به گزارش پارس به نقل از فارس، علی اکبر ولایتی بعد از ظهر امروز در دیدار با هیأت علمی تحقیقاتی آلمان که در ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد طی سخنانی اظهارداشت: دیدگاه عام مردم در ایران نسبت به آلمان مثبت است و ما می‌بینیم که در مراحل مختلف و مقاطع گوناگون آلمان در روابط بین‌المللی و دو جانبه با ایران دارای یک صمیمیت و روابط خاصی بود.

وی افزود:‌ در مذاکرات ایران و عراق در زمان جنگ و همچنین پس از پایان جنگ نیز آلمان در زمانی که عضو غیردائم شورای امنیت بود بیشترین همکاری را با ما داشت.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر روابط دو جانبه ایران و آلمان تصریح کرد:‌ آلمان در منطقه متحدی مناسب‌تر از ایران پیدا نمی‌کند و ایران هم در اروپا نگاه ممتازی به آلمان برای روابط دوجانبه قائل است.

ولایتی تأکید کرد: می‌دانیم که آلمان برای آرامش خاورمیانه اهمیت زیادی قائل بوده و البته ایران تنها کشوری است که می‌تواند در بازگشت آرامش و امنیت به منطقه خاورمیانه کمک کند.

وی افزود:‌ برخی از کشورهای غربی در ارزیابیشان نسبت به خاورمیانه اشتباه می‌کنند و البته این اشتباهات را در آلمان کمتر مشاهده می‌کنیم.

وی با اشاره به مسئله سوریه گفت:‌ ما همواره بر بی‌نتیجه بودن دخالت نیروهای بیگانه در مسئله سوریه تأکید داشتیم و متأسفانه برخی کشورهای اروپایی و غربی با استخدام مزدورانی نسبت به جنگ علیه حکومت سوریه اقدام می‌کنند و در این میان نیز حتی یک نفر هم توضیح نداد که توجیه این جنگ چیست؟ متأسفانه افرادی مزدور آمدند اسلحه گرفتند و برخی کشورها از آنها حمایت سیاسی کردند تا علیه حکومت سوریه بجنگند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: بعضی‌ها فکر می‌کردند همان ماه‌های اول حکومت سوریه ساقط شود اما بدانند که حکومت سوریه بدین ترتیب ساقط نخواهد شد.

ولایتی با بیان اینکه سوریه راه حل نظامی ندارد، گفت:‌ راه حل سیاسی بین مردم سوریه زیر نظر سازمان ملل می‌تواند راهگشا باشد.

وی با اشاره به سرازیر شدن آواره‌های سوری به کشورهای اروپایی تصریح کرد: بر اساس آمارهای ارائه شده سوریه 10 میلیون آواره دارد که جدیداً نیز میزان سرازیر شدن آوارگان به سمت کشورهای اروپایی بیشتر شده است و البته به نظر می‌رسد برخی پشت پرده این اقدام هستند که قطعاً بدانند که محساباتشان غلط است.

وی ادامه داد: برخی این هدف را دنبال می‌کنند که با سرازیر شدن این آوارگان به کشورهای اروپایی فشار بیشتری به این کشورها وارد شود تا آنها نیز متقابلاً‌ تحرکات و اقدامات بیشتری در مسئله جنگ سوریه داشته باشند و مطمئناً‌ این هدف آنها نتیجه عکس خواهد داشت.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما باید از مشارکت سیاسی حمایت کنیم خاطرنشان کرد: اگر مشکل سوریه حل شود این آوارگان به کشور خود بازمی‌گردند و مشکل کشورهای اروپایی هم از این منظر مرتفع خواهد شد.

ولایتی درباره علت آشفتگی یمن، گفت: علت آشفتگی یمن نیز دخالت غیرمشروع عربستان سعودی به این کشور است، کشور یمنی که سابقه حکومتش از عربستان بسیار بیشتر است.

وی افزود: پیش‌بینی از حوادث یمن این است که عربستان سعودی از این اقدام خود پشیمان و مردم یمن را متحدتر می‌کند زیرا مردم این کشور شجاع و متحد هستند و نسبت به حضور بیگانگان در کشورشان حساس هستند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره راه حل سیاسی یمن گفت: آثار راه حل سیاسی یمن روز به روز آشکارتر می‌شود و هم اکنون نیز آنها در مسقط زیر نظر سازمان ملل مذاکره می‌کنند و تنها راه حلش هم همین مذاکره است.

ولایتی با بیان اینکه برخی کشورها به دنبال تجزیه عراق و سوریه و یمن هستند، افزود: آنها بر اساس این نظریه به دنبال ایجاد یمن شمالی و جنوبی و سوریه شمالی و جنوبی‌اند همچنین قصد دارند عراق را به سه بخش تبدیل کنند.

وی تأکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران این است که از تمامیت ارضی کشورهای منطقه برای برقراری صلح و امنیت حمایت کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره رابطه ایران با عربستان اظهار داشت: ما به صورت مبنایی با عربستان سعودی مشکلی نداریم ما دو کشور همسایه و اسلامی هستیم و با هم رابطه سیاسی داریم.

ولایتی افزود: همچنین کمابیش رفت‌وآمدهایی بین ما وجود دارد البته آنچه که مشکل ایجاد کرده برخی از سیاست‌های منطقه‌ای عربستان بخصوص در زمینه یمن و سوریه است که امیدواریم زودتر متوجه این اشتباه خود شوند.

ولایتی همچنین در پاسخ به این سؤال که ادعا شده شما نسبت به رسانه‌ای شدن مذاکرات آلماتی برخلاف نظر رهبر انقلاب مخالفت داشته‌اید، گفت: من صراحتاً این موضوع را تکذیب می‌کنم.

وی افزود:‌ رهبر معظم انقلاب هر تصمیمی بگیرند برای ما معتبر است و وظیفه ما این بوده که از تصمیمات ارزشمند ایشان تبعیت کنیم، بنابراین به هیچ وجه با تصمیم رهبر انقلاب مخالفت نکرده‌ام و این یک اتهام بوده و حرف درستی نیست.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در مذاکرات آلماتی به نتیجه رسیده بودیم یا خیر،‌تصریح کرد: اگر به نتیجه رسیده بودیم اگر در مذاکرات آلماتی موضوعات حل شده بود و به نتیجه می‌رسیدیم مذاکرات به اینجا کشیده نمی‌شد.