به گزارش پارس به نقل از تسنیم، در بین تحولات میدانی یمن، حمله هوایی عربستان به مقر سازمان ملل در عدن را می توان نقطه عطف جدید در تجاوز نظامی این کشور به یمن ارزیابی کرد که از یکسو از آشکار شدن تدریجی آتش زیر خاکستر در روابط میان سازمان ملل و عربستان و از دیگر سو از وجه تشابه دیگر تجاوز عربستان به یمن و تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه پرده بر می‌دارد.
 
جزئیات حمله به دفتر سازمان ملل و واکنش مسئولان این سازمان
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل متحد روز دوشنبه (۸ تیر)بمباران یکی از دفاتر خود را در عدن، در جنوب یمن توسط جنگنده های سعودی محکوم کرد و تحقیقات در این زمینه را خواستار شد.
 
بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد با ابراز تاسف از حمله روز یکشنبه جنگنده های سعودی به عدن که خسارات زیادی به دفتر برنامه توسعه سازمان ملل متحد وارد کرد، تحقیقات فوری را در این خصوص خواستار شد. به علاوه در این حمله، یکی از محافظان این دفتر به شدت زخمی شد.
 
سازمان ملل متحد همچنین در بیانیه ای ، مصونیت دفاتر سازمان ملل را خواستار شد. به گفته دبیر کل سازمان ملل متحد این حادثه به تمامی طرف های درگیر در یمن این مسئله را خاطر نشان می کند که این درگیری ها را متوقف کنند و هر چه زودتر به میز مذاکرات باز گردند تا صلح پایدار در کشور برقرار شود.
 
از اواخر ماه مارس عربستان سعودی ، بمباران یمن را آغاز کرده است. در همین حال شبکه تلویزیونی المسیره که مواضع و دیدگاه کمیته های انقلابی به رهبری انصار الله را منعکس می کند در گزارشی ضمن انعکاس ابراز تاسف سخنگوی سازمان ملل از حمله هواپیماهای عربستان به مقر این سازمان در عدن از اینکه این سازمان در قبال حملات روز مره عربستان به غیرنظامیان و تاسیسات حیاتی این کشور سکوت اختیار کرده است ، انتقاد کرد و گفت :" در بیانیه سازمان ملل متحد تاکید شده است که ساختمان این سازمان بر اثر حمله جنگنده‌های عربستان به استان عدن خسارت دیده است. این در حالی است که حملات جنگنده های سعودی به عدن و استان های دیگر همچنان ادامه دارد اما در بیانیه سازمان ملل متحد همه این موارد نادیده گرفته شده است."
 
آشکار تر شدن آتش زیر خاکستر در روابط عربستان و سازمان ملل
 
هر چند شورای امنیت سازمان ملل از همان ابتدای آغاز تجاوز نظامی عربستان به یمن و حتی از چند ماه پیش از آن که عربستان در تدارک این تجاوز بوده است به صورت اعلام نشده خود را در کنار عربستان قرار داده است به گونه ایی که جنگ طلبان سعودی عملکرد این شورا را به مفهوم چراغ سبز آن در جهت آغاز و ادامه این تجاوز تعبیر کرده اند اما واقعیت امر این است که این تجاوز از همان ابتدا با منشور ملل متحد در تعارض بود چرا که هیچ اقدامی خصومت آمیز از سوی یمن و کمیته های انقلابی این کشور علیه عربستان صورت نگرفته بود که توسل به دفاع مشروع و اقدام متقابل و تلافی جویانه را برای این کشور توجیه کند هر آنچه که در یمن اتفاق افتاده بود به امور داخلی این کشور مربوط می شد و هیچ توجیهی را برای مداخله نظامی عربستان فراهم نمی کرد.
 
با اینحال این مسئله با بده و بستان و تفاهمی که میان عربستان و بخصوص اعضای غربی شورای امنیت صورت گرفته بود از همان ابتدا در پرده ابهام باقی ماند و خیلی از محافل رسانه ای و مطالعاتی نیز هم به علت تاثیرپذیری از مواضع دولت های متبوع خود و هم به علت آنچه که در افشاگری های اخیر ویکی لیکس از آن به" خرید سکوت رسانه ها "در سایه دیپلماسی "دسته چکی" عربستان تعبیر شده است ، به تداوم این وضعیت کمک کردند.
 
با اینحال از همان ابتدا زمینه های تنش و اصطکاک مواضع در روابط میان عربستان و کلیت سازمان ملل جدا از شورای امنیت وجود داشت که در چند مورد خود را نشان داد.
 
نخست زمانی که جمال بن عمر بعد از اینکه تحت فشار عربستان از مقام خود به عنوان نماینده سازمان ملل در امور حل بحران سیاسی یمن کنار گذاشته شد و مجبور به استعفاء شد در مصاحبه های که با رسانه های غیر غربی همچون راشا تودی انجام داد به صراحت به نقش عربستان در شکست مذاکرات اذعان کرد و حتی یکی از دلایل عربستان به توسل به جنگ را جلوگیری از اجرای توافق صورت گرفته میان گروههای سیاسی یمنی در صنعا اعلام کرد .
 
دوم بعد از اینکه عربستان با اجرای راهبرد غیرانسانی زمین سوخته تمام اهداف غیر انسانی و تاسیسات زیر بنایی را در یمن مورد حملات گسترده هوایی قرار داد و از این طریق موجبات ویرانی هزاران خانه و آوارگی صدها هزار نفر و گرسنگی بیش از ۲۰ میلیون نفر از مردم این کشور را فراهم کرد موسسات و نهادهای بشردوستانه سازمان ملل با انعکاس اخبار این وقایع و فجایع کوشیدند عربستان را تحت فشارهای اخلاقی قرار دهند اما حمله هوایی عربستان به مقر این سازمان نشان می دهد که عربستان نه تنها تحت این فشارهای روانی قرار نگرفته بلکه برعکس از این طریق خواسته هشدار و پیام لازم را به سازمان ملل بدهد که این یاد آور برخورد مشابه رژیم صهیونیستی در تجاوزات نظامی گسترده خود به نوار غزه و یا لبنان در جنگ های گذشته است .
 
حمله به دفاتر سازمان ملل وجه تشابه دیگر تجاوزات عربستان و اسرائیل
 
از همان ساعات اولیه که تجاوز عربستان به یمن آغاز شد مشخص بود که این تجاوز با اقتباس از تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه صورت گرفته است چرا که این تجاوز با هیچ معیار حقوقی و انسانی قابل دفاع نبود و تنها بر اساس جنگ پیشدستانه بود که می شد برای آن توجیه تراشی کرد که از سازه های صهیونیستی محسوب می شود.
 
با گذشت زمان و گسترش ابعاد جنگ موارد و وجه تشابه بیشتری از تجاوز نظامی عربستان به یمن با تجاوزات گذشته رژیم صهیونیستی به غزه و جنوب لبنان بدست آمد که از جمله آن می توان به هدف قرار دادن اماکن غیرنظامی به بهانه حضور یک یا چند نفر از نیروهای مخالف و همچنین از بین بردن تاسیسات زیربنایی از قبیل آب و برق به منظور ایجاد نارضایتی عمومی اشاره کرد که همه این موارد برابر اصول و قوانین حقوق بین الملل از مصادیق ارتکاب جنایات جنگی محسوب می شود .
 
در این میان حمله به دفاتر سازمان ملل به عنوان یک مرکز غیرنظامی نه تنها همانند حمله به دیگر اهداف غیرنظامی جنایت جنگی محسوب می شود بلکه نقض حاکمیت سازمان ملل نیز به شمار می رود و در چنین وضعیتی این سوال مطرح است که آیا این سازمان با توجه به درخواست بان کی مون برای تحقیق در خصوص این حمله تا حد پیگرد قضایی آن به تلاش خود ادامه خواهد داد و یا اینکه همانند موارد غزه و جنوب لبنان در میانه راه در نتیجه فشارهای وارده عقب نشینی خواهد کرد؟!
 
هر چند امکان دارد عربستان نیز همانند رژیم صهیونیستی از پذیرش مسئولیت حمله به دفتر سازمان ملل امتناع کند و یا در نهایت آن را اشتباه خلبان توصیف کند اما دلایل و شاخص های زیادی وجود دارد که احتمال عمدی بودن این حمله را تائید می کند.
 
یکی از این شاخص ها همچنانکه گفته شد وضعیت آتش زیر خاکستری است که از ابتدای جنگ و حتی پیش از آن بین عربستان و کلیت سازمان ملل به استثنای شورای امنیت وجود داشته است و از این دید احتمال اینکه حمله عربستان به دفتر سازمان ملل با انتقال پیام و هشدار به این سازمان صورت گرفته باشد زیاد است .
 
دوم: از آنجا که عربستان در موقعیت بسیار ضعیف وارد مذاکرات ژنو و مسقط شد که هیچ اهرم فشار برای چانه زنی در اختیار ندارد لذا تمام تلاش خود را بکار گرفته است که با اعزام نیروهای مزدور آموزش دیده جدید به حضرموت و عدن حداقل بتواند جای پای خود را در این مناطق حفظ کند و از این دید حمله به دفتر سازمان ملل از این نیت عربستان پرده بر می دارد که این کشور برای اشغال عدن از هیچ تلاشی و لو عبور از خطوط قرمز بین المللی برای خود قائل نیست و بر همین اساس احتمال اینکه این کشور بیش از پیش از سلاح های ممنوعه نیز استفاده کند وجود دارد که این واکنش به موقع مجامع جهانی و منطقه ای را می طلبد .همچنین این نکته نیز قابل استنباط است که مشاوران صهیونیستی باز هم به جنگ طلبان سعودی آدرس غلط داده اند و از این طریق می کوشند عربستان را در باتلاق یمن گرفتار سازند تا از آثار و پیامدهای آن در جهت نجات و پیشبرد سیاست های منطقه ای خود استفاده کند .