پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- بازي با «پول‌هاي کثيف» حربه جديد جماعت تجديدنظرطلب براي رسيدن به اهدافي نظير «زير سؤال بردن سلامت انتخاباتي رقيب»، «به چالش کشيدن اصولگرايان و تضعيف پايگاه اجتماعي آنها در آستانه انتخابات پيش‌رو»، «جلب آراي عمومي جهت اقبال از نامزدهاي منتسب به جريان خودي» و «تخطئه مجلس نهم» است. طي هفته‌هاي اخير روزنامه‌هاي زنجيره‌اي جماعت تجديدنظرطلب در قالب مطالب و گزارش‌هاي متنوعي با استناد به سخنان وزير کشور تلاش مي‌کنند تا با پيش کشاندن بحث پول‌هاي کثيف اهداف حزبي و انتخاباتي خود را دنبال کنند. روز گذشته هم روزنامه‌هاي منتسب به اين جناح تيتر نخست خود را به همين موضوع اختصاص دادند؛ «اسناد پول‌هاي کثيف آماده است»، «درباره پول‌هاي کثيف سند ارائه مي‌کنم»، «آماده‌ام اسناد را رو کنم» و «با سند و مدرک به مجلس مي‌روم» بخشي از تيتر‌هاي روزنامه‌هاي آفتاب يزد، اعتماد، شرق و آرمان است که به نقل از وزير کشور مورد توجه قرار گرفته است. روزنامه آفتاب يزد در حالي در يکي از شماره‌هاي خود اين موضوع را به تيتر يک خود تبديل کرده و ضمن تخريب رقيب با ادبياتي جهت‌دار وزير کشور را هم به باد تخطئه مي‌گيرد: «رحماني‌فضلي چهره‌اي است که کمتر مي‌شود به صراحت از مواضعش سخن گفت. بسياري او را با توجه به دوستي‌هايي که در زمان رياست علي لاريجاني در صداو‌سيما و بعد از آن داشت از لحاظ منش سياسي به او نزديک مي‌دانند‌ و برخي هم معتقدند با اتفاقاتي مثل مطرح کردن پول‌هاي کثيف، انتصاب معاون سياسي وزارت کشور، پيگيري حادثه برخورد با علي مطهري اين روزها در دل اصلاح‌طلبان جا باز کرده است.»

نمي‌گذاريم با پول‌هاي کثيف به پيروزي برسند!
«پول‌هاي کثيف در سياست» عنوان مطلب ديگري است که روزنامه اعتماد در آن ‌به موضع ترکان پرداخته و نوشته: ... مشاور ارشد رئيس‌جمهور هم به همين عرصه آمد. از «پول‌هاي کثيف» گفت و اقداماتي که قرار است در مقابل آن انجام دهند. پول‌هاي کثيفي که برخي در انتخابات آن را هزينه مي‌کنند، همان چيزي است که علي‌اکبر ترکان مي‌گويد که قرار نيست اجازه دهند با استفاده از آنها در انتخابات سال ٩٤ پيروز شوند. 
اين روزنامه در ادامه مي‌نويسد: مسلماً عده‌اي مي‌خواهند در سال ۹۴ با پول‌هاي کثيف و بادآورده وارد بازي سياسي شوند و البته ما هم سکوت نخواهيم کرد. سال ۹۴، سال افشاي آنهاست.»

درخواست مجلس از وزير کشور 
در حالي جريان تجديدنظرطلب به‌دنبال بهره‌برداري جناحي از اين موضوع است و در تلاش است که القا کند منتخبان مجلس نهم اجازه نمي‌دهند وزير کشور افشاگري کند که رئيس مجلس شوراي اسلامي طي روزهاي گذشته و متعاقب مطرح شدن اين مسئله در جلسه علني مجلس با اشاره به سخنان رحماني فضلي، بيان داشته: «اگر اطلاعي از چنين انتقال پولي در انتخابات اخير دارند که آنها را به قدرت رسانده، اعلام کنند.»
لاريجاني با اشاره به عواقب مطرح شدن مباحث غير‌شفاف و ابهام‌آميز در فضاي سياسي کشور ادامه داد: «اين گونه گرد و مبهم حرف زدن چه فايده‌اي جز ايجاد شبهات بلاوجه براي کشور دارد؟ مگر مملکت قانون ندارد. اگر کسي از اين گونه اقدامات اطلاعي دارد بايد در اختيار قوه قضائيه قرار دهد تا رسيدگي شود.» همين موضوع سبب واکنش نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز شد و 30 نفر از نمايندگان در مقابل التهاب سياسي به‌وجود آمده بعد از سخنان وزير کشور بياينه‌اي امضا کردند و از وي خواستند «ضمن پاسخ مستدل از باب ضرورت صحت ادعا، مستندات مربوطه و مصاديق آن را ارائه نمايد.»

سابقه پول‌هاي کثيف در اردوگاه مدعيان اصلاحات
در حالي جماعت تجديدنظرطلب تلاش دارند با تمرکز روي «پول کثيف» خود را مدعي پاک‌دستي و همراه با منافع و مطالبات جامعه جا بيندازند که اسناد و مدارک فراواني اثبات مي‌کند که وابستگان به اين جماعت در انتخابات گذشته توانسته‌اند با پول‌هاي شبهه ناک فعاليت‌هاي انتخاباتي خود را برجسته کنند. 

به عنوان نمونه نيک‌آهنگ ‌کوثر که از طرف مهدي هاشمي مأمور به راه‌اندازي سايت بهينه‌سازي مصرف سوخت شده است، در اين زمينه در سايت خود مي‌نويسد: ماه‌ها پيش از برگزاري انتخابات 88، گروه‌هاي مختلفي در دانشگاه آزاد گرد آمده بودند و براي حمايت از کانديداي مورد حمايت گروه‌هاي نزديک به هاشمي رفسنجاني و اصلاح‌طلبان برنامه‌ريزي مي‌کردند. منبع مالي اين گروه چه بود؟... بعدها معلوم شد که غلامحسين کرباسچي نيز با فروش آسمان به برج‌سازان، بخشي از هزينه‌هاي تبليغاتي سيدمحمد خاتمي را تأمين کرده است. سازندگان برج‌هاي فرمانيه و الهيه سهم خود را در به قدرت رساندن سيدمحمد خاتمي داشتند و روزنامه همشهري نيز با چاپ ويژه‌نامه‌هاي روزنامه‌هاي مختلف، سهم خود را. سايت خودنويس مي‌افزايد: در سال 84 اما هزينه‌هاي تبليغاتي هيچ کانديدايي به اندازه هاشمي‌رفسنجاني سرسام‌آور نبود. يک مدير و شريک تجاري خانواده، چاپخانه‌اي به ارزش 500‌هزار دلار وارد ايران کرد و يکي از شرکا هم برچسب‌هايي به زبان انگليسي براي سردار سازندگي چاپ کرد. اما چيزي که بعدها براي مديران زيردست پسر هاشمي دردسرساز شد، استفاده از بودجه وزارت نفت و سازمان بهينه‌سازي براي تبليغات بود. همچنين حمزه کرمي، مدير زيردست مهدي هاشمي، از پيمانکاران سازمان بهينه‌سازي سهمي براي انتخابات گرفت، چيزي که در دفاتر سازمان ثبت نشده بود. 

سايت جهان‌ نيوز هم با اشاره به تيتر نخست روزنامه اعتماد روز گذشته مي‌نويسد: مديرمسئول روزنامه اعتماد به هنگام نمايندگي مجلس ششم جزو نمايندگان اصلاح‌طلبي بود که به واسطه رفاقت با يک مفسد اقتصادي به نام شهرام جزايري پول‌هاي نه چندان تميز! هنگفتي از وي دريافت کرد. آلودگي نمايندگان مجلس ششم به اين مفسد اقتصادي در حالي بود که نامبرده به عنوان مشاور اقتصادي به مجلس و کميسيون‌هاي آن تردد داشت و از جمله پيشنهاد حذف اخذ وثيقه از دريافت‌کنندگان تسهيلات کلان بانکي داده بود که اتفاقاً تصويب هم شد!

با اين اوصاف خيلي وقاحت مي‌خواهد که مجرمان اصلي دريافت پول‌هاي کثيف و آلوده، به اعتبار کوتاهي در برخورد با آنان از موضع طلبکاري وارد شوند و «آي دزد!‌ آي دزد!» کنند. پيش از اين نيک‌آهنگ کوثر کاريکاتوريست طيفي از نشريات کارگزاران و اصلاح‌طلب با مرور خاطرات گذشته و از جمله مديران کارگزاران همشهري در دوره شهرداري کرباسچي (مديرمسئولي عطريانفر) تصريح کرده بود: بسياري از شما نام احمد- س را هم نشنيده‌ايد. او را ژنرال مي‌ناميدند و بسياري بدون اجازه‌اش آب نمي‌خوردند. در ماجراي دادگاه کرباسچي دو بار نامش مطرح شد و از کرباسچي پرسيدند چرا چاپخانه متعلق به شهرداري را به قيمتي بسيار نازل به «س» فروخته است. «س» زماني مديرکل مطبوعات داخلي بود و چند ماهي سردبير همشهري شد... با راه افتادن صبح امروز (به مديرمسئولي سعيد حجاريان) «س» عملاً سکاندار روزنامه بود... زماني که روزنامه‌هاي صبح امروز و آفتاب امروز توقيف شدند، گفته مي‌شود سود «س» بالغ بر ۷۵۰ ميليون تومان بود. در روزگاري که اکثر روزنامه‌ها ضرر مي‌دادند، او توانست ساختمان ديگري براي صبح امروز خريداري کند... هزينه اصلاح‌طلبي را روزنامه‌نگاران دادند ولي آدم‌هاي پشت پرده‌اي چون «س» نه تنها هزينه ندادند که هزينه‌هاي بقيه را در قلک اندوختند... بهار ۷۶ اوج کار ما در همشهري بود... ويژه‌نامه‌هاي انتخاباتي ستاد خاتمي را که حاجي مسئول آن بود، در همشهري صفحه‌بندي و چاپ مي‌کردند ولي به دليل منع قانوني به نام روزنامه‌هاي ديگر چاپ مي‌شد... همشهري مؤسسه عريض و طويلي بود، کاغذبازي در اوج و عشق خدمت ته چاه افتاده بود. 

وي مي‌افزايد:«رواج روابط غيرحرفه‌اي به‌خصوص در روزنامه‌هاي تازه شکل گرفته اقتصادي از حالت نهفته، تبديل به روال عادي مي‌شود در گرفتن آگهي، پورسانتاژ، جذب دختران خبرنگار فاقد کيفيت ژورناليستي و واجد کيفيات فيزيکي... بعداً در روزنامه‌هاي ديگر ديدم که چگونه مدير فلان وزارتخانه مي‌تواند اخبار مورد نظرش را در مطبوعات موردنظر به چاپ برساند و اخبار انتقادي را راهي سطل زباله کند، فقط کمي خرج دارد. يادمان مي‌رود که با چه هدفي وارد مطبوعات شده‌ايم... وقتي روزنامه لطيف صفري (نشاط) توقيف شد، (شمس‌الواعظين) با صاحب مجوز عصر آزادگان به توافق رسيد. حس کردم که صفري از پشت خنجر خورده و کسي آنچنان تحويلش نمي‌گيرد... سرخم کردن جلوي (عطريانفر) خيلي سخت بود... آمده بود اخبار اقتصاد و دنبال شمس مي‌گشت. آمده بود آنجا تا قرار آگهي کارگزاران با عصر آزادگان را بگذارد و همان مسئله‌اي شد که بعدها ميان بچه‌هاي مطبوعات دهان به دهان گشت. طرفداري شمس از هاشمي به بهانه ۴۸ ميليون تومان آگهي... بچه‌هاي عصر آزادگان سر چرخش مشهود به آن سمت معترض بودند. قيافه محمد قوچاني هم ديدني بود و گاه شمس مجبور مي‌شد براي رد گم کردن، مطلبي انتقادي عليه هاشمي چاپ کند. هر وقت سر و کله فرنود آنجا پيدا مي‌شد مي‌توانستيم حدس بزنيم آگهي جديدي، عکس جديدي انداخته يا....»


رقيب هراسي و تطهير تجديدنظرطلبان
همانطور که بارها اشاره شده است جماعت تجديدنظرطلب به واسطه اقدامات براندازانه و همچنين عدم اعتماد و اقبال جامعه به نامزدهاي آنها طي چند انتخابات اخير، تلاش دارند تا به وسيله ابزارهاي مختلف از يکسو جايگاه رقيب را در افکار عمومي تخريب کرده و از سوي ديگر خود را هم مسير با مردمي نشان دهند که خواهان برخورد با مفاسد اقتصادي و سياسي هستند تا بدين وسيله زمينه‌هاي موفقيت خود در انتخابات آتي را فراهم کنند.