به گزارش پارس به نقل از فارس، تروریست‌های القاعده شب گذشته (یکشنبه) یک مقبره تاریخی در منطقه «الشحر» در استان حضرموت را منفجر کردند.

این مقبره که منتسب به «الحبیب بن صالح» از افراد مورد احترام مردم منطقه است، منبعی نیز برای کسب و کار مردم تبدیل شده بود و روزهای شنبه یک بازار محلی دور این مکان شکل می‌گرفت.

در همین حال به گزارش اخبار الیمن، القاعده چندین مقبره دیگر در شهر «المکلا» را تخریب کرده است دقیقا همان کاری که تروریست های داعش در سوریه و عراق بر سر آثار تاریخی این کشورها می‌آورند.

اما در یمن یک تفاوت اساسی با عراق و سوریه وجود دارد و آن اینکه در یمن هواپیماهای جنگی عربستان نیز به تخریب آثار باستانی یمن مشغولند. که حمله سد تاریخی و سه هزار ساله «مأرب» از عمده ترین آن‌هاست.

از جمله آثار تخریب شده در این حملات می‌توان به مسجد «امام عبدالرزاق بن همام» که در سال 211 هجری در استان صنعا ساخته شده بود، اشاره کرد که این مسجد در بمباران سعودی‌ها تخریب شد.

همچنین بازار شهر صعده که تاریخ آن به قرن سوم هجری باز‌می‌گردد در حملات سعودی‌ها تخریب شده است.

قلعه تاریخی «صیرة»‌ در استان تاریخی عدن در جنوب یمن هم که در ساحل خلیج عدن قرار دارد و در قرن 11 هجری بنا شده، در حملات سعودی‌ها از دریا و آسمان، تخریب شده است.

یکی دیگر از آثار تاریخی که در حملات یک ماه گذشته سعودی‌ها به یمن تخریب شده، معبد «أوعال» در استان مأرب است که تاریخ آن به دوره قبل از ورود اسلام به یمن بازمی‌گردد.

شهر تاریخی «زبید» که به شهر علما معروف است و در استان «الحدیده» که تاریخ آن به قرن 13 هجری بازمی‌گردد از دیگر مراکز تاریخی یمن است که از حملات سعودی‌ها در امان نمانده است و بخش‌هایی از این شهر تاریخی در حملات عربستان سعودی به یمن تخریب شده است.

میزان بمباران آثار تاریخی به حدی رسید که سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (UNESCO) در اردیبهش گذشته با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن تخریب آثار باستانی و میراث فرهنگی منحصر به فرد یمن در جریان حملات اخیر عربستان سعودی به این کشور، اعلام کرد: «بمباران‌های گسترده در یمن خسارات جدی به شهر قدیمی صنعا پایتخت یمن که در زمره آثار فرهنگی و باستانی جهان قرار دارد، وارد آورده است.»