به گزارش پارس به نقل از میزان حجت الاسلام حسن ابوترابی‌فرد صبح امروز سه شنبه در مراسم افتتاحیه خط امام خواهران بسیجی در مجتمع امام رضا(ع) شهر مقدس مشهد با بیان اینکه دانشجویان باید در مسیر خط امام(ره) و رهبری حرکت کنند، اظهار کرد: دانشجوی امروز باید عنصری آگاه و فعال باشد و بتواند خود را در شرایط مختلف سیاسی و اجتماعی مدیریت کرده و وظیفه و تکلیف خود را انجام دهد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در وجود یک عنصر بسیجی باید هویت دینی تقویت شود، افزود: یک دانشجوی مسلمان با توجه به دینداری‌اش شناخته می‌شود و این دینداری در رفتار و اخلاق تجلی دارد.

وی یادآور شد: امروز دانشجویان بسیجی در قشر خواهران ما باید بدانند که همین حجاب چادر سبب افزایش احترام و ارتقای شخصیت در مجامع عمومی برای آنها شده و لذا عفت و حجاب شاخصه‌های دینداری و هویت دینی بانوان ما را تقویت می‌کند.

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: ما از دانشجویان بسیجی خود امروز انتظار داریم که بینش سیاسی، درک سیاسی و علم و شعور سیاسی خود را عمیق‌تر کرده و بتوانند در برابر همه موضوعات داخلی و خارجی و منطقه‌ای با عنوان یک عنصر بسیج و آگاه و متعهد و مسلمان تحلیل عمیقی ارائه دهند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یکی از موضوعات مهم در بعد دانشجویان بسیجی این است که به طور جد باید از نگاه‌های سطحی و بدون عمق سیاسی پرهیز کرده و همین مسئله در بیانات رهبر معظم انقلاب نیز دیده می‌شود که می‌فرمایند دانشجوی مسلمان باید سیاسی باشد اما سیاسی‌کاری نکند.

وی افزود: هدف ما باید کمال مطلق باشد و در این مسیر برای معرفت، قرب و آراسته شدن به صفات جمال و جلال الهی از ابزار بندگی استفاده کنیم چرا که راه و هویت امام و مقتدای ما سالک الی‌الله و داعی الی‌الله است و این نقطه زاویه گرفتن با امام و رهبری بوده که امام ما هویتش سالک الی‌الله باشد و ما هویتمان سالک الی‌الدنیا و یا الی‌النفس می‌شود.

وی گفت: یکی از خطراتی که در این زمینه ما را تهدید می‌کند این است که نباید در این راه هر توجیهی را بپذیریم چرا که برخی از این توجیهات و زمینه‌ها بستر انحراف را برای ما فراهم می‌سازد. یک عنصر بسیجی باید با استدلال و منطق با دیگران حرف بزند نه اینکه زبانش، زبان تحکم برای جذب مخاطبان باشد.

استانی شدن انتخابات ابهامات متعددی دارد

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به ابهامات متعدد در طرح استانی شدن انتخابات گفت: به عقیده بنده طرح استانی شدن انتخابات مسئله‌ای بوده که ما در نهایت به این مسیر می‌رویم و در این مسیر قرار می‌گیریم اما در حال حاضر این طرح با سوالات و ابهامات متعددی مواجه است.

وی افزود: از دستاوردهای مهم این طرح در کارآیی مجلس در دو حوزه تقنین و نظارت بوده و مسئله دیگر اینکه استانی شدن انتخابات به نگاه ملی نمایندگان بیش از نگاه بخشی توجه دارد.

ابوترابی‌فرد عنوان کرد: یکی از آسیب‌ها و مشکلات ما در کشور و از جمله در مجلس این بوده که نمایندگان نگاه بخشی دارند در حالی که یک نماینده مجلس حتی به حوزه انتخابی خود هم باید نگاه ملی داشته باشد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: البته در حال حاضر این طرح سوالات و ابهاماتی نظیر این دارد که آیا استانی شدن انتخابات مشارکت مردم را کاهش نمی‌دهد؟ آیا این طرح سبب تضعیف ارتباط چهره به چهره مردم و نماینده نمی‌شود؟ و یا اینکه ابهاماتی در این زمینه وجود دارد که استانی شدن انتخابات سبب چالش‌های قومی و مذهبی در برخی مناطق کشور می‌شود.

نگاه مجلس معطوف به فناوری هسته‌ای در چارچوب نظام اسلامی است

ابوترابی‌فرد همچنین به عدم اعتماد جمهوری اسلامی ایران به نظام سلطه به کشورهای قدرتمدار اشاره کرد و افزود: امروز اگر ادبیات غرب و متحدین آنها با ما متفاوت شده به دلیل مقاومت و قدرت ملت ایران است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ادبیات آغاز انقلاب آمریکایی‌ها تحمیل یک جنگ سنگین برای شکست، در هم کوبیدن و تجزیه نظام اسلامی بود و بعدها این ادبیات تبدیل به یک ادبیات تحریم شد اما امروز قطعاً این ادبیات تغییر کرده هر چند باز هم مطلوب ما نیست.

وی تصریح کرد: موضوعی که سبب قدرت و مقاومت ملت ایران شده تاکید بر ظرفیت‌های درونی،‌ مهندسی قدرت و توجه به قدرت درون‌زا است و لذا همین اقتدار ملت ایران سبب تغییر ادبیات ۱+۵ و نشاندن آنان بر سر میز مذاکره شده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: البته این را هم بگویم هر چند آنها ادبیاتشان تغییر کند، قطعاً‌ به نظام سلطه و دنیای قدرتمدار هیچ اعتمادی نیست و ما فقط باید به قدرت درون تکیه کنیم.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی قطعاً‌ در مسیر برجام به وظیفه خود عمل می‌کند و ما شاهد بودیم در مجالس هفتم، هشتم و نهم و البته در مجلس ششم که شرایط متفاوت‌تر بود، کلیت و خروجی مجلس با اکثریت قاطع آراء در مسیر فناوری هسته‌ای و در چارچوب تصمیمات نظام بود یعنی اینکه نگاه مجالس هفتم، هشتم و نهم که بنده حقیر در این سه دوره نایب رئیس بوده‌ام معطوف به فناوری هسته‌ای در چارچوب نظام اسلامی بوده است و پس از این نیز قطعاً‌ اراده و حرکت ما در همین مسیر است.

لاریجانی هرگز در حلقه رفسنجانی نبوده است

ابوترابی‌فرد در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا صحت دارد که لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در حلقه رفسنجانی بوده و حتی گفته می‌شود پیش از شمارش آراء در سال ۸۸ به میرحسین موسوی تبریک گفته است، تأکید کرد: آقای لاریجانی بارها این موضوع را تکذیب کرده و بنده اینجا اعلام می‌کنم که لاریجانی هرگز در حلقه رفسنجانی و سایر اسامی که در سئوال خود مطرح کرده نبوده و همواره در مسیر و خط امام و رهبری حرکت کرده و می‌کند.

وی در پایان در پاسخ به سئوالی مبنی بر مظلومیت فرهنگ در دولت‌ها، خاطرنشان کرد: مسئله فرهنگ یک مسئله عمیق و ریشه‌دار و مهم بوده که حرکت در این مسیر نیازمند یک اهتمام جمعی است و ما در تمامی دولت‌ها شاهد مظلوم بودن فرهنگ بوده‌ایم.

ابوترابی فرد تصریح کرد:‌ این یک واقعیت است که فرهنگ دینی و ملی ما آنگونه که باید و شاید شایسته نظام اسلامی نبوده و مورد توجه قرار نمی‌گیرد و لذا باید بیشتر در این حوزه کار شود و از جمله آسیب‌ها این بوده که در بُعد فرهنگ معمولاً توجه ما بیشتر معطوف مسائل سخت‌افزاری تا نرم‌افزاری است.