پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: قبول و به رسمیت شناختن حق غنی‌ سازی جمهوری اسلامی ایران حاصل استقامت و پایمردی هزاران جوان متخصص، دانشمندان و شهدای هسته‌ ای ما از جمله شهید شهریاری، شهید‌علیمحمدی، شهید احمدی روشن، شهید رضایی‌نژاد و شهید قشقایی است. 

 بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: ضریب اهمیت غنی‌ سازی را با هیچ امتیازی نمی‌ توان مقایسه کرد چه اینکه دعوای کشورهای قدرتمند با ایران دعوای توانایی هسته‌ ای ایران بوده است. 

وی افزود: این موضوع برای آن ده‌ها قطعنامه شورای امنیت، شورای حکام و فرامین اجرایی و تدابیر تحریمی بی ‌سابقه به ‌کار گرفته شد.

وی اضافه کرد: حفظ ظرفیت تحقیق و توسعه در حوزه غنی‌ سازی و چرخه سوخت به نحوی که محدودیتی در روند تامین نیازهای آینده کشور در این صنعت استراتژیک و حساس ایجاد نمی‌ کند از دستاوردهای مهم ایران بود.

کمالوندی درخصوص آب سنگین اراک در توافق گفت: این رآکتور نه تنها آب سنگین در سه حوزه Reflector، Deterant و Coolant را شامل می‌شود بلکه از این پس سوخت غنی شده تولید ایران نیز در رآکتور مدرن شده اراک به کار گرفته خواهد شد.

وی افزود: کارخانه آب سنگین با همه ظرفیت به کار خود ادامه خواهد داد ضمن اینکه ایران با فروش مازاد تولید شده مورد نیاز آب سنگین خود به عنوان یک تامین ‌کننده این ماده استراتژیک و مهم وارد بلوک و باشگاه محدود صادرکنندگان آب سنگین خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر اینکه با توافق انجام شده، تاسیسات فردو حفظ خواهد شد گفت: فردو به عنوان یک تاسیسات استراتژیک به عنوان تضمین ‌کننده استمرار غنی ‌سازی ایران در هر شرایط حتی در شرایط درگیری و جنگ حفظ خواهد شد.

وی افزود: در عین حال که تاسیسات نطنز با بیش از 5000 سانتریفیوژ کار تولید مواد مورد نیاز را ادامه خواهد داد.

کمالوندی با اشاره به همکاری‌ های بین‌المللی کشورهای صاحب تکنولوژی جهان با ایران در حوزه‌های مختلف صنعت انرژی هسته‌ ای از جمله تولید سوخت بر اساس توافق انجام شده گفت: امکان صادرات و واردات مواد غنی شده و خام به کشورهای جهان و از این کشورها در حقیقت به معنی ورود جمهوری اسلامی ایران به باشگاه کشورهای صادر‌کننده مواد غنی‌شده هسته‌ ای خواهد بود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درخصوص تعهدات ایران در مقابل قدرتهای مستکبر گفت: قرار است کشورمان محدودیت‌هایی برای یک دوره تعیین شده و اقدامات شفاف ‌ساز بیشتر را داشته باشد که نه مدت تعیین شده در مسیر تکامل صنعت هسته ‌ای کشورمان مشکل ساز خواهد بود و نه اینکه کشورمان از شفافیت هیچ ‌گاه نگرانی داشته و خواهد داشت.

کمالوندی افزود: این داد و ستد بین دو طرف که در یکسو جمهوری اسلامی ایران و در سوی دیگر عمده قدرت‌‌ های جهان قرار داشته ‌اند، با توجه به نبود توازن فاحش بین این دو آنچه که کشورمان به دست آورده شایسته تقدیر و تحسین است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به دیپلماسی کشورمان که حاصل همه ارکان نظام بود گفت: دیپلماسی حساب شده جمهوری اسلامی ایران در نفی قدرت نظامی و بها ندادن به تهدیدات و گزینه‌ های روی میزی باعث شد که در لحن و ادبیات طرف مقابل تغییر عمده‌ ای ایجاد گردد.