به گزارش پارس به نقل از پرس تی وی، حسین امیر‌عبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران گفت: سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) و دیگر سازمان‌های اطلاعاتی برای سوق دادن تروریست‌های تکفیری داعش به یمن در تلاشند.
 
امیرعبداللهیان افزود: شواهد اطلاعاتی به دست آمده در دو ماه اخیر نشان می‌دهد که برخی از سازمان‌های اطلاعاتی خاص در داخل و خارج منطقه و البته با ارتباطی که با رژیم صهیونیستی دارند، به دنبال آن بودند تا تروریست‌های داعش را از سوریه، عراق و برخی از کشورهای منطقه به جنوب یمن انتقال دهند و این مساله اتفاق افتاده است.
 
وی یادآور شد: ستیزه جویان بوکوحرام و الشباب نیز از نیجریه و سومالی (به یمن) انتقال داده شدند.
 
معاون وزیر خارجه ایران همچنین در این مصاحبه تصریح کرد: «موساد، عناصر داعش، بوکوحرام و الشباب را در یمن گردهم آورده است.»
 
امیرعبداللهیان گفت: تروریست‌های مرتبط با القاعده به واسطه همکاری با موساد هرگز به منافع اسرائیل در هیچ نقطه دنیا حمله نمی‌کنند و حتی در جریان جنگ اخیر اسرائیل علیه غزه، داعش از رویارویی با این رژیم خودداری کرد.
 
وی تاکید کرد: جنبش انصارالله یمن با حمایت نیروهای مردمی و ارتش با حمله به صفوف نیروهای داعش و ستیزه جویان مرتبط با القاعده پیروزی‌های چشمگیری کسب کرده‌اند.
 
* استانداردهای دوگانه
 
معاون وزیر خارجه ایران همچنین استانداردهای دوگانه آمریکا و عربستان سعودی را در قبال تروریسم محکوم کرد.
 
این دیپلمات ایرانی همچنین هرگونه حضور نیرو و یا مشاور نظامی ایران در یمن را رد کرد.
 
امیرعبداللهیان همچنین بازگشت به گفت‌وگوی ملی و تشکیل دولتی متحد مبتنی بر شرکت تمامی گروه‌ها در یمن را خواستار شد.
 
وی همچنین از طرح چهار ماده‌ای ایران برای حل بحران یمن خبر داد و افزود: این طرح روز چهارشنبه به سازمان ملل ارائه خواهد شد.
 
* خطای استراتژیک
 
امیرعبداللهیان در ادامه این مصاحبه، اقدام عربستان در جهت کاهش قیمت نفت را یک خطای استراتژیک توصیف کرد.
 
این دیپلمات ایرانی افزود: اقدام عربستان و همکاری این کشور در کاهش بی سابقه قیمت نفت یک خطای استراتژیک بود.
 
وی گفت: در حوزه امنیتی [نیز ما] شاهد خطای استراتژیک بودیم و هستیم و آن استفاده ابزاری از تروریسم است که علیه امنیت می‌باشد.
 
امیرعبداللهیان همچنین ادامه داد: متاسفانه برخی از اقدامات در منطقه ما در یک دهه گذشته براساس محاسبات و تحلیل‌های غلط انجام شده است. یک طراحی هماهنگ که برخی از جریان‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را در پشت خود داشت.