پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- آنچه كه امروز در صحنه ديپلماسي كشور مي‌گذرد تكرار عملكرد خطاي بهزاد نبوي مجري بيانيه الجزاير در 35 سال پيش است. مذاكره كننده‌هاي امروز با 1+5 (بخوانيد با آمريكا) همان راهي را مي‌روند كه بهزاد نبوي رفت و بعد از 35 سال به مقصد نرسيد. 

چه معتمد باشيم چه نباشيم بپذيريم كسي كه با شيطان مذاكره‌ كند و از آن نتيجه برد برد داشته باشد ساده لوحي است. امروز پس از 2 سال مراوده پنهان و آشكار عوامل دولت يازدهم در آستانه تصميم بزرگي از سوي دولت هستيم. تصميمي كه درستي يا نادرستي آن را مردم جلوتر از تاريخ قضاوت خواهد كرد. به همين مناسبت بد نيست عوامل مذاكره كننده نيم نگاهي به عملكرد اسلاف خود و دستاوردهاي بيانيه الجزاير داشته باشد تا بيانيه لوزان تكرار مكررات نباشد.

بايد ديد گذشته چه بود و نكات عبرت آميز كدام است؟
1- بيانيه الجزاير يك خط مستقيم داشت كه تعهدات دو طرف را ترسيم كرده بود. يك طرف گروگان‌ها را آزاد مي‌كند طرف ديگر اموال به غارت رفته شاه را به آمريكا مسترد و اموال بلوكه شده ما را بازمي‌گرداند و متعهد مي‌شود كه در امور داخلي ما دخالت نكند.

2- اين خط مستقيم را آقاي بهزاد نبوي به عنوان مجري در پيچ و خم چند سال مذاكره و با افزون دهها الحاقيه كه به امضاي وي و مسئولين آمريكايي رسيده بود و مجلس از آن خبر نداشت تبديل به خطوط كج و معوجي كرد كه بعد از 35 سال وزارت امور خارجه دولت‌هاي گذشته و حال جرأت ارائه بيلان داده‌ها و ستاده‌هاي بيانيه الجزاير را ندارند.

3- در آن زمان علي رغم پذيرش شروط ايران توسط رئيس جمهور آمريكا در بيانيه الجزاير و آزادي سريع گروگان‌ها، آقاي بهزاد نبوي و نمايندگان طرف مقابل توافق مي‌كنند كه بيانيه 6 ماه تمديد شود و با هم مذاكره كنند و در پايان اگر اصلاحي بود در ديوان داوري لاهه ثبت كنند. آن نقد را دادن همان و اين نسيه را گرفتن همين و اكنون  35 سال است كه ما در لاهه حضور داريم و علي رغم رسيدگي به صدها ادعاي آمريكايي‌ها در ديوان لاهه هنوز به دو دعواي FMS ما و B61 ما رسيدگي نكرده است. 

4- در قالب همان الحاقات كه امروز به پرانتزها و كروشه‌هاي 60صفحه اي در بيانيه لوزان  تبديل شده يك حساب شماره 3 هلند با موجودي 1 ميليارد دلار ما باز كرديم تا هرگاه موجودي آن به 500 ميليون دلار تقليل يافت بانك مركزي ايران آن را شارژ كند تا آمريكايي‌ها خسارات خود را از محل آن بردارند. آيا ماموريني كه اكنون با آمريكايي‌ها در مورد هسته‌اي مذاكره مي‌كنند از موجودي حساب مذكور و مبالغي كه به آن واريز شده و آمريكايي‌ها از آن برداشت كرده‌اند آگاهند؟

5- اين حساب مربوط به بدهي ما بود. بدهي‌هاي آمريكايي‌ها چقدر بود كه بايد به اين حساب واريز مي‌شد؟ 

6- علاوه بر اين حساب يك ميليارد دلار هم در حساب شماره 1 لندن جهت حل و فصل دعاوي ما با انگليس افتتاح شد آيا عملكرد اين حساب براي مسئولين وزارت امور خارجه ما معلوم و بعد از 35 سال تصفيه شده  است كه ما به سمت انجام توافق نامعلوم به سوي آمريكايي‌ها و انگليسي‌ها مي‌رويم؟

7- مگر آمريكايي‌ها در بيانيه الجزاير تعهد نكرده بودند ترتيب انتقال اموال و دارايي‌هاي ما در آمريكا را بدهند. آيا امروز 35 سال از آن مي‌گذرد به وعده خود عمل كردند تا در مورد توافق هسته‌اي عمل كنند؟

8- ميلياردها دلار اموال و تجهيزات نظامي خريداري شده از 35 سال پيش تاكنون در انبار ويكتوري ون نگهداري مي‌شود كه هزينه‌هاي انبارداري آن را هم از ما گرفته‌اند و تكليف اين دعواي موسوم به B61 پس از سه دهه نيم معلوم نيست. تيم مذاكره كننده‌ ما با چه اطميناني وارد تعهدات جديد با آمريكايي‌ها مي‌شود؟

9- سي و پنج سال است كه از طرح دعواي موسوم به FMS به ارزش بيش از 12 ميليارد دلار خريد تجهيزات نظامي از آمريكا مي‌گذرد آيا آمريكايي‌ها به تعهدات سه دهه پيش خود عمل كرده‌اند كه به تعهدات خود در بيانيه لوزان يكسال پيش عمل كنند؟ مذاكره كنندگان ما آيا به اين ديون و تعهدات اداء نشده آمريكا واقفند؟

10- وزارت امور خارجه اگر اطلاعي از عملكرد تاسف بار بيانيه الجزاير ندارد مي تواند سوابق را از دفتر خدمات حقوق بين الملل نهاد رياست جمهوري بگيرد تا متوجه شود نتيجه 35 سال مذاكره با آمريكا در بيانيه الجزاير چه نفعي براي ماليه عمومي كشور و خزانه مملكت داشته و چه منافعي براي 35 سال اقامت بي‌ثمر عده‌اي از كاركنان نهاد رياست جمهوري به همراه خانواده‌هايشان و برخورداري از حقوق و مزايا و استفاده از فضاي دانشگاهي خارج از كشور براي تحصيل فرزندانشان داشته و در نهايت خروجي اين حضور بي‌ثمر براي ملت چه بوده است؟

11- تيم مذاكره كننده با آمريكا در موضوع هسته‌اي اگر كارنامه عملكرد بيانيه الجزاير را مطمع نظر قرار ندهد به همان چاهي سقوط خواهد كرد كه مسئولان ما در بيانيه الجزاير سقوط كرد.

12- با اين حساب كه در بيانيه الجزاير ما آنچه از دست داديم اموال شاه خائن بود و 10 ميليارد ذخائر ارزي و موجودي انبار ويكتوري ون و اگر قرار باشد در بيانيه لوزان چيزي از دست بدهيم موجوديت نظام  و سرمايه‌هاي انساني، فن‌آوري و دانش بومي هسته‌اي، توانمندي نظامي در يك كلام امنيت ملي كشور و از همه مهمتر اعتبار جمهوري اسلامي ايران به عنوان عمود خيمه مقاومت در منطقه  پس بياييم به هوش باشيم و از اتخاذ تصميم نادرست در اين زمينه اگر دلواپس نيستيم لااقل الكي خوش  هم نباشيم كه دلخوشي به آمريكا و اذنابش آخر و عاقبت خوبي براي يك سياستمدار ندارد  سرنوشت دولت موقت و ... در اين باره عبرت آموز است