به گزارش پارس به نقل از ایرنا، سی. اودی بهاسکار، ناخدای بازنشسته نیروی دریایی هند روز پنجشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد این توافق هسته ای تحولات منطقه ای و بین المللی را دگرگون کرده است و به ثبات و آرامش درمنطقه کمک می کند.

وی با تمجید از نقش روسای جمهوری ایران و امریکا در به نتیجه رسیدن این توافق افزود: روسای جمهوری دو کشور به رغم مخالفت گسترده تندروها در داخل دو کشور به خوبی این مذاکرات را تا دستیابی به نیتجه هدایت کردند.

کارشناس برجسته امور راهبردی بین المللی هند گفت: شکی نیست که روسای جمهوری ایران و امریکا به خاطر این توافق در داخل کشورهایشان مورد انتقاد شدید تندروها قرار می گیرند.

وی با اشاره به مشکلات منطقه نا آرام جنوب آسیا، افغانستان و تشکیل گروههای جهادی اظهار کرد توافق هسته ای ایران می تواند صلح و ثبات را به منطقه بازگرداند.

ناخدا بهاسکار، بابیان اینکه خصومت بین ایران و امریکا به منافع ملی هند آسیب زده است افزود: هند زیر فشار امریکا مجبور به کاهش واردات نفت از ایران شده است و خسارات زیادی متحمل شد است .

وی بهبود رابطه بین ایران و غرب و کاهش تحریم ها را به نفع هند دانست و اظهار کرد کاهش تنش در منطقه و رفع تحریم باعث افزایش همکاری های سیاسی ،اقتصادی بین کشورهای منطقه خواهد شد و زمینه رشد و شکوفایی کشورها را فراهم می کند.

این کارشناس راهبردی هند گفت:با امضای این توافقنامه تمرکز ایران بر روی تحولات منطقه همچون افغانستان ، عراق و سوریه افزایش می یابد و نقش این کشور در صحنه سیاسی و دیپلماتیک جهان بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه ایران چهارمین تولید کننده بزرگ نفت درجهان است اظهار کرد این کشور درسالهای اخیر به خاطر تحریم ها صادرات نفت خود را کاهش داده بود .

رییس انجمن مطالعان سیاستگذاری هند گفت:با لغو تحریم ها،ایران این کشور سرمایه گذاری عظیمی در بخش نفت و گاز خود خواهد کرد و زمینه برای حضور شرکت های هندی درایران فراهم می شود.

وی نقش ایران را در برقراری رابطه بین هند و کشورهای آسیای میانه حائز اهمیت دانست گفت: ایران و بنادر این کشور مخصوصا چابهار مسیرهای منحصربفردی برای دستیابی هند به افغانستان و آسیای میانه ایجاد خواهد کرد.

ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 پس از 22 ماه مذاکره فشرده سرانجام در 23 تیرماه 1394 در وین برای رفع سوء تفاهم ها در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی و هم زمان لغو تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران توافق کردند.

در مذاکرات وین که پس از 18 روز نشست های فشرده به جمع بندی نهایی رسید، حقوق هسته ای جمهوری اسلامی ایران حفظ شد و چرخه کامل غنی سازی سوخت و همچنین تداوم تحقیق و پژوهش به رسمیت شناخته شد.