پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- «جنبش دانشجویی حرف مفت است» سخنان سعید حجاریان برای توصیف نگاه اصیل اصلاح‌طلبان نسبت به جنبش دانشجویی است گرچه این جریان سیاسی همواره برای دستیابی به مقاصد سیاسی خود از دانشجویان استفاده ابزاری می نماید. 

براساس پیگیری‌های خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، تیم رسانه‌ای اصلاحات با آگاهی از ضعف رسانه‌ای، کاهش عمق تحلیلی و شکاف نسلی میان روزنامه ‌نگارهای دوران اصلاحات با جوانان فعلی، تصمیم گرفته اند که با برگزاری کلاس ها و گروه های مطالعاتی در تابستان و پاییز فرآیند جذب و تیم‌سازی از تشکل‌های منتسب به این جریان در دانشگاه های تهران را آغاز نمایند تا در همین خط تشکیلات سازی بار دیگر توان تئوریک و رسانه ای خود را افزایش بدهند و از این رهگذر، در بزنگاه های روز دانشجو و دوران تبلیغات انتخابات مجلس و خبرگان رهبری از بدنه دانشجویی بیشترین استفاده را ببرند.

 آقای «ن.ک» از اعضای بنیاد شریعتی رابط تشکیلاتی گروه های دانشجویی با هفته نامه هایی مانند «صدا» و روزنامه های «شرق» و «روزان»  برای درج  تولید محتوا این دانشجویان است.

برخی معتقدند تقویت تئوریک بخشی از «پیادهِ نظام» جریان اصلاحات در دانشگاهها توسط «بنیاد شریعتی» انجام می گیرد.

در فضای کنونی جریان اصلاحات، حزب ندای ایرانیان، سازمان دانشجویی و جوانان حزب اسلامی کار، حزب کار و حزب کارگزاران، بیشترین تحرکات برای جذب نیروهای جوان و دانشجو را در میان احزاب اصلاح طلب را سامان داده اند.

به نظر می رسد برنامه ریزی اصلاح طلبان برای مجلس آتی بر دانشجویان جدی است و دانشگاه به عنوان مرکزی برای استفاده ابزاری از نیروهای جوان برای اهداف سیاسی سوء در نظر گرفته شده است. حال آنکه هنوز هشدارهای رهبر انقلاب درباره مراقبت از تبدیل نشدن دانشگاه به باشگاه سیاسی فراموش نشده است و همچنین برخی از طیف های تندرو سعی دارند «جنبش دانشجویی» را به«جنبش کارگری» الصّاق کنند و از سوی دیگر سازماندهی «هرمی» و «خوشه ای» را در قالب جنبش دانشجویی پیاد کنند؛ استفاده از این مدل در انتخابات 88 از سوی نامزد شکست خورده اصلاح طلبان برای آشوب های خیابانی استفاده شده بود.

جنبش دانشجویی از جمله اصلی‌ترین مصادیق جنبش اجتماعی است. جنبش دانشجویی نوعی حرکت دسته جمعی و البته داوطلبانه است که تغییر و تحول در سطح دانشگاه، جامعه و حکومت را دنبال می‌کند، اهداف و آرمان‌های مشخص را در چارچوب تعاملات غیر رسمی در نظر داردو از طریق برنامه ریزی‌های غیر متمرکز و بدون رهبری متمرکز و مشخص به فعالیت می‌پردازند.  جنبش‌های دانشجویی در بسیاری از کشورهای جهان از اصلی‌ترین و تاثیرگذار‌ترین جنبش‌های اجتماعی هستند که نتایج فعالیت آن‌ها را می‌توان در تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی اغلب کشور‌ها مشاهده کرد. در مسیر حرکت بسیاری از کشور‌ها به سوی استقلال و رهایی از قید استعمار و وابستگی، جنبش‌های دانشجویی بیشترین نقش را داشته‌اند.