به گزارش پارس ؛ نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که در برنامه "نگاه یک" شبکه اول سیما شرکت کرده بود اظهار داشت: امریکا نمی تواند مشکلات داخلی خود را حل کند ربطی به ما ندارد چرا که طرف ما دولت امریکا و ۵+۱ است.

باهنر گفت: رفتار امریکا از دو حال خارج نیست، یا واقعا توان حل مسئله را درون خود ندارد یا ایده هایی دارند که نمی خواهند به صورت شفاف مطرح کنند.

وی تصریح کرد: این که کنگره چه کرده، الان دست کم به نظر می رسد اگر مصوبه کنگره قانون شود،‌نتیجه گیری نهایی را به تاخیر می اندازد البته ما هم شتابی نداریم که حتما سر تاریخ معینی به نتیجه برسیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی وارد مذاکره شدیم اعلام کردیم که ما به دنبال برد-برد هستیم ولی اگر آنها دنبال شرایط دیگری هستند، دنبال تعامل متفاوتی هستند و بخواهند مسیر را تدریجا یا دفعی تغییر دهند، ما هم با عکس العمل منطقی مسیر را تغییر می دهیم.

باهنر در ادامه گفت: در امریکا بین دو حزب رقابت هایی از زمان تاسیس دولت امریکا وجود دارد که موجب شده تا دولت عموما بین دو حزب دست به دست شده است.

وی افزود: انتخابات پیش رو از آنجا که دو دوره دموکرات ها دولت را در دست داشتند مهم است و اگر آنها برای سومین بار برنده شوند اتفاق مهمی رخ داده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شاید جمهوری خواهان هم علاقه مند باشند که به نتیجه برسند ولی نمی خواهند این موفقیت به اسم دموکرات ها ثبت شود از این رو می خواهند این امتیاز یک جوری بین دو حزب تقسیم شود.

وی با بیان این که مصوبه فعلی کنگره به معنی اطلاع از جریان مذاکرات است گفت: ما به تیم مذاکره کننده خود اعتماد داریم و حضرت آقا هم این موضوع را فرمودند، ما هم دست آنها را می خواهیم باز بگذاریم اما معنی آن نیست که رصد و توصیه نمی کنیم.

باهنر در مورد گزاره برگ هم گفت: اگر بخواهیم تعریف ساده کنیم، در یک بیانیه مکتوب یک طرف برداشت های خود را توافق نامه اعلام می کند که به معنی تعهد حقوقی طرف دیگر و برداشت های دو طرف هم مشابه نیست همان طور که برخی مفاد گزاره برگ امریکایی ها را ما قبول نداریم.

وی افزود: برخی معتقدند که باید مقابله به مثل شود تا تکلیف روشن شود،‌وزیر خارجه و همکارانشان بحث های مطرح شده در رسانه ملی و مجلس را به معنای همان گزاره برگ گرفتند، از این رو این که چقدر اهمیت یا مصلحت هست، بحث های ریز کارشناسی است که مجلس، دولت را ملزم به گزاره برگ مکتوب کند، بحث هایی هست که داریم دنبال می کنیم.

وی خاطر نشان کرد : برای رئیس کمیسیون امنیت ملی و ریاست مجلس جزئیات تمامی مراحل شفاف سازی شده ونقطه تاریکی وجود ندارد پس باید در مورد افکار عمومی شفاف سازی صورت پذیرد .

باهنر گفت : بحث هسته ای اصلاً بحث حزبی وجناحی نیست یک موضوع ملی است که به هماهنگی و همفکری دولت و مجلس رسیده است .

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی گفت : اسفند گذشته طرحی نوشته وتصویب شد مبنی بر اینکه اگر طرف مقابل مذاکره کننده بخواهد فراتر از توقعات وخواسته های ما قدم بردارد مذاکرات به قبل از توافق ژنو برگشته و حتی پروتکل الحاقی مورد بررسی قرار می گیرد .

باهنر با بیان اینکه قرار نیست تصمیمات احساسی گرفته شود و مقابله بچه گانه و بی ریشه ای در مقابل تهدیدات آمریکا داشته باشیم گفت: اقدامات و تهدیدات آمریکا مورد بررسی قرار می گیرد و حتماً در ادامه مذاکرات لحاظ خواهد شد .