به گزارش پارس به نقل از فارس «جرج ژوزفینا»، عضو امور پناهندگان سازمان ملل از «منصور هادی»، رئیس جمهوری فراری یمن خواست از سمت خود کناره گیری کند.

این درخواست عضو امور پناهندگان سازمان ملل پس از آن مطرح شد که کمیته‌ها و سازمان‌های بین المللی و بشر دوستانه درخواست‌‌هایی از یمن مبنی بر ارسال کمک به مناطق در محاصره این کشور و هموار کردن زمینه ورود این کمک‌ها را دریافت کردند.

ژوزفینا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس تصریح کرد که منصور هادی تلاشی برای کمک به ملتش انجام نمی‌دهد و بنظر من اظهارات وی دروغ است.

وی هادی را عامل اصلی تجاوز عربستان سعودی علیه یمن دانست و تاکید کرد که باید وی را بدلیل کشتار ملت یمن بعنوان جنایتکار جنگی به دادگاه بین المللی کیفری معرفی کرد.

ژوزفینا ادامه داد: ما از گروه‌های تروریستی می‌خواهیم به ما اجازه ارسال کمک‌های غذایی، بشر دوستانه، آب و دارو به مردم یمن را بدهند تا موجب بالا رفتن سطح بهداشت و سلامت عمومی را فراهم کنند.

عضو امور پناهندگان سازمان ملل تاکید کرد که تلاش برای افزایش کمک‌های بشر دوستانه به یمن از طریق عربستان سعودی در عمل با شکست مواجه شده است.

پزشکان بدون مرز بیش از 13 هزار زخمی یمنی را مداوا کرده‌اند

در همین راستا سازمان پزشکان بدون مرز در یمن اعلام کرد که از زمان آغاز تجاوز عربستان سعودی به این کشور از مارس گذشته تا ماه سپتامبر بیش از 13 هزار مجروح یمنی را در استان‌های مختلف یمن مداوا کرده است.

بیانیه منتشر شده از سوی این سازمان توضیح می‌دهد که سازمان پزشکان بدون مرز 309 تُن کمک‌های امدادی و پزشکی را برای مداوای حدود 23 هزار آواره به دو استان عمران و حجه ارسال کرده است.

این بیانیه افزوده است که فعالیت‌های سازمان شامل ارائه کمک‌های پزشکی و فراهم کردن آب و خدمات بهداشتی و توزیع مواد غذایی و نیازهای بهداشتی است و غیر از این سازمان، موفق شده گروه‌های خود را برای ارائه کمک‌های پزشکی به مناطق مختلف یمن اعزام کند.

این سازمان با این حال تاکید کرد که همچنان نیاز به کمک‌های بیشتر پزشکی و بشر دوستانه در یمن احساس می‌شود، بخصوص که اورژانس این سازمان در عدن هر روز پذیرای تعداد بیشتری از قربانیان بویژه کودکان است.

این سازمان اعلام کرد که هنوز موفق نشده، به بیمارستان «الروضه» و همچنین دیگر بیمارستان‌های مورد حمایت پزشکان بدون مرز کمک کند، چون علاوه بر اینکه اوضاع تعز بحرانی است، این سازمان هنوز موفق به دریافت مجوز ارسال کمک‌های پزشکی به این بیمارستان‌ها نشده است.

بیانیه سازمان پزشکان بدون مرز توضیح می‌دهد که مراکز بهداشتی و درمانی همچنان در معرض حمله قرار دارند، بگونه‌ای که از 20 بیمارستان اصلی در استان تعز 16 بیمارستان در عمل تعطیل شده‌ است.

این بیانیه می‌افزاید: دیگر بیمارستان‌های استان تعز نیز با فشارهای طاقا فرسایی مواجه هستند و از 8 مرکز بهداشت مادر و کودک در تعز 6 مرکز کاملا تعطیل شده‌اند و تنها یک مرکز به صورت جزیی مشغول فعالیت است.

سازمان پزشکان بدون مرز یادآور شد که طی ماه سپتامبر بیمارستان «السبعین» نیز پس از حمله هوایی به آن تعطیل شد و بیماران این بیمارستان به بیمارستان‌های دیگر شهر صنعا منتقل شدند.

بیانیه سازمان پزشکان بدون مرز با اشاره به اینکه این سازمان 3 هزار کیسه خون به بانک اصلی خون صنعا اهدا کرده است، به افزایش مشکلات و درد و رنج مردم یمن بدلیل افزایش قیمت مواد غذایی و آب اشاره و تاکید کرد که بیمارستان‌های یمن با کمبود سوخت مواجه‌اند.

سازمان پزشکان بدون مرز با تاکید بر اینکه شهر صنعا از آوریل گذشته تاکنون فاقد برق است، به مشکلات موجود در بخش حمل و نقل یمن و ضرورت انتقال و ارسال کمک‌های بشر دوستانه از راه‌های زمینی اشاره کرد.

این سازمان حقوق بشری افزود: همچنان تعداد زیادی از مردم یمن در شهرها و روستاهای صعدة و عمران و نزدیکی مرزهای عربستان سکونت دارند و بسیاری از تاسیسات و مراکز بهداشتی و درمانی یمن آسیب دیده و کادرهای آن به مناطق دیگر مهاجرت کرده‌اند.

درباره طرح‌ها و برنامه‌های سازمان پزشکان بدون مرز، این بیانیه توضیح داد که هم اکنون 790 عضو وابسته به این سازمان در استان‌های عدن، الضالع، تعز، صعدة، عمران، حجة، إب و صنعاء در اورژانس‌های وابسته به سازمان پزشکان بدون مرز مشغول فعالیت هستند و از می گذشته درمانگاه‌های سیاری را برای ارائه کمک‌ها و خدمات بیشتر درمانی و پزشکی دایر کرد.

- استان عمران

در استان عمران بنابر اعلام این بیانیه، سازمان پزشکان بدون مرز اقدام به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به آوارگانی یمنی می‌کند که از مناطق مختلف راهی این استان شده‌اند و از اواسط می گذشته تاکنون بیش از 9.722 بیمار را ویزیت کرده است.

سازمان پزشکان بدون مرز همچنین اعلام کرد که برای 500 خانواده پناهجو که در اردوگاه‌های استان عمران بسرمی‌برند، آب و مواد غذایی و بهداشتی تهیه کرده و اقدام به انجام واکسیناسیون بین کودکان آنها کرده است.

سازمان پزشکان بدون مرز افزوده است که این سازمان اقدام به دایر کردن مراکز پزشکی و درمانی در استان‌های عمران و صعده و اتاق‌های اورژانس در مراکز بهداشتی محلی و آموزش نیروهای محلی و ترمیم برخی از تاسیسات و مراکز آسیب دیده بخصوص در منطقه خمِر و شهر صعده کرده است.

سازمان پزشکان بدون مرز در ژوئیه گذشته اقدام به دایر کردن 3 مرکز بهداشتی و ارائه خدمات به اورژانس‌های مناطق سفیان، العشة و القفلة کرده و مراکز این سازمان در ماه آگوست بیش از 1.784 بیمار را در این مراکز ویزیت و 100 بیمار را به بیمارستان الجمهوری صعده منتقل کرده‌اند.

- استان صعده

در استان صعده بیانیه سازمان پزشکان بدون مرز توضیح می‌دهد که تعدادی از مراکز بهداشتی و درمانی این استان آسیب دیده‌اند و بهمین منظور این سازمان از می گذشته اقدام به ارائه خدمات به اورژانس‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی و اتاق‌های عمل بیمارستان الجمهوری شهر صعده کرده است.

همچنین این سازمان در این استان از 2.366 بیمار ویزیت کرده و 534 مورد عمل زایمان برای مراجعه کنندگان و 370 عمل جراحی انجام داده که 311 نفر آنها زخمی‌های حملات هوایی بوده‌اند.

همچنین این سازمان با ارسال پزشک و دارو و دستگاه‌های دیالیز به مرکز کلیه بیمارستان الجمهوری به این بیمارستان کمک کرده‌اند.

- استان حجه

بیانیه سازمان پزشکان بدون مرز در خصوص فعالیت‌هایش در استان حجه یمن توضیح می‌دهد که پزشکان وابسته به این سازمان با همکاری پزشکان محلی 212 مجروح را در بیمارستان حرض مورد مداوا قرار داده‌اند.

سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد که پزشکان این سازمان هم اکنون در بیمارستان حرض فعالیتی ندارند و بجای آن خدمات خود را در حدیده ارائه می‌دهند و در این زمینه اقدام به برگزاری دوره آموزشی برای کادر بیمارستان العلفی جهت تعامل با موارد بحرانی کرده‌ است.

گروه سازمان پزشکان بدون مرز با همکاری کادر بیمارستان الجمهوری حجه 309 نفر را مداوا کرده‌اند که 136 نفر آنها در اثر حملات هوایی زخمی شده بودند.

این سازمان همچنین اقدام به توزیع آب و مواد غذایی و انجام معاینات پزشکی در منطقه بنی حسن کرده و 123 مورد اورژانسی را در مرکز اورژانس این منطقه مداوا کرده‌اند.

همچنین سازمان پزشکان بدون مرز اقدام به دایر کردن مرکز اورژانس در بیمارستان عبس شهر حجه کرده است.

- استان صنعا

در استان صنعا این سازمان فعالیت‌های خود را بر حمایت از بیمارستان‌های اصلی شهر صنعا از جمله بیمارستان‌های الجمهوری و الثوره متمرکز کرده که اغلب مجروحان صنعا و دیگر مناطق کشور را پذیرش می‌کنند.

بیانیه این سازمان اعلام می‌کند که بیش از 700 زخمی از خدمات سازمان پزشکان بدون مرز در بیمارستان‌های شهر صنعا استفاده کرده‌اند، همچنین سازمان پزشکان بدون مرز تلاش کرده است، انبارهای این بیمارستان‌ها را نیز تامین کند تا این مراکز درمانی با کمبود دارو و تجهیزات پزشکی مواجه نشوند و از این حیث این سازمان برای سه ماه آینده آماده ارائه خدمت پزشکی و درمانی به بیماران و مجروحان است.

افزون بر آن سازمان پزشکان بدون مرز دوره‌هایی آموزشی در بیمارستان‌های مختلف صنعا در خصوص کمک‌های اولیه و مداوای مجروحان و تعامل با قربانیان کشتارهای جمعی کرده است.

- استان ضالع

در استان ضالع سازمان پزشکان بدون مرز اقدام به ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی به مراجعه کنندگان به بیمارستان‌های السلام و النصره در تمام بخش‌های آن کرده و خدمات این سازمان مرکز بهداشت و درمان خانواده «الازارق» در زمینه باروری، زنان، زایمان، بهداشت خانواده و غیره را نیز در برمی‌گیرد.

- استان تعز

در استان تعز سازمان پزشکان بدون مرز از می گذشته نیازهای دارویی و کمک‌های پزشکی اتاق‌های عمل بیمارستان‌های الجمهوری، الثورة، الروضة، العسکری و القاعدة را تامین و اقدام به احداث و تجهیز 3 مرکز اورژانس کرده است.

بیانیه سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرده است که این سازمان ژانویه گذشته دفتری در تعز برای ادامه ارائه کمک‌های پزشکی و بهداشتی دایر کرده و درصدد دایر کردن بیمارستان 150 تختخوابی برای زنان و کودکان زیر 5 سال است.

- استان مارب

در استان اب سازمان پزشکان بدون مرز نیازهای پزشکی و دارویی بیمارستان‌های الثوره و القاعده را تامین و درصدد ارسال کمک‌های غذایی برای آشپزخانه‌های مرکزی این استان است که غذای پناهجویان یمنی مستقر در 7 مدرسه شهر القاعده را تامین می‌کند.

این سازمان اعلام کرد که طی ژوئیه گذشته سازمان پزشکان بدون مرز با همکاری وزارت بهداشت یمن طرح واکسیناسیون 509 هزار و 800 کودک این استان را به اجرا گذاشت، اما تمام این اقدامات و تلاش‌ها قطره‌ای در برابر دریاست، چون اوضاع در یمن همچنان رو به وخامت می‌گذارد.

43 کشته و مجروح از زمان آغاز تجاوز عربستان به منطقه بنی‌مطر صنعا

«عبد اللطیف اللمذی»، مسئول منطقه بنی‌مطر استان صنعا در سخنانی تاکید کرد که از زمان آغاز تجاوز عربستان به یمن 43 نفر از اهالی این منطقه کشته و زخمی شده‌اند که اغلب آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

اللمذی افزود: از این 43 نفر، 16 نفر کشته که 7 نفر آنها کودک و 5 نفر آنها زن هستند و 27 نفر نیز زخمی شده‌اند که 13 نفر آنها کودک و 9 نفر آنها زن هستند.

وی گفت: 10 نفر از این کشته‌ها اعضای یک خانواده از روستای بیت مکیش و 5 نفر از اعضای خانواده‌ای از روستای بیت رجال هستند.

اللمذی ادامه حملات رژیم سعودی علیه مناطق غیر نظامی و سکوت جامعه بین المللی در قبال این تجاوزات را محکوم کرد و از سازمان‌های بین المللی و بشر دوستانه خواست به مسئولیت خود جهت اعمال فشار بر عربستان سعودی و پایان دادن به تجاوزاتش عمل کنند.