به گزارش پارس ، صداوسیما به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک خبر داد، نیروی هوایی و «اداره ملی امنیت هسته ای» آمریکا در راستای تلاش برای ارتقاء بمب های هسته ای قدیمی، یکم ژوئیه برای نخستین بار یک بمب هسته ای هدایت شونده بدون کلاهک موسوم به B۶۱-۱۲ را برای نخستین بار آزمایش کردند.

ماتیو بان، استاد دانشگاه هاروارد روز جمعه گفت: «تا زمانی که بمب های هسته ای وجود دارند، آمریکا نیاز دارد زرادخانه هسته ای خود را ایمن و کارآمد نگه دارد.»

درحال حاضر پنج نسخه از بمب هایB۶۱-۱۲ و B-۸۴ -که قدرتمندترین بمب های گرانشی (یا سقوط آزاد) در زرادخانه هسته ای آمریکا به شمار می روند- وجود دارد که هر یک قابل نصب روی هواپیماهای مختلف است.

هانس کریستنسن، مدیر « طرح اطلاع رسانی هسته ای اتحادیه دانشمندان آمریکا» روز جمعه اعلام کرد برنامه ریزی درازمدت علیه کشورهای هسته ای دیگر آمریکا را به سوی مدرن سازی زرادخانه هسته ای خود سوق داده است.

وی افزود:«اگر کشوری هسته ای باشد، همواره باید نگران این باشد که یک کشور دیگر دارنده تسلیحات هسته ای مشغول تولید سلاح های هسته ای است که ممکن است از آن علیه کشور مزبور استفاده کند.»

ماتیو بان که در «طرح مدیریت اتم مرکز بلفر» نیز مشارکت دارد گفت برنامه «تمدید کارایی» بمب هایB۶۱-۱۲ بسیار پرهزینه بوده است و ارتقاء این بمب نیاز به بیش از ده میلیارد دلار بودجه دارد.

بان تصریح کرد بحث ها باید روی این موضوع متمرکز شود که آیا آمریکا واقعاً نیاز به صرف بیش از یک تریلیون دلار در ۳۰ سال آینده برای ارتقاء تسلیحات زرادخانه هسته ای خود دارد یا خیر؟

وی گفت: « ما باید تمرکز خود را به تلاش برای جلوگیری از افتادن مواد هسته ای موجود در نقاط مختلف جهان به دست گروههای تروریستی معطوف کنیم، چرا که اگر مواد هسته ای به دست تروریست ها بیفتد، موجب گسترش سلاح های هسته ای در کشورهای دیگر خواهد شد.»

«اداره ملی امنیت هسته ای آمریکا» پیشتر اعلام کرده بود قصد دارد قطعات هسته ای و غیرهسته ای بمب های B۶۱-۱۲ را به منظور افزایش دوره کارآیی آنها تعمیر و نوسازی کند و همچنین این بمب ها را از نظر ایمنی و کارآمدی ارتقاء بخشد.