به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا وسیما حال که بقای توافق ایرانِ باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، در سنای این کشور تقریباً محرز شده است، توجه موافقان و مخالفانِ این توافق به ده سناتور دموکرات باقی مانده که هنوز در رابطه با این توافق اعلام موضع نکرده‌اند، جلب شده است. 

نویسنده این مقاله افزود: البته شاید بتوان گفت که فشارهای سیاسی تاحدی از آن سناتورهای دموکرات برداشته شده باشد، زیرا دیگر آراء آنان برای برپا نگه داشتن وتوی رییس جمهور تعیین‌کننده نخواهد بود. سناتور باربارا میلکاولسکی از ایالت مریلند که نزدیک به بازنشستگی است، سی و چهارمین سناتوری بود که از این توافق اعلام پشتیبانی کرد و زنده نگه داشتن آن را تضمین کرد، زیرا با رأی وی دیگر جمهوریخواهان در سنای آمریکا قادر نخواهند بود به 67 رأی لازم برای شکستن وتوی رییس جمهور این کشور دست پیدا کنند. 

در عین حال، دولت اوباما تلاش دارد تمام سناتورهای باقی‌مانده‌ی دموکرات را قانع کند که از این توافق اعلام حمایت کنند، زیرا اگر تعداد حامیان توافق هسته‌ای در سنا به 41 نفر برسد، آنان قادر خواهند بود با استفاده از تاکتیک فیلیباستر (سخنرانی‌های طولانی برای ممانعت از طرح این لایحه در صحن سنا برای رأی‌گیری) کلاً مطرح شدن این توافق را منتفی کنند تا این لایحه اصلاً به میز رییس جمهور نرسد و او مجبور نباشد از حق ویژه وتوی خود در برابر آن لایحه استفاده کند. این بدان معنی است که اگر هفت نفر از ده سناتور دموکرات باقی‌مانده با توافق هسته‌ای ایران موافقت کنند، چهل و یک رأی مزبور تأمین خواهد شد. 

این منبع در خاتمه افزود: سناتور بن کاردین، از ایالت مریلند که با سناتور میلکاولسکی هم ایالتی است، هنوز حمایت علنی خود را از توافق هسته‌ای ایران اعلام نکرده است. با این حال، سناتور کاردین که یکی از نقش‌آفرینانِ کلیدی در تهیه لایحه بررسی توافق ایران بوده است و عضو ارشد دموکرات‌ها در کمیته روابط خارجی سنا به حساب می‌آید، تلاش کرد لزوم دستیابی دموکرات‌ها به 41 رأی از صد رأی موجود در سنا برای استفاده از تاکتیک فیلیباستر را کم اهمیت جلو دهد و لذا تأکید کرد:‌ تعداد حساس آراء که حائز اهمیت است 67 رأی است، نه 60 رأی، زیرا اگر جمهوریخواهان بتوانند شصت رأی در سنا فراهم کنند، مانع فیلیباستر خواهند شد، ولی اگر نتوانند شصت و هفت رأی در مخالفت با توافق هسته‌ای ایران به دست آورند، نخواهند توانست وتوی رییس جمهور این کشور را ابطال کنند و لذا به هدف اصلیِ خود که رد کردن توافق هسته‌ای ایران است، نایل نخواهند شد.