانیان مخالف هستند و حداقل تاکید دارند که صادق خرازی به نمایندگی در این جلسه نباشد.

* شورای دیگری هم ذیل شورای عالی سیاستگزاری اصلاح طلبان با اعضای محدودتر برای انتخابات تشکیل می شود.

* شورای راهبردی (شورای مشورتی شخصی رییس دولت اصلاحات)  متشکل از 80 عضو است که قرار است از میان این رییس دولت اصلاحات 11 نفر را برای شورای عالی معرفی کرده است. شورای راهبردی همچنان جدا از شورای شورای عالی سیاستگزاری اصلاح طلبان به کار خود ادامه می دهد.

* اگر اختلافی در میان اصلاح طلبان شکل بگیرد ورای‌ عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان، کمیته داوری تشکیل خواهد داد که به موارد رسیدگی کند. احتمالا کمیته داوری متشکل از خاتمی هاشمی حسن خمینی و روحانی خواهد بود.

* دبیران کل 21 حزب اصلاح طلب در ابتدا به شدت با این شورا مخالف بودند ولی رییس دولت اصلاحات تاکید دارد برای راضی کردن این احزاب گفته شود؛ شورای عالی، فقط برای انتخابات مجلس است و به هیچ وجه دایمی نیست.

* دیدارهایی با ناطق نوری، شاهرودی، ابوترابی، لاریجانی حسن خمینی، روحانی، جهانگیری و.. در دستور کار است.

* برخی معتقدند پیشنهاد تشکیل شورای‌ عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان از طریق حلقه اطرفیان هاشمی از طریق حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار ارایه شده است.

* هفته گذشته نیز این جبهه با  ‌هاشمی رفسنجانی جلسه ‌ای داشته و از وی خواسته اند به صورت مستقیم یک نماینده به این شورا معرفی نماید.

* قرار است برای جلب رضایت حسن روحانی حزب اعتدال و توسعه نیز به این شورا اضافه شود.

* تاکنون تعداد کثیری از احزاب اصلاح طلب از جمله جبهه اصلاح طلبان ایران، جبهه مردمی اصلاحات، حزب ترقی ایران، جبهه اعتدال گرایان و... در این شورا حضور ندارند.