به گزارش پارس به نقل از فارس غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس عصر امروز پنجشنبه در مراسم جشن دو سالگی «دکتر سلام» طی سخنانی اظهار داشت: دکتر سلام شوخی را جدی نگرفته است برعکس بعضی‌ها که شوخی را جدی گرفته‌اند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس با تأکید بر اینکه شادی کردن برای مردم جامعه و به ویژه جوانان از ضروریات است، تصریح کرد: بنده از «دکتر سلام» تشکر می‌کنم که در فضای مجازی جای خالی گل‌آقا را پر کرده و بهتر از آن شده است.

وی با بیان اینکه خنده خواست انسان است، یادآور شد: غیر از انسان هیچ حیوان دیگری نمی‌خندد و در واقع مانند گریه در شأن آدمیزاد است؛ خنده و گریه دو روی یک سکه هستند و هر کسی خوب بلد باشد بخندد خوب هم بلد است گریه کند.

حدادعادل بر همین اساس طنز را یک کار ظریف عنوان کرد که با هجو متفاوت است و گفت: طنز سیاسی راه میانبری در انتقاد است و بسیاری از حرف‌ها را می‌توان به کوتاهی در قالب طنز گفت چرا که در غیر اینصورت شاید مقاله‌های طولانی نیز بنویسیم اما مقصود برآورده نشود.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس بر همین اساس یادآور شد: طنز راه را کوتاه می‌کند و حرف دل یک عده را می‌زند؛ طنز آزمایشگاهی است هم برای طنزپردازان، هم مخاطبان و هم کسانی که موضوع طنز هستند.

وی اضافه کرد: کسی که طنز پرداز است طنز آزمایشگاهی برای صراحتش به شمار می‌رود و کسی هم که موضوع طنز است در واقع طنز آزمایشگاه تحمل اوست.

حدادعادل با تأکید بر اینکه قدرت‌ها و دولت‌ها ادعای انتقادپذیری خود را با نشان دادن تحمل‌شان نسبت به طنز می‌توانند به اثبات برسانند، افزود: هیچ شوخی نیست که در آن یک شائبه‌ای از جدی وجود نداشته باشد و حتما در عمق هر شوخی یک حرف جدی وجود دارد مثل کاریکاتور که حکایت از یک واقعیت است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طنز می‌تواند به قدرت‌ها یادآوری کند که درست است آنها قدرت دارند و خیلی کارها می‌کنند اما هر کاری نمی‌توانند، بکنند.

حدادعادل با تأکید بر اینکه طنز می‌تواند افکار عمومی جامعه را در برابر انحرافات حساس کند، تصریح کرد: در واقع می‌تواند حرف‌هایی نسبت به مسئولان بزند که اطرافیان آنها جرأت گفتن آن را ندارند.

وی در ادامه سخنان خود به مجموعه طنز «دکتر سلام» اشاره و در خصوص ویژگی‌های آن اظهار داشت: برنامه دکتر سلام یک طنز متعهد، شجاعانه، کاملا ایرانی و به روز است و در عین اینکه می خنداند یک تعهد عمیق به ارزش‌های معنوی اسلامی، انقلابی و ملی در آن وجود دارد.

حدادعادل در پایان به برخی لغات که در فرهنگستان ارائه می‌شود همچون پیامک، رزمایش، کالابرگ و یارانه اشاره کرد و افزود: واژه نو همچون کفش نو است و اکنون می‌بینیم که این واژه‌ها به راحتی در بین مردم رواج دارد اما برخی از کلمات که به فرهنگستان نسبت داده می‌شود مربوط به فرهنگستان نیست مثل اینکه به کراوات دراز آویز زینتی می‌گویند در حالیکه این کلمه را فرهنگستان مصوب نکرده است.