به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حدود یک سال پس از آشتی گروه های فلسطینی روابط جنبش حماس که قدرت را در نوار غزه در اختیار دارد ، با جنبش فتح به ریاست محمود عباس دوباره متشنج شده است : دولت وحدت متشکل از این گروه ها مستقر در رام الله نمی تواند به غزه بیاید، اعضای فتح در غزه می گویند با «ترس» زندگی می کنند و اعضای حماس در کرانه باختری هر روز بازداشت می شوند.
«اسماعیل الاشقر» از اعضای عالی رتبه حماس در بیانیه ای اعلام کرد :«در صورتی که حملات در کرانه باختری ادامه یابد، تردید دارم نیروهای امنیتی (تشکیلات خودگردان) هدفی برای مقاومت (حماس) نشوند.»
این بیانیه می افزاید :«حماس نمی تواند در برابر یک گروه از مزدوران خائن تسلیم شود و مصرانه از افراد روشنفکر در جنبش فتح و نیز همه میهن پرستان می خواهد این بازداشت ها را متوقف کنند. ما این بازداشت های سیاسی را در کرانه باختری محکوم می کنیم و مسئولیت کامل عواقب این موضوع را بر عهده محمود عباس رییس تشکیلات و رامی حمدالله نخست وزیر می دانیم.»
حماس معمولا تشکیلات خودگردان را به دلیل ادامه همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی، به همدستی با دشمن اسراییلی متهم می کند. اسراییلی ها مدعی است این همکاری را موجب خنثی شدن حملات است اما در فلسطین مخالفان و فعالان این اقدام را سلاحی ضد حماس می دانند که در رام الله کاربرد دارد.
نیروهای تشکیلات خودگردان فلسطینی روز جمعه در بزرگترین عملیات یورش به پایگاه های جنبش حماس در کرانه باختری در طول سالیان اخیر ، حدود یکصد تن از اعضای جنبش مقاومت اسلامی حماس را در منطقه بازداشت کردند. حماس بلافاصله این اقدام را موجب «تشدید خشونت ها و آسیب دیدن روند آشتی ملی» دانست و محکوم کرد.
ده ها نفر از سران و اعضای حماس روز شنبه در انتقاد به این بازداشت ها در غزه تجمع کردند.