به گزارش پارس، سیاست  روز نوشت: تنها يک روز پس از تصويب کليات طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهاي هسته‌اي از سوي مجلس شوراي اسلامي، صداي امريكايي‌ها نسبت به اين مصوبه بلند شد چنانچه يکي از مقامات وزارت خارجه آمريکا در واکنش به اين اقدام قوه مقننه گفت: واشنگتن توافقي را که در آن دسترسي‌هاي لازم ارائه نشده باشد امضا نمي‌کند.

اين مقام وزارت خارجه که خواسته نامش فاش نشود با صدور بيانيه‌اي اعلام کرده است که واشنگتن با توافقي که در آن دسترسي‌ها و اقدامات شفاف‌ساز لازم براي ارزيابي کامل برنامه هسته‌اي ايران لحاظ نشده باشد موافقت نخواهد کرد.

آمريکايي‌ها در حالي در برابر اين مصوبه مجلس شوراي اسلامي که با هدف صيانت از حقوق صلح‌آميز هسته‌اي کشورمان به تصويب رسيده واکنش نشان مي‌دهند که پيشتر مجلس نمايندگان اين کشور براي مذاکرات هسته‌اي و هرگونه توافق احتمالي خط‌مشي تعيين کردند چنانچه اواخر ارديبهشت طرح بازبيني توافق احتمالي هسته‌اي از سوي نمايندگان کنگره به تصويب و سپس با امضاي اوباما رئيس‌جمهوري اين كشور اين طرح رسما وجاهت قانوني و به يک الزام تبديل شد تا در لواي آن، همچنان بتوانند با حربه تحريم، بر زياده‌خواهي‌هاي خود عليه ايران بتازند.

حال آنان براي اين اقدام قانوني مجلس شوراي اسلامي که اقدامي به حق و البته متقابل در برابر مصوبه سناتورهاي کنگره و مجلس آمريکاست خط و نشان مي‌کشند آن هم خط و نشان براي خطوط قرمز ملت ايران كه تحت هيچ شرايطي در قالب مذاکرات هسته‌اي نه تعريف شده و نه قابليت چانه‌زني و مذاکره براي آن است. اما گويا مرغ آمريکايي‌ها يک پا دارد و نمي‌خواهند از موضع زياده‌خواهانه و قلدرمآبانه خود کوتاه بيايند چنانچه اقدام و تصميم به جا و به موقع مجلس به مزاقشان خوش نيامده بنابراين اينطور واكنش نشان دادند.

در اين شرايطي که مذاکره‌کنندگان ايران و ۱+۵ براي پايان دادن نگارش متن توافق هسته‌اي تنها ۹ روز ديگر فرصت دارند. مطرح کردن بحث بازرسي‌ها از تاسيسات نظامي و اصرار بي‌مورد بر روي آن با اذعان به اينکه پيشتر قاطعيت مقامات رسمي و نظامي کشورمان نيز مبني بر رد اين درخواست مصداق ضرب‌المثلي قديمي است که مي‌گويند به مرگ گرفتن و به تب راضي شدن است، سناريوسازان آمريکايي تلاش مي‌کنند با پافشاري بر اين درخواست بي‌جايشان ذيل آن بتوانند بيشترين امتياز را از ميز مذاکره در قبال ايران بگيرند اما بهتر است طراحان و صحنه‌سازاني که نمي‌توانند نظام جمهوري اسلامي را و اقتدار ملت ايران را ببينند از خواب زمستاني بيدار شوند چراكه جمهوري اسلامي در اين صحنه هرگز حاضر به عقب‌نشيني از حقوق ملتي که براي حفظ ثمره‌اش خون شهرياري، علي‌محمدي، و احمدي‌روشن‌ها به پاي آن ريخته شده است نخواهد شد.
برخي متحدان هميشگي آمريکا نيز که هميشه پشت پرده ايفاي نقش مي‌کنند و دقيقه نود به يكباره ظاهر مي‌شوند نيز اظهارات قابل تاملي مطرح کرده‌اند چنانچه وزير خارجه انگليس پيش از ديدار با ظريف گفته تهران بايد انعطاف بيشتري در مذاکرات از خود نشان دهد.

لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه نيز که گويا عهده‌دار تامين امنيت رژيم صهيونيستي شده و نماينده اين رژيم غاصب در مذاكرات است پيش از ديدار مشترکش با ظريف و ديگر همتايان آلماني و انگليسي خود در نشست خبري مشترک با رئوين ريولين رئيس رژيم صهيونيستي باز هم اعلام کرد که پاريس به امنيت اسرائيل متعهد است و از ابتداي مذاکرات هسته‌اي با ايران همواره معتقد به جلوگيري از دستيابي تهران به تسليحات هسته‌اي بوده است.

با همه كارشكني‌هايي كه برخي از اعضاي ۱+۵ در خلال مذاكرات هسته‌اي انجام مي‌دهند اما تيم مذاكره‌كننده كشورمان با جديت تمام براي رسيدن به توافقي برد - برد تا دهم تيرماه همچنان مشغول رايزني با ساير اعضاي ۱+۵ است چنانچه ديروز وزير خارجه كشورمان در لوكزامبورگ ضمن ديدار با فدريكا موگريني رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا رايزني با همتايان فرانسوي، انگليسي و آلماني خود نيز دارد.

محمد‌جواد ظريف پس از ورود به لوکزامبورگ گفت: همه طرف‌های مذاکره‌کننده از زیاده‌خواهی و ادعاهای خارج از چارچوب‌های بین‌المللی خودداری کنند تا دستیابی به توافق ممکن شود. وي درباره روند نگارش متن توافقنامه نهایی هسته‌اي با اشاره به تلاش تیم مذاکره‌کننده ایران بعد از گفت‌وگوهای لوزان گفت: همچنان اختلافاتی باقی مانده است که برخی فنی و برخی هم سیاسی است. با این حال تلاش مي‌کنیم در اولین فرصت کار را به اتمام برسانیم.

البته پيشتر سید‌عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان پیش از پرواز به لوکزامبورگ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در وین افزود: متن مربوط به توافقنامه، متن پیچیده‌ای است و ابعاد مختلفی هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ حقوقی و از همه مهمتر به لحاظ سیاسی دارد. باید بررسی‌هاي کاملی روی آن صورت گیرد. این کار ابتدا در سطح کارشناسان سپس در سطح معاونان انجام می‌شود.

وي افزود: اختلاف‌نظرهایی که در‌خصوص متن توافقنامه وجود دارد مقداری کمتر شده، اما پیشرفت کار به آن اندازه‌ای که انتظار داشتیم؛ نیست.

وی تاکید کرد: به هرحال به روزهای آخر مذاکرات و به مهلت تعیین شده نزدیک می‌شویم. البته همانگونه که بارها گفته شده این مهلت برای ما نهایی نیست و اگر لازم باشد که چند روز بیشتر گفت‌وگو کنیم این کار را انجام خواهیم داد. آنچه که برای ما مهم است رسیدن به یک توافق مطلوب و مورد قبول برای ملت ایران است که در آن حقوق مردم ایران شناسایی و محترم شمرده شده باشد و برنامه هسته‌ای ایران به رشد و پیشرفت خود ادامه دهد و تحریم‌ها هم برداشته شود. امیدواریم انشاء‌الله در طول چند روز آینده همه این اهداف محقق شود.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: احتمال مي‌رود در پایان این هفته جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هم به وین سفر کند و ملاقات‌هاي دوجانبه‌ای با وی صورت گیرد.

مجلس اجازه تصویب توافقی بر خلاف منافع ملت ایران را به هیچ‌کس نمی‌دهد
عضو کمیسیون امنیت ملی طرح الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای را اهرم قوی در دستان تیم مذاکره‌‌کننده ایرانی برای اعلام به طرف مقابل برشمرد و گفت: مجلس اجازه تصویب توافقی بر خلاف منافع ملت ایران را به هیچ‌کس نمی‌دهد.

محمدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با فارس، درباره احتمال حصول توافق هسته‌ای در فرصت باقیمانده تا ۱۰ تیر گفت: روند مذاکرات به شکلی است که طرف مقابل امتیازات مدنظر خود را به دست آورده ولی آنچه در برابر به ایران تعهد داده هنوز در پرانتز است.

وی با بیان اینکه بازرسی‌ها، تحریم‌ها و همچنین تحقیق و توسعه سه خط قرمز اصلی ایران است اما همچنان در درون پرانتز قرار دارند، افزود: زیاده‌خواهی‌های غربی‌ها در این زمینه مانع از حذف پرانتزها و اختلافات شده است. نقوی‌حسینی اظهار داشت: خیال غربی‌ها از مذاکرات راحت است، زیرا آنها امتیازات بخش‌های متفاوت مذاکرات را به دست آورده‌اند، ولی هم‌اکنون می‌کوشند مطالبات و زیاده‌خواهی‌های بیشتری داشته‌ باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره احتمال حصول توافق هسته‌ای خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در چند ماه اخیر در هر دور از مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با یک مطالبه زیاده‌خواهانه جدیدی از سوی غربی‌ها روبرو بوده است تصور می‌کنم مسیر توافق بسیار سخت شده است.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تیم مذاکره‌کننده ایران نباید از خطوط قرمز تعیین شده عقب‌نشینی کند، خاطرنشان کرد: تیم ایرانی باید بر روی حقوق ملت ایران با توجه به اینکه غرب بیش از خطوط قرمز تعیین شده ایران مطالبه دارد، اصرار بورزد. لذا به نظر می‌رسد رسیدن به این توافق در این ضرب‌الاجل زمانی خیلی سخت، ولی امکان‌پذیر است.

نقوی‌حسینی درباره احتمال تمدید مذاکرات نیز، گفت: ممکن است برای مدت کوتاهی مذاکرات تمدید شود. وی درباره راهکارهای تیم مذاکره‌‌کننده ایرانی برای کسب حداکثری منافع ملی افزود: غربی‌ها با استفاده از انواع حیله‌ها و ابزارها تلاش دارند تیم مذاکره‌کننده ایرانی را تحت فشار قرار داده تا مطالبات خود را به دست بیاورند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نوع اظهارنظر آمریکایی‌ها و همچنین موضع‌گیری‌های هم‌پیمانان غربی مانند فرانسه نشان‌دهنده آن است که غرب به دنبال فشار فراوان بر ایران برای تحمیل PMD و بازرسی‌های گسترده و خارج از پروتکل است؛ ضمن اینکه می‌کوشد تعهدی برای لغو تحریم‌ها ندهد.

وی با بیان اینکه اظهارنظر طرف غربی درباره لغو یکباره تحریم‌ها این روزها به تعلیق تحریم‌ها و یا پروسه دو تا سه ساله برای تعلیق تحریم‌ها تغییر یافته است، خاطرنشان کرد: غرب می‌کوشد تیم مذاکره‌‌کننده ایرانی را تحت فشار قرار دهد تا خواسته‌هایش را تحمیل کند، ولی تیم مذاکره‌کننده ایرانی باید هوشیار باشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: تیم مذاکره‌‌کننده ایرانی باید از تمام ظرفیت‌های حمایت و پشتیبانی ملت ایران از خود مانند ظرفیت حضور گسترده ملت در تشییع ۲۷۰ شهید دفاع‌مقدس استفاده کند زیرا آنها یک‌صدا این پیام را که ملت ایران زیر بار توافقی غیر از توافق خوب نمی‌رود را فریاد می‌زدند که این حضور گسترده ملت می‌تواند اهرم خوبی برای کسب منافع ایران به حساب آید.

همه تحریم‌ها باید در روز توافق لغو شود
محمد اسماعیلی نيز با اشاره به تصویب کلیات طرح الزام دولت به رعایت دستاوردهای انرژی هسته‌ای طی روزيك شنبه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز نیز در مورد جزئیات طرح بحث و بررسی می‌شود. وی با اشاره به تعیین چارچو‌ب‌هایی برای مذاکرات هسته‌ای ابراز امیدواری کرد، طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای منجر به حفظ خطوط قرمز تعیین شده توسط مقام معظم رهبری شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تصویب نهایی طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای در جلسه آینده تاکید کرد: این طرح می‌تواند در پیشگیری از زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل و همچنین حمایت از تیم مذاکره‌کننده موثر واقع شود.

وی از تعیین چارچوب خاص در طرح مصوب مجلس برای تیم مذاکره‌کننده ایرانی خبر داد و گفت: در این طرح لغو همه تحریم‌ها در روز توافق و همچنین ممنوع بودن دسترسی بازرسان آژانس به مراکز نظامی، امنیتی و همچنین دانشمندان هسته‌ای مورد تاکید قرار گرفته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عدم رعایت تفاهمات صورت گرفته در مذاکرات توسط طرف مقابل را متذکر شد و گفت: موفقیت مذاکرات منوط به رعایت چارچوب‌های تعیین شده در نگارش متن توافق نهایی این مذاکرات است. وی با یادآوری امکان حصول توافق در صورت کوتاه آمدن طرف مقابل از زیاده‌خواهی‌های بیش از حد افزود: هنوز گزارشی از متن در حال نگارش منتشر نشده و نمایندگان هم از آن بی‌خبر هستند.

نسخه اصلاح شده طرح هسته‌ای مجلس روند مذاکرات را تسهیل می‌کند
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای را در راستای روند مذاکرات تحلیل کرد و گفت که تلاش شده نسخه اصلاح شده این طرح تسهیل‌کننده روند کار مذاکره‌کنندگان باشد.

عباسعلی منصوری‌آرانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:‌ در این طرح راهبردها و خطوط قرمز شفاف شده و در تاکتیک‌ها سعی شده دست تیم مذاکره‌کننده باز باشد تا این امر به روند کار کمک کند. ما معتقدیم این طرح می‌تواند به طرف مقابل مذاکره فشار بیاورد که بدانند مجلس حساس است و در عین حال خط قرمزها نیز شفاف شده و همه جوانب امر در این طرح پیش‌بینی شده است.

نماینده مردم آران و بیدگل در مجلس ادامه داد: مجلس موظف به صیانت از حقوق مردم است که ما باید وظیفه‌ خود را به خوبی انجام دهیم. مهم این است که دست تیم مذاکره‌کننده را نبسته‌ایم و مانعی بر سر راه آنها قرار نداده‌ایم بلکه سعی کرده‌ایم در این طرح به گونه‌ای پیش برویم که کمترین مانع پیش پای مذاکره‌کنندگان باشد و این طرح بتواند روند کار را تسهیل کند.

منصوری‌آرانی با بیان اينكه این طرح در ادامه روند مذاکرات قابل تحلیل است اظهار کرد: نسخه اصلاح شده طرح تفاوت زیادی با متن قبلی طرح دارد که ممکن بود در روند مذاکرات ایجاد مانع کند.