به گزارش پارس به نقل از فارس،‌ پایه و اساس روابط رژیم صهیونیستی و مغرب به زمان محمد پنجم پدر شاه حسن باز می گردد . محمد پنجم در زمان جنگ جهانی دوم با حمایت از یهودیان مراکش ، نقش مهمی در جلوگیری از کشته شدن آنها به دست نیروهای نازی داشت ، از نیرو مراکش به مامن یهودیان در شمال افریقا تبدیل شد .شاه حسن نیز همانند پدرش همواره حامی یهودیان بود . در سال 2009 تقریبا 10 سال بعد از مرگ شاه حسن رهبر جامعه یهودیان مراکش از مسئولین اسراییلی خواست تا نشان ویژه بشر دوستی و یاری از یهودیان را به وی اعطا کنند ، این نشان یکی از مهم ترین مدالهای به ظاهر بشر دوستانه در سراسر جهان محسوب می شود .

روابط مراکش و رژیم صهیونیستی در زمان شاه حسن رشد چشمگیری داشت ، حسن نه تنها با رژیم صهیونیستی رابطه برقرار کرد که در جنگ های سال 1973 و 1968 اعراب و اسراییل تعداد بسیار کمی از نیروهای خود را در اختیار اعراب قرار داد . شاه حسن در امضای قرار داد کمپ دیوید بین مصر و اسراییل نقشی مهم اما پنهانی داشت همچنین در کنفرانس صلح مادرید در سال 1991 نیز تلاشهای زیادی برای بهبود روابط رژیم صهیونیستی و اعراب نمود.

در 22 ژولای 1986 در حالیکه جهان عرب همبستگی خود را با فلسطینیان اعلام کرده بودند شاه حسن پذیرای شیمون پرز نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی در کاخ خود شد . این نخستین دیدار رسمی یکی از رهبران جهان عرب با نخست وزیر اسراییل بعد از قرار داد کمپ دیوید به حساب می آمد .

این نشست بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت زیرا پرز درخواست شاه حسن مبنی بر عقب نشینی اسراییل از اراضی 1967 را رد کرد ، به فاصله یک روز بعد از این دیدار سوریه ضمن لغو روابط دیپلماتیک خود با مراکش خواستار اخراج این کشور از اتحادیه عرب شد .

در سال 1994 سفارت رژیم صهیونیستی در مراکش افتتاح شد و تا سال 1999 «سال مرگ شاه حسن » همچنان باز و روابط دیپلماتیک بین دو طرف برقرار بود به هنگام مرگ شاه حسن مقامات عالی رتبه رژیم صهیونیستی نظیر رییس جمهور ایزروایزمن ، نخست وزیر ایهود باراک و دیوید لوی وزیر امور خارجه در مراسم خاکسپاری وی شرکت داشتند ، علاوه بر این این مراسم به طور زنده از تلویزیون رژیم صهیونیستی پخش و حدود 650 هزار نفر از ساکنان اراضی اشغالی که مراکشی الاصل بودند برای وی عزاداری کردند .در کل دوران حکومت شاه حسن دوران طلایی روابط مراکش و رژیم صهیونیستی بود . بعد از به قدرت رسیدن محمد ششم سفارتخانه اسراییل کماکان در رباط باز بود اما در سال 2001 با بالا گرفتن موج انتفاضه در سرزمین های اشغالی روابط سیاسی دو طرف قطع شد . با این حال مراکش و رژیم صهیونیستی به روابط پنهان خود ادامه داده و کارشناسان و مقامات عالی رتبه دو طرف به طور پنهانی با یکدیگر ملاقات داشتند .

در سال 2009 زیپی لیونی وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی وارد مراکش شد و با لیلا سلمی همسر محمد ششم دیدار و گفتگو کرد ، در این دیدار همسر شاه مراکش گردنبندی از جنس طلا و مزین به جواهرات بسیار نفیس را به لیونی هدیه کرد . این اقدام در حالی صورت گرفت که بیش از 50 درصد از جمعیت مراکش با درآمدی روزانه کمتر از 5 دلار در زیر خط فقر زندگی می کردند .

در آغاز سال 2010 «جاکوب کوهن» نویسنده فرانسوی و یهودی مراکشی الاصل که از مخالفان مشهور صهیونیسم به شمار می رود با نوشتن مقاله‌ای سرو صدای زیادی در این کشور به راه انداخت. وی گفته بود که مشاور حسن دوم، پادشاه پیشین مغرب، همچنان موقعیت خود را حفظ کرده وهم اکنون در دربار محمد ششم برای رژیم اسرائیل جاسوسی می کند. این نویسنده فرانسوی، آندره آزولای را یهودی وابسته به شبکه «سایانیم» می دانست این شبکه برون مرزی متعلق به موساد بود و جاسوسان یهودی غیر اسرائیلی در آن عضویت داشتند

جاکوب کوهن که خود به سال 1944 در شهر مکناس مغرب دیده به جهان گشوده است، در این مقاله نوشته بود آندره آزولای به سال 1941 در خانواده‌ای یهودی در شهر صویره در جنوب مغرب به دنیا آمده و هم اکنون از مهمترین اعضای خارجی شبکه سایانیم به شمار می رود که اسرائیلی ها آنها را از جای جای دنیا به خدمت می گیرند.

جاکوب درباره سایانیم گفته بود: «آنها یهودیان ملی گرایی هستند که در راستای استفاده از تخصصشان به خدمت موساد و دیگر نهادهای صهیونیستی در آمده اند». تأسیس این شبکه به دهه پنجاه قرن گذشته بر می‌گردد و هدف از تشکیل آن، انجام عملیات گسترده اطلاعاتی و تبلیغاتی برای رژیم صهیونیستی و انتقال یهودیان سراسر جهان به سرزمین های اشغالی بوده است.

در سال 2011 فجر عبدالطیف رهبر حزب عدالت و مدرنیته مراکش با سخنرانی و ارایه مدارک از رابطه پنهانی حکومت عبدالله بنکیران نخست وزیر این کشور با رژیم اشغالگر قدس پرده برداشت .فجر عبدالطیف با حضور در نشست کمیته عدالت و قانونگذاری فاش کرد که  دولت مراکش بخشهای خاصی از فرودگاه رباط را هیات های صهیونیستی اختصاص داده و به گرمی از آنان استقبال می کند .

این فعال سیاسی سکوت دولت بنکیران در مقابل رفتار ناشایست رژیم اشغالگر قدی با محمد مهدی بن سعید نماینده مجلس مراکش را دلیلی روشن بر رابطه دولت با این رژیم دانست .

نیروهای امنیتی اسراییل به محمد مهدی بن سعید نماینده مراکش اجازه ورود به فلسطین و شرکت در نشست کمیته پارلمانی شورای اروپا با موضوعیت فلسطین را نداده بودند و این نماینده در اعتراض به این اقدام صهیونیست ها در کنار گذرگاه الکرامه دست به تحصن زده بود .

در سال 2012 هیاتی 4 نفره از مقامات مراکشی وارد اراضی اشغالی شدند . این هیات بنا به دعوت «سام بن شطریت » رییس اتحادیه یهودیان مراکش . برای شرکت در مراسمات سنتی مربوط به عید یهودیان صورت پذیرفت . هیات مراکشی همچنین با مقامات رژیم صهیونیستی از جمله دانی ایالون دیدار و گفتگو کرد . در سال 2015 شبکه خبری سی ان ان عربی اعلام کرد بزودی رییس رژیم صهیونیستی  وارد مراکش خواهد شد ، برپایه این گزارش رییس رژیم صهیونیستی در چارچوب طرح جهانی کلینتون برای خاورمیانه و آفریقا در شهر مراکش حضور پیدا می کرد ، با اعلام این خبر جمعیت های مخالف این رژیم در مغرب به خیابانها ریخته و خواستار لغو این سفر شدند .

در اواخر سال 2012 دولت مغرب در راستای تلاش برای عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی مجوز سفر شماری از روزنامه نگاران را به سرزمین های اشغالی صادر کرد ، روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی اعلام کرد وزارت خارجه اسراییل اخیرا به مدت شش روز پذیرای شماری از روزنامه نگاران مغربی بوده است ، هرچند مقامات مغربی از انتشار این خبر خود داری کردند اما مقامات اسراییلی از حضور این شخصیت های رسانه ای در اسراییل پرده برداشتند .

با دقت در روابط مغرب با رژیم صهیونیستی متوجه می شویم که سیاست مغرب در قبال این رژیم سیاست یکی به نعل و یکی به میخ است ، یعنی از یک سو روابط سیاسی ، اقتصادی و حتی نظامی بین دو طرف به طور پنهان و گاهی حتی آشکار برقرار است به طوریکه در سال 2013 مراکش به همراه الجزایر ، امارات متحده عربی و پاکستان تنها کشورهای مسلمان خریدار سلاح و مهمات از رژیم صهیونیستی بوده و از سوی دیگر دولت مغرب برای از بین نرفتن وجهه سیاسی خود در میان کشورهای عربی و اسلامی خواستار برگزاری نشست کمیته قدس با هدف مبارزه با شهرک سازی اسراییل در اراضی اشغالی بود .

در آوریل 2013 کمیته قدس با حضور محمود عباس و مسئولان بلند پایه 15 کشور اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران در مراکش برگزار شد ، جالب آنجا بود که وزیر خارجه مراکش در مراسم افتتاحیه این اجلاس ضمن حمله به سیاستهای شهرک سازی رژیم صهیونیستی گفته بود : این نشست باید پیامی فوری به جامعه جهانی بفرستد تا جامعه بین الملل را به انجام مسئولیت هایش در مقابله با اسراییل و پایان دادن به فعالیت های شهرک سازی غیر قانونی این رژیم ترغیب کند

در کنار روابط سیاسی ، روابط اقتصادی نیز از مهم ترین وجوه مشترک روابط دو طرف می باشد . طی چند سال اخیر با وجود فشار گروه های اسلامی به دولت مراکش مبنی بر قطع روابط اقتصادی  با اسراییل ، شاهد افزایش این روابط هستیم .اداره آمار رژیم صهیونیستی با انتشار بیانیه ای در سال 2012 اعلام کرد ، میزان صادرات کالاهای اسراییلی به کشور مغرب در نیمه اول سال 2011 به بیش از 81 میلیون درهم مراکش برابر با 11 میلیون دلار رسیده است در حالیکه این رقم در مدت مشابه سال قبل حدود 70 میلیون درهم بوده است .

این گزارش می افزاید صادرات مغرب به اسراییل در 6 ماهه اول سال 2012 کاهش یافته و به 17 میلیون درهم رسیده است در حالیکه این رقم در مدت مشابه سال قبل 22 میلیون درهم بود . بر اساس این گزارش حجم مبادلات تجاری بین اسراییل و مغرب طی سالهای اخیر با رشد متوسطی همراه بوده است و بیشتر این مبادلات در زمینه بازرگانی و کشاورزی بوده است ، طبق برآوردها حدود 80 درصد گوجه های موجود در بازار مغرب از اسراییل وارد شده اند.

در اواخر سال 2011 یک محموله شکر به وزن 100 هزار تن و به ارزش 80 هزار دلار از کارخانه شوگات اسراییل توسط کشتی به مراکش ارسال شد طبق توافق انجام شده این مقدار شکر در کارخانجات مراکش بسته بندی و به بازار کشورهای همسایه عرضه شد

سازمان نظارت بر بازارهای بورس مغرب با انتشار گزارشی درباره سرمایه گذاری خارجی در بازار بورس شهر دار البیضاء در سال مالی 2014 اعلام کرد:  سهم رژیم اشغالگر قدس، از سرمایه گذاری های خارجی در بازار بورس دار البیضاء 0.85 درصد معادل 127 میلیون دلار بود. این سازمان اسامی شرکت های مغربی طرف تعامل این رژیم و نوع فعالیت این شرکت ها اشاره ای نکرد.
این اولین باربود که میزان سرمایه گذاری مستقیم رژیم صهیونیستی در مغرب رسماً اعلام می شد گزارش ها نیز حاکیست که شرکت های اسرائیلی متعددی همچون شرکت حمل و نقل دریائی" زیم " در مغرب فعالیت می کنند

فعالان مغربی برای اعلام مخالفت خود با فعالیت شرکت زیم در این کشور تظاهرات کرده و خواستار محاکمه مسئولان شرکت "زیماک" – نمایندگی شرکت زیم در مغرب - شدند.ائتلاف "اخراج شرکت زیم از مغرب" اعلام کرد: شرکت زیم برای عادی سازی رابطه اقتصادی اسرائیل با مغرب فعالیتش را در این کشور آغاز کرده است

این ائتلاف که شامل 26 مرکز و اتحادیه است، افزود: شرکت زیم کشتی های باری خود را از حیفا و اشدود در فلسطین اشغالی به شهر دار البیضاء مغرب منتقل می کند که این کشتی ها حامل محصولات شرکت های صهیونیستی است و رژیم اشغالگر قدس، به طور مداوم، کشتی های باری دیگری را به بندر طنجه در شمال مغرب می فرستد

ائتلاف مذکور افزود: شرکت "زیم" در سایت اینترنتی خود اعلام می کند که پیوسته صهیونیست ها را از مناطق مختلف جهان به فلسطین اشغالی منتقل می کند و محموله های تسلیحاتی نیز برای ارتش اشغالگران تأمین می کند و در همه جنگ های این رژیم در زمینه تأمین اسلحه و مهمات برای ارتش تل آویو فعال بوده است.

یکی دیگر از زمینه ها ی همکاری مغرب و رژیم صهیونیستی  بخش نظامی است ،دخالت رژیم اسرائیل در امور پادشاهی این  کشور تنها به معامله انتقال یهودیان مغرب به سرزمین های اشغالی محدود نشد و در واقع موساد توانست ملک حسن دوم را به سمت خود کشانده و پیوند و ارتباط وی با جمال عبد الناصر، رئیس جمهور مصر را کاملاً قطع نماید. «نبرد ماسه‌ها» که در سال 1963بین مغرب و الجزایر روی داد فرصت بسیار مناسبی بود تا رژیم اسرائیل نقشه های خود را عملی کند. در این نبرد، جمال عبد الناصر از الجزایر در برابر هجوم مغرب دفاع کرد. در آن سال و در کشاکش نبرد، یوسف شاینر، یکی از محافظان شخصی رژیم اشغالگر قدس به منظور ساماندهی محافظان شخصی پادشاه مغرب راهی این کشور شد. همزمان مایر آمیت، رئیس موساد در مراکش با ملک حسن دوم دیدار نمود و ضمن مطلع ساختن وی از کمک‌های نظامی مصر به الجزایر، به وی وعده داد که از کمک های رژیم صهیونیستی بهره مند خواهد شد. در پی این مذاکرات، رژیم صهیونیستی با همکاری شاه ایران اقدام به ارسال سلاح و تجهیزات به مغرب نمود و به آموزش افسران، خلبانان و دیگر عناصر ارتش این کشور پرداخت. از آن زمان همکاری نظامی بین مغرب و این رژیم ادامه یافت به گونه ای که گفته می شود رژیم صهیونیستی بیشترین نقش را در ایجاد دیوار امنیتی 2600 کیلومتری در صحرای این کشور به منظور مقابله با مبارزات استقلال طلبانه «جبهه پولیساریو» ایفا کرده است. این جبهه که از سال 1975 مبارزات خود را آغاز کرده بود توانست در طی این نبرد 16 ساله که هنوز باوجود برقراری آتش بس در سال 1991 ادامه دارد به سلاح های ساخت این رژیم و رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی دست یابد.    

در سال 2011روزنامه  صهیونیستی معاریو نوشت مراکش سه فروند هواپیمای جاسوسی مدل هرون از طریق شرکت فرانسوی داسو از رژیم صهیونیستی خریداری کرده است .این هواپیماهای جاسوسی قادر است 52 ساعت در آسمان پرواز کند و از مناطق مورد نظر تصویر برداری کند . گفته می شود که این معامله بین رژیم صهیونیستی و مراکش در مارس 2011 بسته شد که بدنبال آن رژیم صهیونیستی در ماه آوریل آنها را به مراکش تحویل داد

در سال 2012 منابع صهیونیست اعلام کردند رژیم صهیونیستی آمادگی خود را برای به روز کردن هواپیماهای اف 5 مراکش اعلام کرده است همچنین در سال 2013  براساس گزارشات منتشر شده از سوی منابع انگلیسی پنج کشور مسلمان مصر ، مراکش ، الجزایر ، امارات متحده عربی و پاکستان  اقدام به خرید تجهیزات پیشرفته نظامی از جمله موشک های رادار گریز ، سیستم های الکترونیکی  و رادارهای پیشرفته از اسراییل کرده اند .

در زمینه فرهنگی نیز می توانیم به روابط دوطرف در موارد زیر اشاره کنیم . در اوایل سال 1391 جمعی از حقوقدانان مراکشی و همچنین مجموعه اقدام ملی برای فلسطین نسبت به اعطای مجوز ساخت فیلم اسراییلی در مراکش اعتراض کردند .این حقوقدانان اجازه فیلمبرداری یک فیلم اسراییلی در این کشور را محکوم و آن را در تلاش برای همزیستی اعراب و اسراییل اعلام کردند .

در اواخر سال 1391 سایت اسلام الیوم نوشت: محمد ششم پادشاه مغرب، در پیامی خواستار بازسازی تمامی معابد یهودیان در شهرهای مختلف این کشور شد. محمد ششم با بیان مطلب فوق اظهار کرده بود: معابد یهودی کشور مغرب نباید تنها به نقش عبادی خود اکتفا کنند بلکه باید فضایی برای گفتگوی فرهنگی و احیای ارزش های تمدن این کشور باشند.

پادشاه مغرب به نقل از روزنامه «الشرق الاوسط» گفته بود: آداب و سنت های فرهنگی و ریشه دار مردم مغرب، روح خود را از اشباع عمیق مردم این کشور  از ارزش های همزیستی، تسامح و همبستگی بین اقشار مختلف ملت مغرب اقتباس می کنند.

در سال 1392 سایت خبری المنار اعلام کرد ، مراکش مبادرت به اکران یک فیلم اسراییلی کرده و نه تنها به پخش آن اکتفا نکرده است که حتی از کارگردان آن نیز تقدیر و تجلیل به عمل آورده است .المنار نوشت : فیلم مشرقی که اثر یک کارگردان اسراییلی است اخیرا در مراکش به نمایش عمومی گذاشته شده و از کارگردان آن نیز تجلیل شده است . این حرکت مراکش در واقع نادیده گرفتن و زیر پا گذاشتن تلاش های جهان اسلام برای جلوگیری از عادی سازی و روابط با این رژیم غاصب می باشد .

در 28 اردبیهشت 1393 دبیر خانه جشنواره موازین که هر ساله به مدت یک هفته تحت نظارت محمد ششم پادشاه مراکش برگزار می شود اعلام کرد که از حضور شعبان عبدالرحیم هنرمند مصری به دلیل تصمیم وی برای اجرای آهنگ « من از اسراییل متنفرم» جلوگیری می کند . برگزار کنندگان این جشنواره هنری بدون اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی و بیان اینکه موازین جایی برای ارسال پیام صلح و دوستی و همزیستی بین ملت هاست عنوان کردند که این هنرمند مصری امسال اجازه اجرا در این جشنواره بین المللی را ندارد .

فرجام سخن

هرچند مغرب یکی از بزرگترین کشورهای اسلامی شمال افریقاست ، اما به نظر می رسد رهبران آن طی 50 سال گذشته به جای اتکا به نیروهای داخلی شدید شیفته قدرت پوشالی صهیونیست ها شده و سعی دارند کمبودهای خود را از طریق آنان جبران کنند ، اعطای گردنبند جواهر نشان ازسوی ملکه این کشور به زیپی لیونی که سابقه کشتار مسلمانان را در کارنامه خود دارد ، دلیل این مدعاست