به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما یکی از نشریات آمریکایی بدون هیچگونه اشاره ای به بی فایده بودن و گزیشنی بودن حملات ائتلاف به اصطلاح ضد داعش در عراق تصریح کرد شکست دولت بغداد در استان الانبار ادامه تاثیر گذاری محاسبات فرقه ای در عراق را در عصر پس از صدام برجسته می سازد. 

روزنامه لس آنجلس تایمز در اینترنت امروز در گزارشی نوشت: طبق اظهارات مقامات دولت عراق و مخالفان،‌ با عقب نشینی شتاب زده نیروهای عراقی از شهر راهبردی الرمادی مرکز استان الانبار عراق، جنگجویان «دولت اسلامی» روز یکشنبه کنترل این شهر را به دست گرفتند.
مهند هیمور سخنگوی استاندار انبار در یک گفتگوی تلفنی ضمن تایید سقوط الرمادی در برابر داعش (مخفف دولت اسلامی) گفت هنوز مقاومت هایی در شهر صورت می گیرد و درگیریهایی در برخی نواحی جریان دارد. 
تصرف این شهر یک پیروزی مهم برای «دولت اسلامی» به نظر میرسد که در برابر بمبارانهای وسیع آمریکا مقاومت کرده و هنوز مقرهای خود را در عراق و سوریه حفظ کرده است.
وی گفت: سقوط رمادی غیرمنتظره نبود. ماهها دولت در مرکز شهر در برابر شبه نظامیان ایستادگی کرد اما روند جنگ در روزهای اخیر تغییر کرده بود. 
وی گفت، جنگ در این شهر مدتها ادامه داشت و متاسفانه هیچگاه کمک کافی صورت نگرفت و درخواست جنگجویان قبیله ای سنی طرفدار دولت از بغداد برای کمک و اعزام نیروهای پشتیبانی نتیجه چندانی نداشت.
او همچنین پیروزی «دولت اسلامی» را به تاکتیکهای تهاجمی تر آن از جمله استفاده وسیع از خودروهای انتحاری بزرگ مملو از مواد منفجره نسبت داد.
استان انبار که یک سوم عراق را تشکیل می دهد و با اردن، سوریه و عربستان سعودی هم مرز است،‌ از زمان تهاجم تحت رهبری آمریکا به عراق در سال دو هزار و سه که به سقوط صدام انجامید، مقر شورش سنی ها بوده است.
شکست دولت بغداد در استان انبار ادامه تاثیر گذاری محاسبات فرقه ای در عراق را در عصر پس از صدام برجسته می سازد. ساکنان نواحی عمدتا سنی نشین در استان الانبار و شهر شمالی موصل که همچنان تحت کنترل «دولت اسلامی»‌است، اعتماد چندانی به دولت مرکزی عراق ندارند.
بسیاری از سکنه سنی و رهبران قبیله ای این مناطق «دولت اسلامی»‌ را با وجود شیوه حکمرانی وحشیانه شبه نظامیان، گزینه بهتری می دانند. بسیاری سنی های محلی اهل الرمادی و نقاط دیگر انبار به «دولت اسلامی» پیوسته اند.
دولت مرکزی بغداد در استقرار شبه نظامیان تحت رهبری شیعیان در الرمادی مردد بوده و از آن بیم داشته اند که این امر منجر به نزاع فرقه ای با سکنه سنی این استان شود. شبه نظامیان موسوم به «نیروهای بسیج مردمی» که برخی از حمایت ایران شیعه برخوردارند، بهترین نیروی جنگجوی طرفدار دولت محسوب می شوند.روز یکشنبه حیدر العبادی نخست وزیر عراق دستور پیوستن نیروی بسیج مردمی را برای باز پس گیری الانبار صادر کرد.
شبه نظامیان شیعه نقش مهمی در عملیات ماه مارس برای بازپس گیری شهر اکثرا سنی نشین تکریت از کنترل «دولت اسلامی»‌داشتند.
جدیدترین شکست نیروهای دولتی عراق با وجود حملات هوایی متعدد اتئلاف تحت رهبری آمریکا به مواضع شبه نظامیان در رمادی درواقع محدودیتهای حملات هوایی و فقدان یک شریک نظامی کارآمد در عملیات زمینی را برجسته می سازد.
روزنامه یو اس ای تودی نیز در گزارشی نوشت: شهر رمادی از جمله عرصه های اخیر جنگ در تلاشهای دولت عراق برای بیرون راندن «دولت اسلامی» از نواحی است که این گروه سال گذشته تحت اشغال درآورد. 
پس از سقوط این شهر در برابر «دولت اسلامی»، به گفته مقامات رسمی، ساکنان استانهای نجف و کربلا به تحکیم مرزهای این دو استان با استان الانبار پرداخته و هزاران جنگجوی شبه نظامی محلی در آن ناحیه بیابانی مستقر شده اند.
در ضمن رهبران قبیله ای استان انبار روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری در شهر خالدیه از دولت بغداد خواستند نیروها و جنگجویان بیشتری برای بازپس گیری این استان اعزام کند.