پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- شاید هیچ جریانی به اندازه اصلاح طلبی در کشور فراز و نشیب های مختلفی نداشته است. جریانی که خود را وابسته به اصلاحات و تغییر اشتباهات می داند اما بزرگترین شعارهای خود را نقص میکنند. افرادی که در تسامح و تساهل نسبت به هنر از هیچ چیزی چشمداشت ندارند اما اگر جریانی هنری و صرفا هنری بخواهد این جریان را نقد کند مبدل به یک گروه جانی شده و در اینجا هنر ابتذال میشود!

اصلاح طلبان هرجا نتوانستند گفتمان خود را حاکم کنند و مردم آنان را نپذیرفتند زیر میز زدند و شروع به تحریم کردند! از تحریم انتخابات گرفته تا حتی تحریم فیلم هایی که می خواست به نقد جریانشان بپردازد. قلاده های طلا یک نمونه از این زیر میز زدن هایی بود که جریان مدعی آزادی بیان آن هم از نوع غربی! یک دفعه همه نوع فشاری برای ممانعت از اکران این فیلم آوردند. در واقع اصلاح طلبان عادت کرده اند هنری را بپسندند که فقط واصف باشد نه منتقد!

چند روزی است هنرمندان در کنار هم در یک برنامه ی هنری آن هم هدفی جز خنداندن مردم نداشته! یک دفعه موضوعی سیاسی پیدا کرد و رفقا را در کنار هم مبدل به یک بازی سیاسی کردند. 

«اگر واقعا به فکر جریان اصلاح طلبی! ببین اصولگراها دارند چکار میکنند! بیاییم امین حیایی کسی که برای مردم کشورش ارزش قائل نشد!!!! در قلاده های طلا بازی کرد بیاییم به ژوله رای بدهیم » این پیام و از این دست پیام بارها در شبکه های مجازی منتشر شد اما داستان چیست؟

1.هر دو هنرمند در کنار هم بدون آنکه قصدی بر سیاسی شدن داشتند به هنرنمایی روی آوردند و در یک برنامه کمدی شرکت کردند. با بررسی صفحات فعالان سیاسی می فهمیم شروع این موضوع را اصلاح طلبانی کلید زدند که تصویری از ژوله در مراسمی با حضور رئیس سابق دولت اصلاحات در فضای مجازی منتشر کردند. اصلاح طلبان که دم انتخابات می دانند مردم خاطرات فتنه 88 را فراموش نکردند و برای بازگشت به درون نظام از هرکاری کوتاهی نمی کنند ، پروژه ی « تطهیر » و « بازگشت به درون » را با انتشار تصاویر ژوله و رئیس دولت اصلاحات تنظیم کردند. موضوعی که در همین برنامه با شبهه ی دیگری  به عنوان داستان رئوفیت رئیس دولت اصلاحات و کتاب معرفی شده از برنامه ی پربیننده ی خندوانه نیز تکرار شد. در واقع اصلاح طلبان مهمترین هدفشان نمایش بازگشت به درون نظام و استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی برای به نمایش درآوردن مسئله ی انتخاباتی بود و از این موضوع سو استفاده کردند. 

2.خندوانه نه خواسته و نه برنامه ای داشته که مسائل سیاسی را در خود جای دهد. این برنامه بارها اعلام داشته صرفا برای خنداندن مردم است که روی انتن می رود. در آخرین پست مجری این برنامه، رامبد جوان نیز به این مسئله اشاره کرد و گفت : « بابت موضع گیرى اون دوستانى که رقابت فوق دوستانه ى مسابقه خنداننده ى برتر(امین حیایى عزیز و امیرمهدى ژوله عزیز) رو دارن چرک و تلخ مى کنن متاسفم.عزیزان من، ما خندوانه رو فقط براى شادى و حال خوب مردم عزیز ایران مى سازیم تا با هم نزدیکتر بشیم و احساس رفاقتمون بیشتر بشه و این خیلى بده که یه لذت بزرگ و اجتماعى و شاد رو با نسبتهاى کاملا غلط تبدیلش کنیم به فضایى تلخ و نامنصفانه و بى اساس.» به عبارت بهتر افرادی که حتی شادی مردم را به سیاست گره می زنند کمی توجه نمی کنند دنبال چه هستند و چه می کنند با سیاست زدگی! و به جای خسته نباشید به عوامل پر تلاش این برنامه حالت تلخ و بر خلاف هدف این برنامه گام بر می دارند.

هرچند این گروه ها عادت بر تلخ کردن شرینی ملت دارند. افرادی که در سال 88 ، شیرینی حضور میلیونی مردم را به تلخی پس از آن تبدیل کردند و خانواده را در برابر خانواده قرار دادند و حتی فرزند را در برابر پدر یا دیگر اعضای خانواده گذاشتند و دوقطبی جامعه را تشدید کردند. 

در واقع هدف سیاسی شدن این بخش نیز همین است. فرزند به دلیل علاقه یا هرچیزی دیگر به کسی رای داده، پدر یا عضو دیگر خانواده هم به فرد دیگر! حالا با سیاسی شدن آن این اختلاف نظر که طبیعی است به تقابل تبدیل می شود و نوعی اعتراض مدنی از درون خانواده و دو قطبی سازی شکل می گیرد و به سطح جامعه می آید.

3. این موضوع هدف دیگری نیز در پی دارد، شبکه های اجتماعی فرصتی بوده است گروه های مختلف در موضوع اسید پاشی، مرحوم پاشایی، کوبانی، داستان دختر مهاباد و... تست کردند و حالا جریانی که می خواهد در انتخابات 94 پیروز انتخابات به هر روشی عین سال 88 شود، حتی اگر مردم را به خیابان کشید و به حسین بن علی توهین نمود، این بار ظرفیت عمومی خود را بررسی و ارزیابی کند. بایستی دستگاه ها امنیتی و نظارتی هوشیار باشند افرادی که چنین رفتاری را انجام می دهند در انتخابات اگر کاندیدشان رد صلاحیت شود یا پیروز نشود، چه می کنند. به طوری که این افراد زیر میز زدن را در سال 88 نیز تجربه کردند!

آنچه باید گفت، تلخ کردن کام شیرین مردم در یک برنامه ی شاد و مفرح است. ایکاش جریانات سیاسی این فضا را برای آرامش مردم این چنین تلخ نمی کردند و از تقابل ملت در برابر ملت دست بر میداشتند و بازی های سیاست زده ی خود را به متینگ های سیاسی محدود می کردند. حیف است این همه شادی مردم تبدیل به تقابل سیاسی شود و به خانه و حریم خانواده کشیده شود. ایکاش کمی تدبر و عقلانیت را چاشنی کارهای خود می کردند تا چنین مسئله ای را به تطهیر خود گره نمی زدند. و ای کاش به شعارهای خود مبنی بر آزادی بیان و زنده باد مخالفم! اینقدر پایبند بودند که اگر هنرمندی بر اساس دغدغه ی خود در اثری شرکت کرد، این چنین با او برخورد نکنند. 

جریانی که سعی می کند از هر اتفاق خوب و بدی که توجه افکار عمومی را به خود جلب می کند در راستای منافع خود و علیه نظام و کشور ایران بهره بگیرد.

همان جریانی که اسید پاشی یک یا چند فرد بیمار در اصفهان را با سناریو سازی و به مددعوامل رسانه ای داخلی و خارجی اش به نیروهای مومن و حزب الهی کشور منتسب کرد.

همان جریانی که از تجاوز به یک فرد در هتلی در مهاباد سناریو ساخت و آن را به نیروهای امنیتی کشور منتسب کرد.

همان جریانی که با دستمایه قرار دادن یک اتفاق در ورزشگاه تبریز در جریان مسابقه فوتبال تیم تراکتوری سازی، احساسات مردم را دستمایه سناریو سازی علیه نظام و کشور کرد.

همان جریانی که رای ۴۰ میلیونی مردم در سال ۸۸ را با دروغ پردازی تبدیل به ناامنی برای جامعه کرد.

همان جریانی که سعی می کند از مرده و زنده خواننده و هنرپیشه و فوتبالیست و ... در جهت لطمه زدن به انقلاب بهره بگیرد .

و دهها و صدها سناریو شبیه آن بسازد...

این جریان در روزها اخیر و به ویژه پس از دعوت از دکتر حداد عادل و ماجرای رای دادن به امیر مهدی ژوله (از نویسندگان طنز) تحرک جدیدی را به سبک سناریوهای قبلی، ابتدا در شبکه های اجتماعی و سپس در رسانه های همسوی خود شروع کرد که جالب توجه بود.

کافی است به صفحات اجتماعی عوامل و چهره های شناخته شده این جریان و کامنتهای هوادارن آنها سری بزنیم تا اوج ابتذال و بی فرهنگی آنها را بیشتر بشناسیم.

البته رامبد جوان نشان داده که اهل حاشیه سازی نیست و با تجربه تر از آنست که به این ورشکستگان فرهنگی و سیاسی میدان دهد، اما تجربه به حاشیه کشاندن چندین هنرمند و خواننده و هنرپیشه توسط این فرصت طلبان، ایجاب می کند که نه برای حفظ خندوانه ـ که آن نیز مانند هزاران برنامه دیگر روزی تمام می شود ـ بلکه برای سرمایه هایی چون رامبد جوان و مانند وی تلاش کنیم و نگذاریم مورد سوء استفاده جریان ضد فرهنگ قرار گیرند.