پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مسعود فتحی پور - بوش دیگری اعلام کاندیداتوری کرده است. جب بوش، که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ فرماندار ایالت فلوریدا بوده است و فرزند جورج هربرت واکر بوش و برادر کوچک‌تر جورج دبلیو بوش، روسای جمهور آمریکاست، در این خصوص اعلام کرده است: «فعالانه گزینه نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ را بررسی می‌کند». جان الیس بوش ۶۱ ساله که با نام «جب» شهرت دارد٬ اولین شخصیت رسمی از حزب جمهوری‌خواه آمریکا است که برای نامزدی در انتخابات ۲۰۱۶ اعلام آمادگی کرده و تاکید نموده است که در پی گفت‌وگوهای خانوادگی «پیرامون آینده آمریکا» و «رهبری قدرتمندی» که ایالات متحده نیازمند آن است٬ تصمیم گرفته است تا فعالانه احتمال نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را بررسی کند. جمهوری‌خواهان همواره بر این مسئله انتقاد دارند که اوباما اقتدار آمریکا را در جهان خدشه‌دار کرده است.

jebbush+(5)

ورود جب بوش به این عرصه بی‌مهابا به نظذر می رسد. او درصدد اجرای پیمایشی گسترده است تا با “تحلیل عرصه سیاسی” شانس موفقیت خود را بسنجد. او می‌خواهد بداند آیا شهروندان آمریکایی باز هم به فرد دیگری از خانواده بوش رأی خواهند داد یا خیر. در ادامه نگاه مختصری به نفوذ و جایگاه خانواده بوش خواهیم داشت تا نمایی کلی از احتمال موفقیت جب بوش در انتخابات آتی ریاست جمهوری در آمریکا نمایان شود.

jebbush+(4)

خانواده بوش در سه دهه گذشته

خانواده بوش یکی از خانواده‌ها پرنفوذ در آمریکا است. این خانواده طی سه دهه گذشته علاوه بر اعضای موفقی که در حوزه بانکداری و تجاری داشت، شامل دو سناتور، یک قاضی دیوان عالی، دو فرماندار ایالتی و دو رئیس جمهور (یکی از رؤسای جمهور به عنوان معاون رئیس‌جمهور نیز فعالیت کرد) بود. پیتر شویزر، نویسنده زندگی‌نامه خانواده بوش، آن ها را به عنوان “موفق‌ترین سلسله سیاسی تاریخ آمریکا” معرفی کرده است. این خانواده‌ که عرصه اصلی و نقطه‌ شروع موفقیت آن ها در ۱۰۰ سال گذشته در صنایع نظامی و امور اطلاعاتی بوده است، یپوندهای نزدیکی با گروه‌های راستگرای نومحافظه‌کار دارند و همواره سیاست‌هایی جنگی برای جامعه آمریکا تحمیل می‌کنند.

jebbush+(6)

۱) ریشه تاریخی خانواده بوش: سامئول پرسکات بوش

خاندان بوش دارای ریشه انگلیسی – آلمانی است. گذشته از روابط دور با روسای جمهور مختلف طی تاریخ ۲۰۰ ساله آمریکا از زمان استقلال، ریشه پیشرفت این خانواده به ساموئل پرسکات بوش برمی‌گردد. وی فعالیت جدی خود را در هیأت نظامی جنگی در سال ۱۹۱۵ آغاز کرد. وی بعدها در دو عرصه بانکداری و سیاست وارد شد. وی از بانکداران ارشد وال استریت و از سال‌های ۱۹۵۲ تا ۱۹۶۳ سناتور ایالت کنتیکت بود. وی پدر جورج هربرت واکر بوش است.

jebbush+(9)

2) جورج هربرت واکر بوش

وی که چهل و یکمین رئیس جمهور آمریکا محسوب می‌شود، فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۹۶۷ آغاز کرد. به جز شکست در انتخابات سنا در سال ۱۹۷۰ روند موفقیت‌آمیزی در عرصه سیاسی داشت. وی به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل در دوران نیکسون (۱۹۷۳-۱۹۷۱)، فرستاده ویژه به چین (۱۹۷۵-۱۹۷۴)، یازدهمین رئیس سازمان سیا (۱۹۷۷-۱۹۷۶) و معاون ریگان (۱۹۸۹-۱۹۸۱) فعالیت کرده است. او در سال ۱۹۸۹ وارد کاخ سفید شد اما چهار سال بعد در سال ۱۹۹۳ باوجود پیروزی در جنگ خلیج فارس به علت اقتصاد در حال افول آمریکا از ورود دوباره به کاخ سفید بازماند. جنگ‌های مختلف به‌خصوص در قاره آمریکا از دلایل شکست وی از کلینتون بود.

jebbush+(3)

3) جرج واکر بوش

وی که چهل و سومین رئیس جمهور آمریکا محسوب می‌شود، پیشتر فرماندار ایالت تگزاس بود. او  که پرحاشیه‌ترین فرد خانواده بوش عنوان می‌شود، بانی دو جنگ بزرگ در افغانستان و عراق نیز به حساب می‌آید. هنوز هم میراث خونین وی در عراق و افغانستان پا برجا است.

jebbush+(7)

۴) جب بوش و سرنوشت سلسله‌ها

سلسله در سیاست آمریکا پدیده جدیدی نیست. فهرستی کوتاه این واقعیت را اثبات می‌کند: آدامز (دو رئیس‌جمهوری)، روزولت (دو رئیس‌جمهور)، کندی (یک رئیس‌جمهور، دو سناتور)، بوش (دو رئیس‌جمهور، یک فرماندار یک سناتور). ویژگی مهم سلسله‌ها این است که با خود ثروت شخصی و شهرت می‌آورند. کایلی کندیک می‌گوید: “قرار نبوده سیاست آمریکا این‌طوری کار کند. این کشور بر این اساس بنا شده بود که قرار نیست اشرافیت داشته باشیم. اما در عمل سلسله‌ها در سیاست آمریکا بسیار مهم‌اند. ممکن است خوش‌مان نیاید، ولی نمی‌توانیم انکارش کنیم”.

jebbush+(8)

در انتخابات پیش رو این پدیده بیش از هر زمان به چشم می‌خورد. این بار کلینتون‌ها در برابر بوش‌ها صف‌آرایی می‌کنند. اعلام آمادگی جب بوش نیز از عزم جدی وی و شروع فعالیت رسمی حکایت دارد. با این وجود، جلب حمایت‌های مالی از مهم‌ترین اقداماتی است که کاندیداهای انتخابات آینده باید از هم‌اکنون برای آن تدابیر ویژه‌ای بیاندیشند. هرچند برای انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا نزدیک به ۵ میلیارد دلار هزینه شده بود، گفته می‌شود برای پیروزی در دور مقدماتی انتخابات٬ کاندیداها دست‌کم باید سرمایه‌ای ۱۰۰ میلیون دلاری جذب کنند. جب بوش در انتخابات قبلی ریاست جمهوری از میت رامنی، رقیب باراک اوباما حمایت کرد. هرچند که ممکن است رامنی در انتخابات آینده به عنوان رقیب جب بوش در رقابت‌های مقدماتی جمهوری‌خواهان شرکت کند،  با این وجود اصلی‌ترین رقیب احتمالی جب بوش، هیلاری کلینتون است که رقابت دو قطبی بوش-کلینتون را در دهه ۹۰ به یاد می‌آورد. با توجه به سیر کامیابی خانواده بوش، بعید نیست که سکاندار بعدی کاخ سفید وی باشد.

jebbush+(10)

jebbush+(11)

jebbush+(12)

jebbush+(13)

jebbush+(14)

jebbush+(15)

jebbush+(2)