به گزارش پارس به نقل از تسنیم، امیر عبداللهی در نشست مطبوعاتی که به مناسبت چگونگی برگزاری همایش "سردار عزیزخان مکری"تشکیل شد با بیان اینکه این همایش شامل دو بخش است اظهار داشت: بخش نخست آن شامل نقش نخبگان کرد در ساختار حکومت مرکزی ایران و در کل فراتر از بوکان و موکریان و منطقه و بخش دوم نیز بیشتر "منطقه" مکریان مورد توجه قرار گرفته است.

عبدالهی بیان کرد: متاسفانه به دلیل غالب بودن فرهنگ شفاهی، نبود تاریخ‌نگاری کردی را شاهد هستیم که باید برای بازشناسی تاریخ خود در لابه لای تاریخ‌نگاری منطقه، نقش موکریان را بیابیم.

وی گفت: خوشبختانه استقبال بی نظیری توسط پژوهشگران و محققان از همایش سردار عزیرخان مکری شده که دور از انتظار بود.

عبدالهی در مورد اعضای کمیته همایش سردار عزیزخان افزود: کمیته علمی آن از 16 نفر از اساتید، پژوهشگران و محققان کرد و غیرکرد تشکیل شده که همه سابقه درخشانی در تدریس، تالیف در زمینه‌های تاریخ، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، ادبیات و معاری دارند.

وی گفت: در این باره 60 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که از این تعداد 13 مقاله حذف و 47 مقاله برای داوران و متخصصان این رشته‌ها ارسال شده و هر مقاله نیز توسط دو داور داوری شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد بوکان اظهار داشت: 47 مقاله‌ای که توسط داوران ارزیابی شده به سه شیوه پذیرش شده که شامل تنها سخنرانی، هم سخنرانی و هم چاپ و تنها چاپ می‌شود که در این بین 26 مقاله برای سخنرانی و بقیه برای چاپ و سخنرانی است.

عبدالهی تصریح کرد: 26 مقاله‌ای که برای سخنرانی است در قالب پنج پانل بر اساس تکیه بر موضوعات و محورهای همایش که از کل به جزء همایش را بیان می کند شامل می‌شود و در این باره پانل اول آن بر تکیه بر مکریان، اوضاع سیاسی و جغرافیای مکریان استوار است.

وی افزود: پانل دوم نقش "سردار عزیزخان مکری، پانل سوم، پنج یا شش نفر از متخصصان اندیشه‌هایی که در ذهن و یادهای که در دل دارند بیان می کنند، پانل چهارم بیان نقش نخبگان کرد در ساختار حکومت مرکزی ایران و پانلی است که از آن استقبال ویژه‌ای شده و در نهایت پانل پنجم مردم‌شناسی، ادبیات و معماری در منطقه مکریان می‌شود را در برمی گیرد.

دبیر علمی همایش تصریح کرد: یک سخنران ویژه هم که اطلاعاتی در مورد کردها و نقش کردها داشته باشد به سخنرانی می‌پردازد.

عبدالهی بیان کرد: کل بودجه‌ای که برای این همایش در نظر گرفته شده 250 میلیون ریال است که 90 درصد بودجه بر عهده کمیسیون فرهنگی شورا و شهرداری بوده و بخشی از کمبودها هم توسط دانشگاه‌های سطح شهر برطرف شده است.

وی گفت: با توجه به این که بودجه اندکی در این باره در نظر گرفته شده اما امکاناتی مناسبی پیش‌بینی شده و به طور حتم همایشی در خور و شایسته  برگزار می شود.