به گزارش پارس ، مهر به نقل از ایتارتاس خبر داد، «میخائیل یولیانف» رئیس بخش کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه تصریح کرد که اقدامات آمریکا ممکن است تحت شرایط خاصی مسکو را ترغیب به تقویت زرادخانه تسلیحات هسته ای خود کند.

وی در حاشیه کنفرانس یک ماهه منع اشاعه سلاح های هسته ای (ان.پی.تی) گفت: اگرچه در حال حاضر قصد چنین کاری را نداریم اما اقدامات آمریکا شرایط را واقعا پیچیده کرده و تقریبا هیچ شانسی را برای برداشتن قدم های بیشتر در تلاش برای خلع سلاح هسته ای باقی نگذاشته است.

وی در ادامه گفت: افزایش تمایلات منفی در فضای بین الملل ثبات استراتژیک و در نتیجه رویای خلع سلاح هسته ای را به مخاطره می اندازد. این عوامل منفی از جانب روسیه نیست بلکه از جانب ایالات متحده آمریکاست و اقداماتی شامل تقویت سپر موشکی، امتناع از مذاکره درباره ممنوعیت استفاده از سلاح در فضا، امتناع از حصول توافق بر سر منع آزمایش های هسته ای و در نهایت برهم زدن توازن استفاده از سلاح های متعارف در اروپا را شامل می شود.

لازم به یادآوری است که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، هفته گذشته از نيروهای هسته ای راهبردی و نيروهای دفاع هوافضای اين کشور خواست آماده باشند تا هر زمان که لازم شد به سرعت وارد عمل شوند.

وی همچنين تاکيد کرد نيروهای هسته ای راهبردی و نيروهای دفاع هوافضای روسيه نقشی محوری در تامين امنيت ملی کشور، برقراری و حفظ ثبات در منطقه و همچنين حفظ موازنه راهبردی در جهان ايفا مي کنند.

علاوه بر این، یولیانف از تصمیم روسیه در عدم پیوستن به معاهده تجارت اسلحه (ای.تی.تی) خبر داد و بر ضعف مفاد این پیمان تاکید کرد. با این حال، وی خواهان توفیق کشورهای دخیل در پیمان ای.تی.تی شد.

معاهده تجارت اسلحه که به امضای ۱۳۰ کشور رسیده است با هدف قانونمند کردن تجارت جهانی سلاح های متعارف تنظیم شده است. این معاهده از دسامبر سال ۲۰۱۴ به اجرا درآمد.