پايگاه خبري تحليلي «پارس»- حامد رحيم پور(خراسان)- رئيس جمهور روز گذشته در جمع فرمانداران سراسر کشور، به طور رسمي وارد موضوع انتخابات اسفند ماه شد و به بيان توصيه ها و هشدارهاي خود دراين باره پرداخت.

درباره موضوعات مورد طرح توسط دکتر روحاني و نيز ادبيات بيان اين نکات، چند ملاحظه وجود دارد:

1- بي بي سي:«روحاني خواستار برگزاري 'آزاد' و 'قانوني' انتخابات مجلس و خبرگان شد».

راديو فردا: «روحاني خواستار شفافيت و عدم دخالت مقامات در انتخابات مجلس شد».

اين جملات نمونه اي از چند تيتري است که رسانه ها از سخنان ديروز دکتر روحاني در جمع فرمانداران،براي مخاطبين خود کارکرده اند.

شکي نيست که اين جملات رئيس جمهور جملات درستي است،اما ادبيات آن به گونه اي است که براي مخاطب شائبه مي شود مگر انتخابات قبلي غير آزاد و به دور از شفافيت برگزار شده است، که رئيس جمهور با اين لحن سخن مي گويد؟

همه انتخابات رياست جمهوري92را به ياد داريم، همان نظامي که در سال 88 به دروغ متهم به جابه جايي11 ميليون راي شده بود، از 250هزار رايي که دکتر روحاني را پيروز انتخابات مي کرد، دفاع کرد.

البته برخي پيشنهادهاي انتخاباتي رئيس جمهور پيشنهادهاي خوبي است اما به نظر مي رسد مي توان در اين رابطه به گونه اي سخن گفت که هم خواسته ها مطرح شود وهم اجازه سوء استفاده از گفته ها داده نشود.

2- افزون بر اين همه سخنان دکتر روحاني در رابطه با فراجناحي بودن دولت وعدم قرار دادن تمايلات جناحي در انتخابات در حالي بيان مي شود که وي پيام نوروزي خود را نيز با طعم انتخابات شروع کرده بود.وي در پيام نوروزي خود گفته بود:«مجلسي رابسازيم که شايسته اين ملت بزرگ است».

رئيس جمهور در همان زمان ذهن مردم را به انتخاباتي که 12 ماه بعد قرار بود برگزار شود، مشغول ساخته بود. رئيس جمهور همچنين در همان پيام نوروزي خود اذعان داشت: « خبرگاني را به وجود آوريم که ثبات بيشتر براي کشور و آرامش بيشتر براي افکار عمومي جامعه به وجود آورند».

اکنون هم در مقطعي که هنوز 9 ماه تا انتخابات فاصله داريم به نظر مي رسد دغدغه دولت براي انتخابات پايان سال بيشتر از ساير گروه ها و احزاب سياسي است، چرا که دستيابي به مجلسي همسو و همفکر تبديل به دغدغه جدي دولتمردان شده است.

شايد بدين خاطر بود که جهانگيري معاون اول رئيس جمهور در جمع کارگزاراني ها هشدار داد که در صورت عدم موفقيت دولت در انتخابات مجلس کار دولت روحاني نيمه تمام خواهد ماند.

به هر حال رئيس جمهور شخصاً چراغ انتخابات را زودتر از موعد برافروخته است.

موضوعي که شايد ذهن بسياري از دولتمردان را درگير نموده تا جايي که ممکن است رسالت خود که به گفته رئيس جمهور در همين مراسم خدمت به مردم است را فراموش کنند و درگير رقابت هاي سياسي زودهنگام شوند.

3- تاکيد مجددرئيس جمهور بر اختلاف 13ميليوني خود نسبت به نفر دوم در انتخابات ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ و برتر دانستن قاطع اين گفتمان نسبت به ساير گفتمان هاي موجود در انتخابات،مي تواند به برداشت و ارزيابي نادرست ايشان نسبت به شرايط جامعه منجر شود. اگر بناست نظر افکار عمومي نسبت به «گفتمان» هاي موجود در انتخابات ۱۳۹۲، و نه کانديداهاي حاضر در انتخابات، سنجيده شود بايد به اختلاف راي «گفتماني» توجه کرد و نه اختلاف راي نفر اول و دوم انتخابات.

بايد توجه کنيم که آن چه در خصوص انتخابات رياست جمهوري ۱۳۹۲ واضح است اين نکته است که از 5 رقيب انتخاباتي آقاي دکتر روحاني، 4 نفر يعني آقايان محمدباقر قاليباف، محسن رضايي، علي اکبر ولايتي و سعيد جليلي رسما با پرچم اصول گرايي وارد کارزار انتخاباتي شدند و لذا هر 4 نفر نماينده يک «گفتمان» هستند و اگر بنا باشد تفاوت راي گفتماني انتخابات ۱۳۹۲ را بررسي نماييم بايد به اختلاف راي مجموع اين 4 نفر که در گفتمان اصول گرا تعريف مي شوند يعني 16 ميليون و 359 هزار و 403 راي نسبت به آراي رييس جمهور محترم که گفتمانش را «اعتدال» معرفي کرده است، يعني 18 ميليون و 613 هزار و 329 راي توجه کنيم که چيزي در حدود 2 ميليون و 250 هزار راي است يعني حدود 7 درصد کل مشارکت کنندگان در انتخابات.

البته معناي اين محاسبات رياضي اين نيست که آن طور که آقاي روحاني بيان کرد جامعه را به دودسته طرفدار و مخالف گفتمان دکتر روحاني تقسيم کنيم. چه اين که آقاي روحاني رئيس جمهور همه مردم ايران است و همه وظيفه داريم به وي کمک و از وي و دولت حمايت کنيم تا دولت مشکلات کشور را از پيش رو بردارد.