به گزارش پارس به نقل از فارسسیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی در تشریح جزئیات جلسه بعد از ظهر امروز (یکشنبه) این کمیسیون، اظهار داشت: جلسه عصر کمیسیون با حضور ظریف وزیر امور خارجه، عراقچی، روانچی و قشقاوی معاونان وی برگزار شد.

وی افزود: دو موضوع به عنوان محور بحث امروز پیشنهاد شد که این موضوع‌ها بحث فصل هفتمی بودن قطعنامه‌ها و تفاوت‌های قطعنامه 1929 و 2231 همچنین بحث تحریم‌ها که مورد مطالبه جدی مقام معظم رهبری است،‌ بود. همه مردم منتظر این هستند که سرانجام برجام چه تاثیر اقتصادی خواهد داشت و تحریم‌ها چه سرنوشتی خواهند داشت.

نقوی‌حسینی از قول ظریف تصریح کرد: در 6 قطعنامه‌های قبلی به ابعاد اشاعه‌ای فعالیت هسته‌ای ایران و وظیفه شورا در مقابل صلح و امنیت بین‌المللی اشاره شده است اما در ماده ۴۱ تحت فصل هفتم شورا چنین اطمینانی را از ایران می‌گیرد.

سخنگوی کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ظریف در ادامه مطلب فوق گفت که با این تفسیر ما در قطعنامه‌های قبلی ذیل فصل هفتم قرار می‌گیریم. در قطعنامه 1929 که از این هم فراتر می‌رود. در بند 9 کشورها موظف می‌شوند هر اقدام لازمی را در جهت جلوگیری از فعالیت‌های هسته‌ای ایران انجام دهند ولی در قطعنامه 2231 لحن عوض می‌شود. بنابراین اگر در قطعنامه 2231  اقدام مثبتی صورت گرفته است باید طبق ماده 41 باشد چون حس تحریم بر این اساس وضع شده است.

وی همچنین یادآور شد: آقای ظریف به این نکته اشاره کرد که این موضوع هم مهم است که ایران برای اولین بار در تهیه قطعنامه با کشور هدف هم مذاکره شده است. در این قطعنامه اشاره به فصل 7 شده است که از ماده 41 برداشته شد و موارد اشاره شده به ماده 41 جهت رفع تحریم‌ها است.

نقوی‌حسینی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه کشور ادامه داد که بنابراین از نظر ما قطعنامه 2231 خارج از فصل هفتم است اگر 10 مورد در قطعنامه به ماده 41 اشاره شده 9 مورد آن برای رفع تحریم‌هاست و فقط یک مورد آن مربوط به بازگشت‌پذیری تحریم‌ها است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ آقای ظریف گفت که یکی از نظارت برجسته قطعنامه 2231 این است که در اولین قطعنامه در تاریخ شورای امنیت آمده است که در متن آن به نظر کشور مورد هدف توجه شده و مکتوب آن در قطعنامه آمده است؛ به اعتقاد ما اگر به مرحله برگشت‌پذیری رسیدیم قطعا ما زودتر از طرف مقابل به جای اول برمی‌گردیم. برای اینکه تحریم‌ها یک شبه وضع نشده و نمی‌شود. بلکه سالیان درازی طول کشیده که لخاظ شده‌اند.

وی یادآور شد: ظریف در ادامه عنوان کرد که آمریکایی‌ها بر اساس «هزینه‌های حیثیتی» در جهت مقابله با ایران در مناطق و کشورهای دیگری راه افتادند و از آنها می‌پرسید که آیا شما حاضر هستید هزینه حیثیتی مقابله با ایران را بپردازید یا خیر. چنین اقدامی برای بار دوم امکان‌پذیر است؟ آیا موفقیتی در پی دارد بنابراین ما زودتر به خانه اول باز می‌گردیم.

نقوی‌حسینی همچنین تاکید کرد: آقای ظریف تحریم‌های شورای امنیت را در دو دسته بیان کرد و گفت تحریم‌های اشاعه‌ای، مالی، اقتصادی و بانکی از جمله این تحریم‌ها است. هدف ما لغو تحریم‌های اکتسابی، مالی و بانکی بوده است که این هدف به دست آمده است. در توافق لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا اقتصادی-مالی و بانکی به صراحت آمده است. تعلیق مربوط به چتر تحریم‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه عنوان کرد که تحریم‌های آمریکا هم مسئولیتش با رئیس‌جمهور این کشور است. رئیس‌جمهور موظف شده از اجرای تحریم‌های کشور جلوگیری کند و اگر رئیس‌جمهور آمریکا نتواند جلوی تحریمی در حوزه هسته‌ای را بگیرد نقض برجام شده است و مقررات نقض اجرا می‌شود.

سخنگوی کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ظریف گفت ما در شرایطی هستیم که فضای ایران‌هراسی و انزوای آن در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای در حال فروپاشی است و جا برای ایفای نقش‌های مهمتر ایران باز و امکان آن فراهم شده است. بنابراین معتقدم دو اقدام باید انجام دهیم و مجلس نباید در این زمینه  نقش ایفا کند. ابتدا جلوگیری از عدم اجرا یا اجرای نادرست برجام از سوی طرف مقابل و دوم استفاده از شرایط جدید جهت تقویت توانایی‌های کشورمان و به ویژه اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی با هدف دستیابی به استقلال اقتصادی از جمله این اقدامات است.

نقوی‌حسینی در ادامه متذکر شد: ظریف همچنین گفت آمریکا موظف است تحریم‌ها را اجرا نکند و پس از 8 سال هم لغو آنها را به کنگره انتقال دهد در مقابل ما داوطلبانه پروتکل الحاقی را تا 8 سال اجرا  می‌کنیم و پس از این مدت هم به مجلس انتقال می‌دهیم اگر آنها تحریم‌ها را لغو کردند ما هم در مورد پروتکل الحاقی تصمیم می‌گیریم. اگر بازگشت‌پذیری را شرط می‌دانید که این شرط لغو را مشروط می‌کند این تفسیر دیگری است.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی به دیگر سخنان ظریف در این میان اشاره کرد و گفت: ظریف عنوان کرد که بهتر است ما همه توان خود را به کار بگیریم و از ظرفیت‌های به وجود آمده نهایت استفاده را داشته باشیم. برجام به اعتقاد ما ظرفیت‌های خوبی در اختیار گذاشته است. باید با همپوشانی یکدیگر از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. ما باید رو به جلو باشیم و به آینده فکر کنیم.

نقوی‌حسینی مطرح کرد: ظریف همچنین گفت در حال حاضر شرایط مساعد برای سرمایه‌گذاری در داخل کشور فراهم شده و کشورهای زیادی در صف سرمایه‌گذاری در ایران هستند. نباید به نحوی برخورد کنیم که نتوانیم از چنین فرصتی استفاده کنیم.

«در ادامه و پس از ترک ظریف جهت شرکت در جلسه هیأت دولت، عراقچی گفت بار دیگر اعلام می‌کنم تمامی تحریم‌های مالی، پولی و بانکی از روز اجرا لغو می‌شود. فضای مطلوبی برای سرمایه‌گذاری در ایران فراهم شده و به نوعی به رقابت بین کشورها تبدیل شده است.»

وی از قول عراقچی بیان کرد: در بند19 برجام آمده است که در ردیف 5 کاملا اشاره به حمایت و ارائه خدمات کشورهای خارجی از اقتصاد ایران دارد و امکان سرمایه‌گذاری مشترک را فراهم می‌کند. برخی ایالات آمریکا اختیاراتی را به رئیس‌جمهور دادند که قوانین ایالتی را کنار بگذارد بنابراین تحریم‌ها در این گونه ایالات متوقف می‌شود.

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس ادامه داد: عراقچی در ادامه بحث گفت اگر هم تحریم‌ها متوقف نشود باید بررسی کرد که چقدر این تاثیر گذار است و تا چه اندازه مانع فعالیت‌های ما می‌شود. آنچه در برجام مجاز دانسته شده است ما را دچار مشکل نمی‌کند. در عین حال در برجام، دولت آمریکا موظف شده است با مسئولان ایالاتی گفت‌وگو کند و آنها را تشویق به همکاری کند.

نقوی‌حسینی همچنین تصریح کرد: عراقچی عنوان کرد که رؤسای جمهور آینده آمریکا اگر در خصوص برجام نقض قانون کنند و مرتکب خطا شوند، نقض برجام محسوب می‌شود و شرایط نقض آن در خود برجام پیش‌بینی شده و ما از حق خود استفاده خواهیم کرد. اینکه در کنگره تلاش می‌شود برجام رد شود یعنی اینکه از نظر آمریکایی‌ها و یا حداقل بخشی از قوای آمریکا این توافق، توافق بد است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خاتمه مطرح کرد: عراقچی گفت که تحریم‌های موشکی- تسلیحاتی و اشاعه‌ای در مورد شخصیت‌های حقوقی و حقیقی باقی می‌ماند. تحریم‌های اولیه آمریکا مربوط به هسته‌ای نیست بلکه پیرامون روابط ایران و آمریکا است که ما اصلا نباید وارد آنها شویم.

«عراقچی مجددا تاکید کرد که تمامی خطوط قرمز رهبری در برجام رعایت شده است.»