به گزارش پارس به نقل از فارس ، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه با شبکه یورو نیوز، گفت بر خلاف اظهارات طرف آمریکایی، حرفی از حذف مرحله به مرحله تحریم‌های ایران وجود ندارد.

آقای ظریف در این مصاحبه که بخش اول منتشر شد، گفت: «برخی از دوستان غربی ما و شرکایمان در این مذاکرات، به تحریم‌ها همچون سرمایه خود می‌نگریستند.»

در ادامه متن کامل این مصاحبه آمده است:

وی در پاسخ به سوال یورو نیوز در خصوص تفاهم لوزان گفت: «مذاکرات تلاشی برای رسیدن به دو هدف بود. هدف اول کسب اطمینان از این بود که برنامه هسته‌ای ایران برای همیشه صلح‌آمیز باقی بماند و هدف دوم هم برطرف کردن تحریم‌ها بود. از دید ما هر دوی این اهداف معقول بودند، چراکه ایران هرگز به هیچ وجه به دنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای نبوده و برای ما هم مناسب بود که در این راستا حرکت کنیم، چراکه در این روند تحریم‌ها به هیچ‌کس کمکی نکرده است.»

آقای ظریف ادامه داد: «برای ما مهم بود که بتوانیم با این دو هدف پیش برویم و در این راستا تلاش کردیم. در برهه‌هایی دشوار بود، چراکه برخی از دوستان و شرکای مذاکره‌کننده ما تحریم‌ها را برای خود یک دارایی و چیزی می‌دانستند که نباید به سادگی آن را لغو کنند. همین امر، کار را بسیار دشوار کرد. علاوه بر این، لحظات سختی هم بود، به این خاطر که از جنبه‌های مختلف توافق نهایی تفسیرهای متفاوتی وجود داشت، اما توانستیم بر تمامی راهکارهایی که برای تمام مشکلات موجود وجود داشت، متمرکز شویم.»

وزیر امور خارجه افزود: «حالا بخش دشوار را آغاز می‌کنیم، مسیر دشوار مذاکره و نگارش توافق نهایی. این کار زمان و تلاش زیادی می‌برد، اما فکر می‌کنم که تصمیمات سیاسی پیش از این گرفته شده است. حالا حرکت به سمت بخش‌های فنی‌تر توافقی که باید نوشته شود، به ما و همکارانمان (در 1+5) بستگی دارد.»

آقای ظریف در پاسخ به این سوال که طرفین چطور می‌خواهند مسئله تحریم‌ها را حل کنند، گفت: «ما از حذف مرحله‌ای تحریم‌ها صحبت نمی‌کنیم. متأسفانه ایالات متحده شروع به صحبت از این و استفاده از عبارت "تحریم‌های مرحله‌ای" کرده، اما اگر به بیانیه مشترک مراجعه کنید، شما حتی یک کلمه "تعلیق" یا کلمه "مرحله" نمی‌بینید. روشن است که تمامی تحریم‌ها، تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی حذف می‌شوند. روزی که توافق کنیم، به شورای امنیت می‌رویم و شورای امنیت قطعنامه‌ای صادر می‌کند که تمامی قطعنامه‌های پیشین را لغو کرده و زمینه را برای حذف تمامی تحریم‌ها، ایجاد می‌کند. این امری بسیار روشن است، مرحله‌‌بندی‌ای نخواهد بودف تعلیقی نخواهد بود، این امر در توافقی که اعلام کردیم، کاملا روشن است.»

در ادامه مجری به آقای ظریف گفت که با این حال بیانیه مشترک زمابندی‌ای را برای برداشته شدن تحریم‌ها مشخص نکرده است. وزیر امور خارجه در پاسخ گفت: «خوب، زمان بسیار روشن است، چراکه ما توافق کردیم که ایران اقدامات برگشت‌ناپذیر را در برابر اقدامات برگشت‌ناپذیر ایالات متحده، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل انجام می‌دهد. می‌دانید، نکته اینجاست که دوره قبل زمانی که در ماه نوامبر در ژنو به توافق رسیدیم، ما یک "فکت شیت" نداشتیم، بلکه ما به عنوان طرف ایرانی، سند حقیقی را ارائه کردیم.»

وی افزود: «ایالات متحده، به دلایل داخلی خود، که البته حق و اختیار آن‌ها هم هست، یک فکت شیت تهیه کردند، که دقیقا آنچه مورد توافق قرار گرفت، نیست. بنابراین، بهترین راه برای همه ما، متوقف کردن جنگ بر سر این و ادامه مذاکره است، تا زمانی که توافق نهایی به دست آمد، آن توافق نهایی را در معرض دید عموم قرار دهیم.»

وزیر امور خارجه سپس در پاسخ به این گفته مجری که نمایندگان مجلس ایران خواستار انتشار فکت شیت ایرانی هستند، گفت: «خوب، ما واقعا چنین چیزی داشتیم. من مصاحبه‌ای دو ساعت و نیمه با تلویزیون ایران داشتم و همه چیز را توضیح دادم. همکار من دکتر (علی اکبر) صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی هم به تلویزیون ایران رفته و تمام روند را توضیح داد، بنابراین ما چیزی برای مخفی کردن نداریم. ما به دنبال تفسیر به رأی آنچه مورد توافق قرار گرفت، نیستیم. بنابراین، معتقد به زمانی هستم که توافق به دست آمد... چراکه در حال حاضر لازم است که متنی را نوشته، نگارش کرده و بر سر آن به توافق برسیم.»

وی افزود: «ما از همان ابتدا گفته‌ایم که باید یک مسیر را انتخاب کرد. ما می‌توانیم مسیر تقابل را داشته باشیم یا می‌توانیم مسیر همکاری را در پیش بگیریم، اما نمی‌توانیم از هرکدام کمی را در دستور قرار دهیم. اگر مسیر تقابل انتخاب شود، ایالات متحده و سازمان ملل به تحریم‌هایشان ادامه می‌دهند و ایران هم به برنامه غنی‌سازی خود، بدون هیچ گونه محدودیتی، ادامه می‌دهد.»

آقای ظریف در پاسخ به اصرار مجری در مورد اینکه چرا حاضر به انتشار فکت شیت نیست و اینکه آیا خودداری وزارت خارجه برای کاهش فشارها از سوی «تندروها» است یا نه، گفت: «ما برای منافع ملی خود مذاکره می‌کنیم، نه به خاطر گروه‌های فشار. فکر می‌کنم ایالات متحده هم آنقدر عاقل باشد که همین کار را کند. اگر نیازی به انتشار یک فکت شیت باشد، ما فکت شیتی منتشر می‌کنیم، اما فکر می‌کنم مردم ایران اکنون اطلاعات بیشتری از حقایق دارند.»

در ادامه مجری برنامه از وزیر امور خارجه خواست هریک از همتایان خود در 1+5 را با عبارتی توصیف کند. آقای ظریف فرانک والتر اشتاینمایر و لوران فابیوس وزرای خارجه آلمان و فرانسه را «یک مذاکره‌کننده جدی» توصیف کرد.

وی وزیر خارجه چین و روسیه را نیز «دوستی خوب و مذاکره‌کننده‌ای جدی» دانست. آقای ظریف در خصوص جان کری وزیر خارجه آمریکا هم گفت: «شخصی که زمان بسیار زیادی صرف این موضوع کرده و او هم مذاکره‌کننده‌ای جدی است.»

به گزارش فارس، مصاحبه در ادامه به موضوع یمن اختصاص یافت. مجری برنامه درگیری‌های یمن را موجب تشدید تنش میان ایران و عربستان دانست، که آقای ظریف در پاسخ گفت: «خوب، یمن صحنه تقابل میان ایران و عربستان سعودی نیست. یمن مسئله‌ای دارد که باید توسط خود مردم یمن، توسط گروه‌های سیاسی مختلف داخل یمن حل شده و تمامی کسانی که در یمن نفوذ دارند هم باید کمک کنند.»

وزیر امور خارجه در مورد اظهارات سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که گفته بود تحویل سامانه اس-300 به ایران در پاسخ به تحریم‌های یمن است، گفت: «خوب، ما با روسیه قرار داد داشتیم، از مدت‌ها قبل این قرارداد با روس‌ها بود، تا آن‌ها دفاع هوایی ما را تأمین کنند. این‌ها تسلیحات تهاجمی نیستند، بلکه تسلیحات دفاعی هستند که ما مدت‌ها قبل به روسیه سفارش داده و حالا آن‌ها تصمیم گرفته‌اند تا به قرارداد، تعهد و تحویل آن احترام بگذارند.»

وی در پایان در پاسخ به اینکه آیا تحویل این سامانه‌ها تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند، یا نه، گفت: «نه، این هرگز ضد تحریم‌های سازمان ملل نبوده است. فکر می‌کنم موضع روسیه بسیار روشن است. آن‌ها گفته‌اند که هرگز تحریم‌های شورای امنیت را نقض نکرده‌اند. ما به عنوان ایران، آن تحریم‌ها را به رسمیت نشناخته و آن‌ها را غیرقانونی می‌دانیم. ما همه تحریم‌ها را غیرقانونی و غیرمنصفانه می‌دانیم. اما روسیه تصمیم خود را گرفته و هر سوالی باید از سوی روسیه پاسخ داده شود. ما معتقدیم که تأخیر در تحویل این سامانه‌های دفاع هوایی اس-300 نادرست بود، اما به هر حال از تصمیم روسیه برای پایبندی به قرارداد، استقبال می‌کنیم.»