به گزارش پارس به نقل از فارس، «محمود الزهار»،عضو دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در غزه، از تعهد محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان به فرانسه در خصوص جای ندادن حماس در دولت جدید فلسطینی که قرار است به زودی تشکیل شود، ابراز تعجب کرد.

تشکیل دولت وحدت ملی بدون حضور حماس و جهاد بی‌معناست

وی در ادامه پرسید: معنای دولت وحدت ملی فلسطین که نه حماس و نه جهاد اسلامی در آن حضور نداشته باشند چیست و محمود عباس وحدت ملی را چگونه معنا می کند.

الزهار تاکید کرد: دولت وحدت ملی که عباس در صدد تشکیل آن است،جعلی و تقلبی است و نماینده سازمان آزادی‌بخش فلسطین است که در انتخابات شهرداری‌ها و پارلمانی ورود پیدا کرد و شکست خورد.

به گزارش فارس، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه پس از دیدار با محمود عباس در رام‌الله، در کنفرانسی مطبوعاتی در بیت المقدس اعلام کرد اعلام کرد محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی یکشنبه به او گفت در دولت جدید فلسطینی که قرار است به زودی تشکیل شود، حماس نباید جایگاهی داشته باشد.

فابیوس افزود:« محمود عباس تاکید کرده که در دولت وحدت ملی فلسطین تنها زنان و مردانی که اسرائیل را به رسمیت می شناسند، از خشونت پرهیز می کنند و با اصول کمیته چهارجانبه برای خاورمیانه (سازمان ملل، اتحادیه اروپا، آمریکا و روسیه) موافقند جای خواهند داشت. بر این اساس حماس در این دولت جایی نخواهد داشت».
عضو دفتر سیاسی حماس در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در غزه در خصوص اخبار حاکی از تصمیم عباس برای بازگشت به مذاکرات با رژیم اشغالگر صهیونیستی از طریق دولت وحدت ملی پیش رو که اختیاراتی سیاسی در اختیار داشته باشد، گفت: رامی الحمد الله هرگز مجری برنامه‌های اکثریت گروه‌های فلسطینی نبوده است.

وی افزود: نشست امروز کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین نیز تحرکاتی بی‌معنا و بی‌ارزش است که هیچ اساسی ندارد.

دولت توافق ملی فلسطین هفته گذشته به دست «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین منحل شد و قرار است امروز (دوشنبه) با تشکیل جلسه‌ای تکلیف حکومت جدید مشخص شود.

همه طرح‌های سازش ضعیف هستند

الزهار در خصوص موضع حماس نسبت به طرح پاریس برای ازسرگیری مذاکرات سازش فلسطینیان با اسرائیل گفت:همه طرح‌ها و پیشنهادهایی که از سال 1990 تاکنون به سازمان آزادی بخش فلسطین ارائه شده سست و ضعیف و حامل شروط و فرضیاتی بوده است.

وی افزود: سازمان آزادی‌بخش فلسطین هیچ گاه طرحی از سوی غربی‌ها دریافت نکرده که دربرگیرنده مفاهیمی عملی و راضی‌کننده باشد.

مردم فلسطین به زحمت نفس می‌کشند

این رهبر فلسطینی درباره عملیات شهادت‌طلبانه دو روز پیش یک فلسطینی، در حمله به یک افسر گارد مرزی در منطقه باب العامود در قدس اشغالی و  زخمی کردن وی به ضرب چاقو گفت: این اقدامات شهادت‌طلبانه نتیجه طبیعی فشارهایی است که اشغالگران اسرائیل و تشکیلات خودگردان بر شهروندان فلسطینی اعمال می کند.

وی افزود:کاملا روشن است که فشارهایی که جامعه فلسطینی در کرانه باختری و قدس اشغالی با آن روبرو است مردم را به فکر اجرای این دست عملیات‌ها که کار رزمندگان مقاومت بود، انداخته است.

الزهار گفت: نفس مردم فلسطین در کرانه باختری و قدس اشغالی بند آمده بنابراین با همه امکاناتی که در اختیار دارند از خود دفاع می‌کنند و این حق را دارند که اشکال مقاومت برابر صهیونیست‌ها را توسعه بدهند.

این رهبر حماس در خصوص تهدید ارتش رژیم صهیونیستی به ممانعت از رسیدن ناوگان آزادی 3 ( کشتی های حامل کمک های بشردوستانه )به نوار غزه گفت: اسرائیل به دلیل تحریم‌های بین المللی فراگیری که از سوی احزاب، نهادها و اتحادیه‌ها کارگری بسیاری کشورها روبروست در بحران واقعی به سر می‌برد.

وی افزود:اسرائیل با از دست دادن متحدان کلیدی خود بیش‌ترین زیان را دیده است، امروز سخن از تحریم‌های بزرگ و تاثیرگذار بر اسرائیل به میان است برای مثال شورای اتحادیه دانشجویان انگلیسی در تحریم اسرائیل شریک است با وجود اینکه انگلیس بنیانگذار رژیم صهیونیستی و حامی کشتار و شهرک‌سازی این رژیم است.

گشایش گذرگاه رفح نتیجه تلاش و رایزنی مقامات حماس و نه تشکیلات خودگردان بود

الزهار همچنین از تصمیم مقامات مصری برای گشایش گذرگاه رفح از دو طرف مصر و غزه در روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری خبر داد و گفت: این اقدام در راستای تسهیل عبور و مرور شهروندان فلسطینی و تامین مایحتاج آنها و آغازگر مرحله جدید تعامل غزه با مصر خواهد بود.

وی افزود:بازگشایی گذرگاه رفح در پی دیدار «موسی ابومرزوق» با مقامات مصری در قاهره قابل انتظار بود و ما امیدواریم که گشایش گذرگاه‌ها ادامه داشته باشد بخصوص که ما ایام حج را پیش رو داریم.

الزهار اظهارات «نظمی مهنا» مدیر کل امور گذرگاه‌ها و مرزها در تشکیلات خودگردان فلسطین و همچنین سفارت فلسطین در قاهره در خصوص اینکه گشایش گذرگاه رفح نتیجه تماس‌های محمود عباس با عبدالفتاح السیسی همتای مصری او بوده است، رد کرد.

وی تصریح کرد: تشکیلات خودگردان عادت کرده‌ که دستاوردهای ملت فلسطین را به نفع خود مصادره کنند و اظهارات آنها در خصوص بازگشایی گذرگاه رفح مشابه ادعای آنها درباره این است که خود را شریک در پیروزی گروه‌های مقاومت فلسطین در مقابله با تجاوز رژیم اشغالگر صهیونیستی در تابستان سال 2014 به نوار غزه بودند.