به گزارش پارس به نقل از تسنیم، مذاکرات به بن بست رسیده درباره سرنوشت «اورون شائول» و «هدار گولدن» باعث شد که حماس با افشای سرنوشت دو اسیر دیگر در نزد خود مخالفت کرده و آن را به قضیه تمامی سربازان مفقود شده در غزه مرتبط سازد.

این سایت به نقل از برخی منابع سیاسی اسرائیل گزارش داد که احتمالا مجازات هایی علیه نوار غزه اعمال خواهد شد اما در عین حال تلاش هایی برای پیشبرد پرونده مذاکرات انجام خواهد شد تا حماس نیز درک کند که نادیده گرفتن این قضیه غیر ممکن است.

یک مسئول سیاسی نیز اظهار داشت ممکن است تصمیمی درباره تفکیک قضیه سربازان و غیرنظامیان اتخاذ شود به خصوص اینکه منگستو به صورت داوطلبانه وارد غزه شده و این دو مسئله را نمی توان با هم یکی دانست.

وی تاکید کرد که هرگز هیچ اسیر فلسطینی به خصوص آنهایی که به دنبال عملیات ربوده شدن و قتل 3 شهرک نشین در نزدیکی الخلیل به اسارت گرفته شدند، آزاد نخواهند شد.

بر اساس این گزارش، «لیئور لوتان» مسئول پرونده مذاکرات درباره اسرای اسرائیلی در غزه تماس هایی را با مسئولان مصر برای شناسایی سرنوشت دو اسیر اسرائیلی در غزه آغاز کرده است.

در همین رابطه کانال دهم تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از «موشیه یعلون» وزیر جنگ این رژیم گزارش داد که اسرائیل هرگز درباره دو اسیر این رژیم که در نوار غزه به اسارت گرفته شده اند با حماس وارد مذاکره نخواهد شد، زیرا این یک حالت انسانی است و بایستی این دو اسیر آزاد شوند.

بر اساس این گزارش، یعلون این سخنان را به خانواده «ابراهام منگستو» خانواده اتیوپیایی که در غزه به اسارت گرفته شده، ابلاغ کرده است.

از سوی دیگر روز گذشته فاش شد که «لیئور لوتان» خانواده منگستو را تهدید کرده است که هیچ اطلاعاتی درباره فرزندشان که در نوار غزه به اسارت گرفته شده است، بروز ندهند.

در همین رابطه پدر «گلعاد شالیت» تک اسیر اسرائیلی که دو سال پیش در جریان مبادله اسرا با حماس آزاد شد، در گفت وگویی با کانال دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت که مقامات صهیونیست پیش از آغاز مذاکرات آزادی فرزندشان، با آنها نیز همین رفتارهای توهین و تحقیرآمیز را داشته اند.

روز پنج شنبه رسانه های خبری رژیم صهیونیستی برای نخستین بار به نقل از دستگاه های امنیتی این رژیم گزارش دادند که حماس 2 صهیونیست و اجساد 2 نظامی کشته شده در جریان جنگ 51 روزه غزه را در نزد خود دارد.

بر پایه این گزارش، یکی از این اسرا به نام «ابراهام منگیستو» اتیوپیایی تبار است که روز 9 سپتامبر سال گذشته از دیوار حایل واقع در بین غزه و فلسطین اشغالی عبور کرده و به اسارت درآمده است.

یک منبع امنیتی رژیم صهیونیستی در این باره مدعی شد که حماس اسارت این جوان را تکذیب کرده و گفته که تنها از او بازجویی کرده و سپس او را آزاد کرده است.

تعطیلی گذرگاه نظامی حواره

نیروهای اشغالگر اسرائیل امروز شنبه گذرگاه نظامی حواره در جنوب نابلس که شمال کرانه باختری و مرکز آن را بهم متصل می کند، بنا به دلایل و بهانه های امنیتی تا اطلاع ثانوی تعطیل کردند.

منابع محلی گفتند که نیروهای اشغالگر این گذرگاه را صبح امروز تا اطلاع ثانوی به روی عبور عابران بستند.

ابومرزوق: جنگ غزه بحران پروژه صهیونیسم را بر ملاء ساخت

عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی "حماس" تاکید کرد که جنگ 51 روزه غزه از بحران پروژه صهیونیسم پرده برداشت.

موسی ابومرزوق تصریح کرد: این جنگ ناتوانی ارتش رژیم اشغالگر قدس در مقابله با نیروهای مقاومت را بر ملا ساخت.

وی خاطرنشان ساخت: این جنگ در یک شرایط خاص پیچیده منطقه و در سایه سرگرم شدن کشورهای عربی به مشکلات داخلی خود به وقوع پیوست.

وی این پرسش را مطرح کرد: آیا منطقه ای همانند منطقه باریکه غزه وجود دارد که این چنین آماج بمباران و حملات وحشیانه قرار گرفته باشد. 

این مقام بلند پایه حماس یادآور شد: دشمن صهیونیستی در این جنگ درصدد شکستن شوکت و هیبت مقاومت و احیای قدرت بازدارندگی خود و از بین بردن زیر ساخت های مقاومت و تخریب تونل ها بود، ولی ناکام ماند.

طرح اسرائیل برای توسعه دو شهرک در شمال رام الله

منابع رسانه ای رژیم صهیونیستی از تصمیم رسمی این رژیم برای توسعه دو شهرک صهیونیستی در اراضی فلسطینی واقع در شمال شهر رام الله خبر دادند.

روزنامه صهیونیستی معاریو نوشت که کمیته عالی برنامه ریزی وابسته به «اداره شهری» اسرائیل بنا به دستور «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، طرح هایی را برای ساخت و ساز در دو شهرک «شیلو» و «شفوت راحیل» واقع در اراضی روستاها و شهرک های شمال شهر رام الله تصویب کرد.

این روزنامه همچنین نوشت که تصمیم کابینه رژیم صهیونیستی به دنبال اعمال فشار دو تن از رهبران حزب «خانه یهودی» به نام های «نفتالی بینت» و «اوری ارائیل» به تصویب رسید و کمیته برنامه ریزی در نشست روز چهارشنبه با اعطای مجوز ساخت 12 واحد مسکونی جدید در این دو شهرک موافقت کرد.

به نوشته این روزنامه این تصمیم کمیته برنامه ریزی با عملیاتی که حدود دو هفته پیش در شمال رام الله اجرا شد و طی آن یک شهرک نشین کشته و 3 نفر دیگر نیز زخمی شدند، مرتبط است.

فراخوان سازمان های تندروی صهیونیستی برای برگزاری تظاهرات طی روز سه شنبه آینده

سازمان های "معبد موهوم" خواستار برگزاری تظاهرات صهیونیستی در مقابل دروازه "باب الرحمه" مسجد الاقصی طی روز سه شنبه آینده شدند و مدعی شدند که هدف از این تظاهرات اعلام اعتراض به بسته شدن دروازه "باب المغاربه" به روی یهودیان طی دهه آخر ماه مبارک رمضان است.

این سازمان ها در اطلاعیه هایی که بر روی پایگاه های اینترنتی خود قرار دادند، خواستار بسته شدن کامل مسجد الاقصی به روی مسلمانان در سالگرد "تخریب معبد" شدند که مصادف با 26 ماه ژوئیه جاری است.

این سازمان ها همچنین خواستار باز شدن دروازه باب المغاربه مسجد الاقصی به روی یهودیان تندرو از روز یکشنبه 26 ژوئیه جاری تا پایان هفته و اجازه دادن به یهودیان برای انجام آزادانه آیین های یهودی در داخل صحن های مسجد مبارک الاقصی شدند.

آنها همچنین اعلام کردند که یهودیان باید بتوانند طی هفته "تخریب معبد" که از روز دوشنبه 27 ژوئیه آغاز می شود و تا پنج شنبه 30 ژوئیه ادامه پیدا می کند، به صورت آزادانه وارد مساجد و مصلاهای سرپوشیده مسلمانان و در راس آنها مسجد جامع قبلی و مصلای مروانی شوند در مقابل دروازه باب الرحمه مراسم سوگواری برگزار کنند.

قرار است در حاشیه تظاهرات روز سه شنبه، یادداشتی به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر، وزیر امنیت داخلی و فرماندهی پلیس صهیونیستی ارائه شود که در آن به این خواسته ها اشاره شده است.